Ga naar inhoud

Elektromechanische handrem.


Kry

Aanbevolen berichten

De handrem van de Z4 doet het niet meer.

Hij is gelukkig niet vergrendeld, maar na controle van de sensoren en het resetten/updaten van de software deed hij het één keer. De handrem vergrendelde en onrgrendelde en daarna niets meer.

Wie herkent dit probleem?

Hoe te repareren?

Kees

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vandaag wederom een diagnose laten uitvoeren, waarbij het volgende bleek:

Wielsensoren zijn goed; alle motoren goed.

Handremsysteem werkt; echter de storing van het snelheidssignaal blokkeert de boel.

EMF-module waarschijnlijk vochtig geworden; er staat water in rechterachtercompartiment.

Al eerder had ik lekkage aan de linkerkant, waarbij er water bleef staan in het linkerachterlicht, waardoor de linkerrichtingaanwijzer het niet meer deed.

Nu dus ook rechts lekkage, waardoor de EMF-module is gesneuveld. Dat is behoorlijk uniek, want als je Googled op Electromechanical Parking Brake zie je geen meldingen.

Wie heeft er ook last van lekkages in zijn kofferbak?

Link naar reactie

Vandaag wederom een diagnose laten uitvoeren, waarbij het volgende bleek:

Wielsensoren zijn goed; alle motoren goed.

Handremsysteem werkt; echter de storing van het snelheidssignaal blokkeert de boel.

EMF-module waarschijnlijk vochtig geworden; er staat water in rechterachtercompartiment.

Al eerder had ik lekkage aan de linkerkant, waarbij er water bleef staan in het linkerachterlicht, waardoor de linkerrichtingaanwijzer het niet meer deed.

Nu dus ook rechts lekkage, waardoor de EMF-module is gesneuveld. Dat is behoorlijk uniek, want als je Googled op Electromechanical Parking Brake zie je geen meldingen.

Wie heeft er ook last van lekkages in zijn kofferbak?

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Hopelijk wordt deze discussie na 3 jaar vanaf de laatste inbreng nog gelezen, ik wil dit forum niet vervuilen. Bij mij springt regelmatig mijn "brake" waarschuwingslamp aan (oranje) de electrische Handrem blijft prima werken.

Als dit lampje aanspringt enkele seconden of langer nadat de auto is gestart, geen probleem . dan werkt mijn cruise control prima. Maar als het al aanspringt tegelijk met het starten, dan werkt mijn cruisecontroll niet.

 

Ik las een verhaal over de schijfremtemperatuur die de electrische handrem controleert en vermoede een sensor. De bmw dealer zegt dat er slechts abs druksensoren  en remschoenslijtagesensoren opzitten.  Wie kent dit probleem, en nog liever, wie kent de oplossing?

 

Gr Bert 

Link naar reactie

Is dat abs sensoren

druksensoren

remblokslijtage sensor?

 

Of absdruk sensoren?

 

Hoe dan ook, abs werkt met een tandentellertje ,en een tandwieltje op de naaf (hier word ook de lekkeband monitor mee aangestuurd)

en er is een remblokslijtage sensor aanwezig op een van de wielen aan de voorkant en ook zo aan de achterkant.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Ik werd aangeschreven door Martin die met dezelfde storing zit. P-lampje licht oranje op en als dat al voor t starten gebeurt werkt je cruisecontrol niet.

Ik dacht dat er een afzonderlijke remschijftemperatuur / remdruk sensor op zou zitten maar BMW vertelt mij dat dit allemaal in de abs computer zit. De mijne stoort vooral met koud/vochtig weer. Met dit weer geen probleem.

Als het lampje na het starten aanspringt heb ik wel cruisecontrol. Maar als het al aan is als ik het contact aanzet heb ik geen cruisecontrol

 

Ik had nog niet geschreven dat het alleen met slecht weer gebeurde. Helaas, gister 2 keer, allebei nadat mijn auto een minuut of 10 liep.

 

WIE OH WIE kent de oorzaak, of beter nog de oplossing 

 

Link naar reactie

Ik ben de betreffende persoon, Martin. :-) 

Nadat mijn Z4 e89 3.0 een melding gaf over een storing van de mechanische parkeerrem bleek ook mijn cruise control niet meer te werken. 

Deze melding bleef bij mij echter wel continu staan. 

Bij uitlezen in onze dorpsgarage, waar ik toch heen moest vanwege de montage van de zomerwielen, bleek het een snelheidssensor. 

Deze had blijkbaar een snelheid gemeten terwijl de mechanische parkeerrem werd geactiveerd. Aangezien deze melding niet gereset kon worden 

ging ik een paar dagen later naar de BMW-dealer. Deze hebben alles uitgelezen. Daarbij gaf de software aan dat er niets vervangen hoefde te worden. Een soort van bug in de software dus, die (bij mij althans) deze spookmelding veroorzaakte. 

