Ga naar inhoud

Trillen bij remmen


Mauritz

Aanbevolen berichten

Ha mede ZZZZ-ers,

Ik heb een probleem van een trillend stuur bij remmen, dit gebeurd alleen bij snelheden vanaf 120 km/h. Ik heb nu zo'n 2500km geleden nieuwe draagarm rubbers en rondom nieuwe remmen + schijven laten plaatsen. Na het plaatsen was er niets aan de hand maar nu een maand later wordt ik bij medium tot hard remmen echt helemaal door elkaar geschut. Hoe harder ik rem hoe heviger de trilling in het stuur is.

Daarbij komt dat als ik tot stilstand rem het soms vloeiend gaat maar op andere momenten remt hij heel schokkend (grote frequentie).

Kan iemand aangeven wat de mogelijke oorzaak is van het probleem? zijn er ook al mensen die eerder dit probleem hebben gehad?

Enorm bedankt alvast,

Groetjes Mauritz

aangepast door Mauritz
Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het klinkt (hoogfrequent schokkend remmen) alsof je ABS nogal random ingrijpt, maar da's maar gokken zonder de symptomen zelf gezien/gevoeld te hebben...

Trillen bij remmen kan legio oorzaken hebben (is bij mijn daily een hele zoektocht geweest):

- wielen nét niet goed gebalanceerd;

- speling op lagers/naven;

- speling/slijtage andere ophangingscomponenten;

- remzuiger beschadigd/versleten waardoor deze niet soepel genoeg beweegt;

- vuilafzetting in het inwendige van je remsysteem

- storing in je ABS-systeem (vervuilde sensor, slechte verbinding, slijtage, ...)

Een visuele inspectie van de bewegende delen (remzuigers, geleidepinnen, blokken, schijven) is een goed startpunt: kijk naar sporen van ongelijkmatige slijtage.

Je auto uit (laten) lezen voor mogelijke ABS-foutmeldingen kan ook geen kwaad.

Uit de categorie 'baat het niet, dan schaadt het zeker niet' kan je je remsysteem te laten flushen: hierbij wordt niet alleen de oude vloeistof vervangen, maar wordt ook zo veel mogelijk inwendige verontreiniging verwijderd. Een goede remedie voor lichte trillingen in het systeem en suboptimaal remgedrag. Controlevraag: hoe lang zit je huidige remvloeistof er in?

Als 'last resort' kan je overwegen een bezoek te brengen aan een balanceerspecialist die thuis is in finishbalanceren (balanceren met wiel óp de auto) en 'disc alignment' (onbalans remschijven corrigeren op de naaf'). Dat soort specialisten zijn meestal in staat oorzaken voor trillingen te vinden (én op te lossen!) die de doorsnee bandenboer niet eens kan vaststellen...

Link naar reactie

Ik denk dat ik het iets duidelijker moet uitleggen. met tot stilstand remmen merk je dat de remkracht niet geleidelijk is. Je voelt dat de remkracht heen en weer schommelt net zoals de snelheid van de auto. De remkracht wisselt zeg maar harder minder hard weer harder weer minder hard enz. ik weet hoe het voelt als een abs in grijpt en dat is dit niet denk ik. Ik durf niet te zeggen wanneer de remvloeistof gewisseld is, in ieder geval de afgelopen 4 jaar niet. ik ga zo kijken voor zichtbare slijtage op de remmen, hopelijk valt hier iets aan te zien.

Link naar reactie

Mauritz,

Inderdaad veel punten te controleren, remvloeistof is zeker belangrijk. Ook of het systeem goed ontlucht is.

Maar laatst een Z4 bij een vriend gehad, zaten net 3 maanden nieuwe schijven op en blokken ( was bedongen bij de koop v.d. auto). Die gingen ook opeens trillen. Alle punten gecontroleerd bijna niets te zien en en/of gevonden. Diverse keren terug geweest voor garantie, maar niet opgelost.

Totdat een andere vriend zei, ik vervang je schijven en blokken voor voor OEM's. Dat is gedaan, en nu 3/4 jaar later nog steeds geen trillingen bij remmen.

De vraag die je dus ook kan gaan stellen, van welk merk zijn je schijven en blokken.

Hiermee wil ik niet zeggen dat alle aftermarket spullen slecht zijn, zeker niet. Veel fabrikanten betrekken ze juist daar vandaan, maar je heb wel verschil tussen imitatie en imitatie.

Bij navraag bij de verkoper van de auto bleek dat de totale set (2 schijven en 4 blokken) maar rond de 80 euro was voor hem.

