Ga naar inhoud

kapje


Aanbevolen berichten

Wat wel zinvol is, is om tijdens zijn winterslaap met een druppellader spanning op je accu te zetten.

 

Ik heb deze en die is perfect, maar er zijn natuurlijk ook andere laders die goed zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

aangepast door coot
Link naar reactie
6 uren geleden, Balto van 't Hof zei:

Ok mannen, kapje dicht laten zitten dus.

Grappig, kheb net gisteren de accu met een gewone acculader opgeladen en wil dat zo om de 3 a 4 wkn doen.

Wat een ongebruikelijk grote accu, trouwens.

Ja, dat doe ik ook om de 6-8 weken met een automatische BMW acculader

Link naar reactie

De getoonde CTEC lader, houdt je accu goed in conditie. Er zit aan de 12 Volt kant een stekker verbinding waar de twee bijgeleverde kabeltjes op passen. Die kabeltjes, daarvan is de ene uitgerust voor permanente montage (oogconnectoren) en de andere heeft de getoonde twee 'knijpers' (rood/zwart). Dat eerste kabeltje monteer je dus gewoon in je ZZZ(Z) en zo nodig sluit je daar met het stekkertje de lader op aan. Deze CTEC lader (er zijn ook andere types CTEC laders!) kan permanent aangesloten blijven om je accu in conditie te houden; hij is daarvoor uitgerust met de juiste laadkarakteristiek. Deze lader kan je ook instellen om je accu een 'boost' te geven. Ik zeg maar even gewoon wakker schudden dus. Dat betekent niet dat je daarmee een accu die is gaan hemelen .... Prachtig mooi compact ladertje.

aangepast door Horus
Link naar reactie

Ik heb er een van de LIDL voor mn motor, ik heb hem zojuist op de Z4 gezet en ben benieuwd of het groene lampje ooit gaat branden? Lukt het niet dan koop ik ook een CTEC voor 79 eu incl verz kosten bij de http://www.accushop.nl/C-tek-MXS5.0

 

Als het goed is is de LIDL lader wel geschikt voor de 70Ah van de Z4, het ding zou accu's tot 120 Ah aan moeten kunnen.

Link naar reactie

Met BMW logo vermoedelijk wel 5x; zonder maar met zijn eigen merk CTEC 4x.

En een groen lampje op je lader wil niet altijd zeggen dat je accu 100% geladen is! Sterker nog de accu kan dan best stuk zijn, maar de lader heeft zijn best gedaan en kan niet meer voor de accu doen. Dus kijk naar de accu zelf (het groene oog dat daarop zichtbaar moet zijn) of meet zo plm. 24 uur nadat de lader is afgekoppeld de spanning tussen de accupolen nog even op. Moet dan zeker nog >12 Volt zijn; een echt gezonde accu 12, 5 Volt zeker.

Link naar reactie

De acculader van de Lidl is in het verleden op verschillende plekken getest. Altijd kwam hij er uit als zeer goed.

Zelf heb ik CTEK 5.0 en een Lidl lader. Als ik de spanning/stroom van beide laders volg met een zeer goede meter, dan zie ik weinig verschil.

Kort om, dat geld voor de Ctek had ik mij kunnen besparen.

Tegenwoordig heeft de lader van de Lidl een spanningsmeter. De aangegeven spanning is lager dan van de accu, door het verlies in de laadkabels.

Afhankelijk van de laadstroom = max 0.15 Volt.

aangepast door Jojo
Link naar reactie

het "massale" gebruik van deze laders doet bij mij de vraag rijzen wat beter is voor de accu. Nu laad ik de accu ca 1x/mnd op en jullie hangen er permanent (?) die CTEK/LIDL lader aan. Heeft iemand hier inzicht/deskundigheid in? Ook heb ik accu's van mijn motorfietsen wel opgeladen met een gewone 5A lader en dan liet ik de laadstroom door een 18W lampje lopen zodat er maar een klein stroompje kan lopen.  Wie o wie?

Link naar reactie

@Jojo; Ik ken de Lidl lader niet, maar behalve de laadstroom (5A voor beide genoemde laders) is de zgn laadkarakteristiek van belang. Ik meen ook op de Lidl lader gezien te hebben - de voornoemde CTEC lader heeft dat zeker- is de keuzemogelijkheid voor AGM en Gel accu's. Die beide soorten accu's krijgen dus een andere behandeling van de lader. De CTEC lader heeft ook nog een mogelijkheid om de accu even 'wakker te schudden' (wordt tijdelijk geladen met extra hoog voltage). Dat laatste mag je niet te vaak doen; want dan wordt de accu er niet beter op.

De CTEC lader en wellicht dus ook de Lidl lader, kan permanent aangesloten blijven. De later 'verzorgt' dan je accu zoals het hoort.

In de watersport is dit een zeer gebruikelijke gang van zaken. Schepen liggen (in de haven uiteraard) meestal voortdurend aan de walstroom, terwijl de accu's dan ook voortdurend verzorgd worden door een (goede=juiste karakteristiek) lader.

Als je dus nog zo'n 'ouderwetse' lader hebt met zo'n ampère-metertje er op, dan is het zinnig om deze niet te lang aangesloten te laten; want die laden dus niet volgens een 'karakteristiek'. Je accu in zo'n geval 's winters met een lampje belasten is dan niet verkeerd, maar met de huidige kwaliteit accu's, mits goed geladen, niet nodig.

 

Wat een ander punt is indien de accu nog in de auto aangesloten staat, dat is dat deze door verbruikers wel langzaam leeg raakt. Dat is dus vergelijkbaar met dat lampje van hiervoor. Dan is tijdig laden wel aan te raden. En juist voor deze situatie is zo'n CTEC of wellicht ook Lidl lader uitermate geschikt. Aansluiten en aangesloten laten; geen omkijken meer naar.

 

Nog even een toevoeging: Stroom wordt uitgedrukt in Ampere's; Spanning in Volt. De karakteristiek van de lader zorgt er dan voor dat Spanning en stroomsterkte verantwoord varieren. En kijk dan niet op van een laadspanning van ruim 14 Volt!

aangepast door Horus
Link naar reactie

Een laadspanning van 14 v is ok 14.2 v is max (dampspanning van een accu)

Voor een onderhoudsspanning is 13.6 zo,n beetje max.

 

 

Reken zo dat een accu een bepaald aantal keren op en ontladen kan worden,ontladen is leegtrekken tot zo rond de 11 volt.

voor een conventionele accu is dat zo rond de 1000 x ,dus wanneer je in de winter deze zou opladen en dan met een lampje weer ontlaad en weer oplaad nz,verkort je de levensduur.

accu goed geladen wegzetten en 1 a 2 x gedurende de winter opladen is goed genoeg (wel vorstvrij wegzetten)om de zelfontlading bij te houden

Laat je de accu aangesloten in de auto zitten dan kun je beter een druppellader aansluiten vanwege de stroom die gebruikt word door de auto in rust.

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.