Deze melding kon alleen gereset worden door een gedeelte van de software opnieuw te installeren. 

Daarna bleek ook dat de onderhoudsinterval van de remblokken drastisch was aangepast. Voor de softwarebug nog 20.000 km te gaan, na de 

software-aanpassing was achter gelijk aan vervanging toe ( dit klopt ook, ze zijn bijna op) en voor binnen 4000 km. 

Toch een beetje blij dat dit gebeurde, want anders hadden misschien de remschijven ook beschadigd kunnen raken. 

Toch niet altijd blind uitgaan van de gegevens in de boardcomputer, is de wijze les 😉

In ieder geval zijn de problemen bij mij nu opgelost. Toch merk je wel dat al dat software gebeuren ook niet echt het vakgebied van de dealer is. Verder keurig geholpen. De rekening, voor de liefhebbers, bedroeg €200 en een idee paar centen.

Groeten Martin.

 

aangepast door martind8b
Link naar reactie

Mooi dat het opgelost is.

 

Ik vind de mechanische handrem in de Z4 weer heel fijn na enkele auto's met electronische handrem gereden te hebben. De Mercedes stond vorig jaar nog muurvast wegens een hardnekkig probleem met de electronische handrem die niet meer ontgrendeld kon worden. Afslepen en veel gedoe. Is trouwens het enige probleem in de 4 jaar dat ik hem heb.

Link naar reactie

Dat geldt voor mij ook. Drie jaar in bezit en dit is het enige probleem naast normaal onderhoud. 

Moet wel zeggen dat ik van de verkopende dealer drie jaar geleden al twee nieuwe achtervelgen (style 296) en

twee nieuwe achterlichten heb gekregen. Beide wegens scheuren.

Maar die kwaaltjes horen een beetje bij de e89 en zijn in andere topics al behandeld 😉

Na vervanging geen last meer van deze kwaaltjes gehad trouwens. 

Groeten Martin. 

aangepast door martind8b
Link naar reactie

Nee, Sander. Ongeveer 30000 km sinds aanschaf ( 53000 km bij aankoop) en zolang zitten de vervangen velgen en achterlichten er ook op. 

Ondanks de winterwielen wordt er in de winter bijna niet gereden. Maar deze zorgen er wel voor dat de zomerbanden lekker rond blijven 😉 .

En bij iedere wissel worden de zomervelgen nauwkeurig gecontroleerd. Tot nu toe geen zichtbare schade. 

Let wel, niet iedere style 296 krijgt er last van, maar slechts een percentage. 

En voor de duidelijkheid, het grootste gedeelte van die kilometers op non-runflat-banden. 

Groeten Martin. 

aangepast door martind8b
Link naar reactie

Ging mij meer om de kwaaltjes die je noemde.. een aantal gaan zich rond de ton openbaren namelijk.

verstuivers, waterpomp, kleppendeksel,hogedrukpomp .. dat soort dingen.

Tenminste bij de n54t motor. jij hebt een ander type zie ik.

 

Link naar reactie
Op 28-12-2015 om 18:06, Kry zei:

Vandaag wederom een diagnose laten uitvoeren, waarbij het volgende bleek:

Wielsensoren zijn goed; alle motoren goed.

Handremsysteem werkt; echter de storing van het snelheidssignaal blokkeert de boel.

EMF-module waarschijnlijk vochtig geworden; er staat water in rechterachtercompartiment.

Al eerder had ik lekkage aan de linkerkant, waarbij er water bleef staan in het linkerachterlicht, waardoor de linkerrichtingaanwijzer het niet meer deed.

Nu dus ook rechts lekkage, waardoor de EMF-module is gesneuveld. Dat is behoorlijk uniek, want als je Googled op Electromechanical Parking Brake zie je geen meldingen.

Wie heeft er ook last van lekkages in zijn kofferbak?

 

He Kees,

Ik heb ook lekkage gehad in de achterbak waardoor de accubak water verzamelde. Het lekte links en rechts.. Ik heb de fout kunnen achterhalen. Zie ook via deze link gevonden wat het probleem wat, kit gehaald en opgelost. Het probleem zit hem in de aansluiting van de rubbers, daar loopt het onderdoor. Ik heb het zelf opnieuw met kit gedicht, niet heel erg netjes maar het probleem is weg. Hier een paar foto's:

 

20180106_121018514_iOS.jpg

20180106_121034878_iOS.jpg

20180106_121024749_iOS.jpg

20171227_090236260_iOS.jpg

20171227_085930030_iOS.jpg

20171227_090233161_iOS.jpg

20171218_133005749_iOS.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.