Link naar reactie

Ook BMW koopt gewoon in, spanrollen van INA, die Febi overigens ook gewoon vrolijk levert. Denk je, shit ik krijg geen INA te pakken, krijg je het alsnog ondanks dat je Febi besteld. Zo ook met de bougies, ook BMW gebruikt gewoon NGK. Om nou lukraak de schijven te vervangen zonder dat je weet of dat dat het is...kan ook nogal zonde zijn natuurlijk. Inderdaad goed kijken, zorgen dat de boel gangbaar is eventueel wat uit te wisselen hebben is wel praktisch. Aan de andere kant, als je het zelf doet bespaar je al dermate veel dat wat reserveonderdelen relatief niet duur zijn :)

Link naar reactie

Goedbedoelde tip: gebruik 't oplossen van je trillingstrauma meteen als excuus om "Wartungsstau" weg te werken.

Als je remvloeistof minstens vier jaar oud is, zijn er niet andere zaken die intussen ook aandacht nodig hebben?

(mompelt iets over vloeistoffen, brandstof- en andere filters)

Link naar reactie

Dank jullie zeer voor de reacties!

Ik heb inderdaad aftermarket remschijven geplaatst besteld bij misterauto van het merk TRW. De blokken die ik heb zijn van bosch, ook besteld bij misterauto. Ik heb tevens tijdens het vervangen van de schijven en blokken de draagarmrubbers meegepakt. ik heb gisteren na aanleiding van het trilling probleem nog onder de auto gelegen. Ik zag dat de rechter draagarm rubber helemaal uit elkaar is, de rubbers hangen los om de reactie arm.

Ik heb het ondertussen wel gehad met de troep van misterauto, goedkoop is toch duurkoop. Plus de tijd die ik nu weer extra kwijt ben om het op te lossen, balen! Anyhow, vandaag gekeken naar powerflex of strongflex bussen voor de draagarmen. Echter kwam ik er niet helemaal achter hoe ik die bussen op de plek krijg waar nu rubbers zitten/zaten.

Pimgmx:

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om de remvloeistof te vervangen, ik duw altijd bij het vervangen van de blokken de cilinders weer iets terug en dan hoef ik op die manier ook niet helemaal te ontluchten. Voor de rest is de zzzzqp helemaal bij met onderhoud. Het enige waar ik nog over twijfel is het flushen van de automatische transmissie, ik hoor hier namelijk verschillende verhalen over.

Weet iemand trouwens een adresje waar ik echte OEM onderdelen kan kopen voor een zacht prijsje?

Link naar reactie

Remvloeistof moet je zo nu en dan (toch wel zeker 1 per 4 jaar) vervangen omdat er vocht inkomt vanuit de lucht. Het trekt aktief vocht aan.

Je moet dus ook eigenlijk je leidingen flushen. Dus verse vloeistof door je leidingen en klauwen laten stromen.

Voor een flush ben je ongeveer 1 liter vloeistof nodig.

Qua montage van polyurethaan rubbers: zie mijn topic :wink:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/10173-neu-frisch-aus-der-heimat/page-7#entry249708

Sowieso zou ik nooit voor het onderstel onderdelen van twijfelachtige merken kopen (TRW is daar 1 van, maar ook BOLK en nog wat anderen).

Mister auto heeft op zich prima spul, maar ze verkopen gewoon alles. Dus spul van TRW, maar ook febi, meyle of lemforder. En dat zijn imho prima merken; lemforder is OEM voor bmw en meyle heeft een speciale lijn voor versterkte onderdelen die bekende problemen in de originele onderdelen zouden moeten oplossen (Meyle HD onderdelen).

Raar dat je pas vervangen rubber nu al stuk is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Goed dat je het gevonden hebt!

Ik kan een hele litanie afsteken over aftermarketrubbers, maar dat zal ik hier maar niet doen...

...nooit over nagedacht om de remvloeistof te vervangen...

ALLE vloeistoffen zijn beperkt houdbaar, sommige wat langer dan andere.

Hieronder wat generieke (niet-Z4-specifiek, dus) service-intervallen:

  • motorolie: 1 X jaar, tenzij je zó veel kms maakt dat vaker nodig is
  • remvloeistof 1 X 2 jaar, zie Guido's uitleg waarom
  • koelvloeistof 1 X 2 jaar, voor een aluminium blok kan ik SP12 aanbevelen
  • stuurbekrachtingsvloeistof: iedere +/- 100.000km
  • versnellingsbak: idem, zowel voor handbak als automaat
  • differentieel: idem

Iets meer over automaatbakken: 'sealed for life' betekent NIET dat die dingen een heel mensenleven mee gaan, hooguit dat je er de eerste +/- 100.000 kilometer niet naar hoeft om te kijken. Afhankelijk van je kilometerstand kan een bakflush een goede investering zijn. Als je iets minder diep in de buidel wilt tasten is een vloeistof-/filterwissel een goedkoper - maar minder grondig - alternatief.

