Ga naar inhoud

Met de Z4 op wintersport


Me-shell

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Deze winter ben ik van plan om op wintersport te gaan, zoals ieder jaar. Verschil is, dat ik sinds deze lente een Z4 rijd en ik met deze auto nog nooit in de sneeuw heb gereden. Inmiddels staat hij wel al op nieuwe winterbanden 225/45/17 rondom. Terwijl ik voor de lente/zomer/herfst 225/40/18 voor en 255/35/18 achter heb liggen. Verder ook geen hardtop, maar daar maak ik me niet druk om.

Mijn vraag is naar jullie ervaringen in de sneeuw met de Z4 en dan vooral in de bergen. Ik weet dat ik met de maten die ik nu rijd geen sneeuwkettingen kan leggen. Gelukkig is het vooral autobahn en tunnels waar ik heenga, maar ik ben toch wel benieuwd hoe m'n bolide zich gaat gedragen. Ik ben behoorlijk gewaarschuwd door andere "chauffeurs" maar die hebben allemaal geen Z.

Dus, als jezelf al eens met je Z in de besneeuwde bergen hebt gereden, hoor ik het graag, BTW, ik heb een snowboard en die past precies in de achterbak. :clapping:

Alvast bedankt voor jullie reacties en eventuele tips.

Groetjes Michel

aangepast door Me-shell
Link naar reactie

misschien heb je hier wat aan : https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/12369-wintersport-met-de-zzzz/?hl=wintersport

of aan deze https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/13509-sneeuwkettingen/?hl=wintersport#entry289552

beide zeer simpel te vinden met de zoekfunctie met als trefwoord : wintersport

aangepast door lightning87
Link naar reactie
  • Administrator

Winterbanden in de maat 225/45/15 ? Past dat uberhaupt onder een Z4? Bij een 3.0i is de "ondermaat" in ieder geval 17 inch. En waarom zou je bij die maten geen sneeuwkettingen kunnen leggen? Ik heb volgens mij de zelfde maat winterbanden onder mijn daily en ook daarbij passende sneeuwkettingen ...

Weet wel dat er gebieden zijn / wegen waar het hebben van sneeuwkettingen eenvoudigweg verplicht is. Afhankelijk van de ligging van het gebied geef ik het je zonder die verplichting ook te doen om zonder sneeuwkettingen je wintersportlocatie te bereiken of, zeker niet onbelangrijk weer te verlaten als het tussendoor gesneeuwd heeft. Zeker met een achterwiel aangedreven auto.

Ps. mocht de vraag zich aandienen op basis van de hierboven door Rob (Lightning) genoemde topics: ik ben uiteindelijk niet meer met de Z4 gegaan. Ik heb dus geen ervaringen uit de eerste hand ...

Link naar reactie

Heb alleen ervaring met voorwielaangedreven auto's richting wintersport, en dan zijn sneeuwkettingen al een "must" geweest om bestemming te bereiken en na een flink pak sneeuw weer te verlaten.

Sluit me aan bij Maurits, zou het niet doen zonder kettingen in combinatie met achterwielaandrijving met een relatief laag wagengewicht en veel vermogen.

Link naar reactie

Hehe, eindelijk een topic waar ik op kan antwoorden... ik ga zo'n 2 of 3x per jaar op wintersport, uiteraard met de Z4.

Voor mij is de reis net zo leuk als de wintersport zelf ;-)

Winterbanden heb je uiteraard nodig, ik heb (helaas) de standaard maten 18x255 achter en 18x225 voor.

Hierdoor is het omleggen van de sneeuwkettingen een heel gedoe.

Tezamen met de extra verlaging (M sportonderstel plus eibach veren) pas het allemaal maar nét.

Maar met 15 inch wielen moet dit helemaal geen probleem zijn, er zijn zat sneeuwkettingen voor die maten.

Voor veel gebieden zijn kettingen verplicht, dus ga niet weg zonder kettingen! Ik heb ze toch echt wel een paar keer nodig gehad.

De Z4 heeft net iets eerder de kettingen nodig als een 'normale' auto, maar het scheelt niet veel.

Oefen het omleggen wel een keer thuis, dit is in de sneeuw in het donker een hele uitdaging.

Neem ook een (lawine) schep en twee oude handschoenen mee. Dit heb je nodig om ruimte te maken om de kettingen om te leggen.

In de bergen moet je vooral op je tempo letten, rustig aan met veel ruimte tussen jouw en voorligger.

Raak zo min mogelijk je remmen aan en accelereer ook heel rustig. Dan kom je een heel eind.

Misschien kom ik je wel tegen, ik ga eind dec, eind feb en eind maart een weekje boarden ;-)

Een paar foto's voor de sfeer :

w2kjkl.jpg

24291xi.jpg

2lo54jk.jpg

2mi2o1w.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb geloof ik een schrijffoutje gemaakt. Het moet zijn winterbanden 225/40/17 rondom. Maar als ik in de owners manual van m'n auto lees, passen er met die maten geen kettingen onder. Die owners manual heb ik van internet geplukt. Het is trouwens een 2.5i E85 uit 2004, kan dat misschien iets uitmaken?

Als ik het zo hoor zal ik toch maar eens opzoek gaan naar kettingen. En dan eens kijken of het past, al wil ik niet m'n wielkasten kapotrijden natuurlijk. Overigens rijd ik naar Ischgl, daar is het meestal goed geregeld, maar een gewaarschuwd mens...

Link naar reactie

Als het bij MKamphuis met 255 past, zie ik geen problemen op standaard 225.

Kettingen omleggen bij achterwielaandrijving is lastig omdat je de wielen niet kan indraaien en bij krappe wielkasten zoals een M of Ztje is het nog lastiger.

Naar mijn ervaring is dat als je overdag rijdt de weg eigenlijk altijd wel schoon is. Met de 5 serie (verlaagd en winterset 265 breed) waag ik ook gewoon de gok. Desnoods de laatste 20 km met de taxi.

Link naar reactie

Voor mij is de reis net zo leuk als de wintersport zelf ;-)

……… ik ga eind dec, eind feb en eind maart een weekje boarden ;-)

Ik vind de reis een ramp!

Al paar keer in mist en/of honderden kilometers stapvoets in hevige sneeuwbuien gereden.

's nachts 3x kettingen gewisseld op een pas (ging toen over Memmingen naar Otztal) 1 keer heb ik er 26 (!)uur over gedaan (Soms stond het verkeer gewoon 6 uur vast).

Tegenwoording met Ryanair of transavia.

Ben net terug van midweekje Gletsjer skien.

Ga eind februari weer naar naar Oostenrijk. Heenreis geboekt voor 29 Euro, terugreis begin maart voor 19 euro.

Hier komen nog kosten voor ski uitrusting en/of koffers bij.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik woon hier in Verbier in Zwitserland en ik ben echt een beetje de grootste idioot... Een Z4 is niet gemaakt voor de winter.. Vandaag met de kettingen onderweg. Je trilt zowat als een Powerplate... 

 

IMG_1869_zpsrrm6co5c.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Voor de mensen die nog gaan:

Ivm grens controles staan er urenlange files.

Zorg daarom dat je dar voldoende brandstof hebt, ook voor de eerste 100km na de grens (iedereen wil dan tanken).

Laatst met een kapotte auto in het donker langs de weg gestaan en dan realiseer je:

Gevaren driehoek, geel pech hesje, reserveband, krik en wielsleutel paraat. Sneeuwkettingen op en niet onder de bagage, Blaaspijpje in Frankrijk. Tol vignetten.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.