Remvloeistof moet je zo nu en dan (toch wel zeker 1 per 4 jaar) vervangen omdat er vocht inkomt vanuit de lucht. Het trekt aktief vocht aan.

Je moet dus ook eigenlijk je leidingen flushen.

Dat dus... :)

Niet moeilijk, niet kostbaar, maar zéker doen!

Zou me niets verbazen als je er merkbaar verbeterd remgedrag en remgevoel voor terug krijgt...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Toen ik een E38 had was ik ook lid van een forum, aldaar zijn vele schijven geprobeerd, er is veel veel veel gezocht naar de oorzaak van na 1500km reeds weer kromme schijven.

Het bleek te liggen aan wel/geen OEM, ongeacht dat dat hetzelfde merk was.... Kortom, BMW koopt schijven in bij een fabrikant (ben de naam vergeten) en je denkt dan dat het geen verschil maakt of je schijven koopt van BMW of van die fabrikant, maar BMW verhit ze nog 1x na....

Sindsdien zet ik onder elke BMW die ik bezit (of zal bezitten) OEM schijven.

Link naar reactie

Hoe je het beestje ook wil noemen, als je ze bij BMW besteld blijken ze andere eigenschappen te hebben dan wanneer je dat niet doet, althans bij een E38.

Heet die remschijvenfabriek BMW? Want dat was het in ieder geval niet.

Om je voor te zijn, nee ik ken niet de ins en outs wat dit betreft. Maar ik betwijfel of er veel verschil zal zitten tussen de aanwezige kennis op het forum van een E38 heilige koe en een E85 heilige koe.

Veel.

Ik ben wel nieuwsgierig nu, kun je een aantal fabrikanten noemen in de hoop dat ik een naam herken? Is Lemforder iets? Of is dat van de voorruiten?

Wat voedt die fabriek van BMW zelf? Zouden de schijven in bv rauwe vorm nog van een andere fabriek af kunnen komen?

Link naar reactie

Heet die remschijvenfabriek BMW? Want dat was het in ieder geval niet.

Die fabriek heet gewoon bmw en zit op het terrein van de bmw fabriek in berlijn, al heel lang (voor WOII).

Ze maken er naast de remschijven ook de motorfietsen.

Am Juliusturm 14-38

D-13599 Berlin

Ik ben wel nieuwsgierig nu, kun je een aantal fabrikanten noemen in de hoop dat ik een naam herken? Is Lemforder iets? Of is dat van de voorruiten?

Nee, Lemforder maakt ophangingsonderdelen (bussen, kogels, armen) en zit in de ZF groep.

Ruiten komen doorgaans van Saint gobain of Pilkington.

Wat voedt die fabriek van BMW zelf? Zouden de schijven in bv rauwe vorm nog van een andere fabriek af kunnen komen?

De schijven worden daar gemaakt. Er is een milieudocument op het web wat veel inzicht geeft in de gebruikte hoeveelheid energie en grondstoffen van die fabriek (per divisie gespecificeerd) en dat wijst qua grootte en hoeveelheden dat ze alles daar zelf doen en dat het echt wel wat meer is dan alleen het nagloeien van de schijven.

Ook spreekt bmw over de "die gesamte Bremsscheibenfertigung", dus dat lijkt me ook duidelijk.

Of dat alle schijven zijn weet ik niet. Ze gaven op dat ze in 2014 2,1 miljoen auto's hadden verkocht (recordjaar, da's de hele bmw groep incl RR, mini, motoren etc), en in een ander document vond ik dat ze in 2009 ongeveer 4,5 miljoen schijven produceerden.

Of en hoeveel voorraden ze aanleggen weet ik niet, en het productie-aantal voor 2014 ook niet. Voor 2009 verkocht bmw 1,068,770 bmw personenauto,s, dus dat ligt wel in lijn met 4,5 miljoen schijven. Of de mini schijven daar ook gemaakt worden weet ik niet, dat is natuurlijk een apart merk (goed voor 200k auto's per jaar). Ook van de motoren weet ik dat niet: ze beschrijven de fabriek als PKW bremsscheibenwerk.

Andere fabrikanten van schijven: ATE, Zimmermann (ook wel OZ: Otto Zimmermann), Brembo, Bosch, en nog een hoop preformance fabrikanten: EBC, stoptech, AP, wilwood; geen idee wie wel en wie niet z'n eigen schijven giet.

Let wel dat het gieten van remschijven niet extreem moeilijk is, of dat je daar een enorm fabrieksterrein voor nodig hebt. Je hebt die enorme fabriek nodig als je enorme aantallen maakt ;)

Oh wacht ff, in een ander stuk over de fabriek (ook van bmw zelf) vond ik dit:

So wurden 2014 gut 5,5 Mio. Bremsscheiben für alle BMW Serien-Automobilmodelle gefertigt.

Dus dat zijn de data die ze zelf vrijgeven, en dat lijkt me duidelijk genoeg (ze geven veel meer info dan andere fabrikanten geven m.i.)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Brake Max sport is dat wat ? ben zelf ook rond aan het kijken voor nieuwe voor en achter

S-remschijf350.jpg

https://www.autopartsonline.nl/nl/ao_list_specificatie.php?&art=17025+/S&artoms=Remschijf+%3Cb%3Evoorzijde%3C/b%3E%3C/br%3E%3Cb%3E%3Cfont+color=red%3Ebrakemax%3C/font%3E+sport%3C/b%3E

aangepast door Mark79
Link naar reactie

^^^ Hoeveel auto's er worden gefabriceerd lijkt me ongerelateerd aan het aantal remschijven dat ze verkopen/produceren, omdat BMW's gelukkig langer dan een jaar meegaan.

Vooral aangezien de E38 al een tijdje uit produktie is, zelfs al wás toen onze huidige heilige koe van de produktielijn af ging rollen.

Guido, ik weet het niet. Ik stel voor dit in het achterhoofd te houden als iemand terugkerende kromme remschijven heeft. Gezien het gewicht van ZZZ(Z)s denk ik niet dat het snel zal spelen. Kwa rijstijl die een ZZZ(Z) biedt kan het misschien juist weer wel haha.

Ik herken geen naam van een remschijvenfabrikant, helaas. De namen die je noemt doen geen belletje rinkelen bij me.

Kortom, al met al best flauw van me, ik plemp iets neer dat ik niet kan onderbouwen. Ik heb wel even gezocht maar dat OEM wordt aangeraden zegt helemaal niets, bovendien zijn het gesloten fora en ik rij nou eenmaal geen E38 meer. In principe hoeft iemand maar 1x de fabel de wereld in te helpen dat schijven van fabrikant X de originelen zijn, terwijl dat niet zo is. Dan krijg je een verschil met wél OEM, zoiets simpels zou de oorzaak eventueel kunnen zijn. Het speelde alleen bij V8'en en V12's.

Wat weet ik er verder nog van? De schijven van BMW zijn (ik kom niet op het woord maar even bij gebrek aan beter) gekalibreerd, dat zie je aan de schaafplek(ken) op de schijven, de schijven die voor origineel doorgaan (niet-OEM en waarschijnlijk stiekem dus helemaal niet origineel) hebben dat niet. Verder is een schijf een schijf, ik zie er bar weinig aan.

Dank je voor je info, je stukken zijn altijd interessant!

Link naar reactie

Kortom, al met al best flauw van me, ik plemp iets neer dat ik niet kan onderbouwen.

Je kan het idd niet onderbouwen, maar het strookt dus ook niet met wat BMW zelf zegt. Alles in mijn post komt van officiele documenten en sites van bmw, en niet van info van fora wat individuelen beweren.

Het kan natuurlijk zijn dat BMW een broodje aap verhaal houdt en dat ze ook schijven elders inkopen, maar ik weet dus zeker dat ze wel een eigen remschijvenfabriek hebben. Hoeveel schijven die produceert moet ik BMW maar op hun woord geloven, ik heb ze niet geteld :lol:

Wat weet ik er verder nog van? De schijven van BMW zijn (ik kom niet op het woord maar even bij gebrek aan beter) gekalibreerd, dat zie je aan de schaafplek(ken) op de schijven, de schijven die voor origineel doorgaan (niet-OEM en waarschijnlijk stiekem dus helemaal niet origineel) hebben dat niet.

Gebalanceerd :wink:

Ik heb ook wel niet originele schijven gehad die gebalanceerd waren hoor. Dat is een hele normale en simpele techniek. Niet iets BMW eigen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Gebalanceerd

Kan eventueel ook achteraf, daarbij wordt de schijf aangepast aan imperfecties van je naaf.

Wordt vooral gedaan bij neuszware auto's (V8/V12), die zijn er 't meest gevoelig voor. Is een stuk goedkoper dan de naaf vervangen en geeft hetzelfde resultaat...

Voor de liefhebber:

Link naar reactie

Jouw filmpje gaat niet over balanceren, maar een uitlijning, dus een kromme schijf.

Balanceren is om de gewichtsverdeling evenredig te maken. Daarom hebben schijven soms aan de buitenkant 1 of 2 afgevlakte stukjes (stukjes ijzer weggeslepen).

Net als dat een krukas vaak stukjes in de gewichten uitgeboord hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.