Ga naar inhoud

Wat is een betere koop, een 3.0i of een 3.0si ?


Veloce

Aanbevolen berichten

Ik zou mijn 2.5si best willen (in)ruilen voor een 3.0(s)i dus een M54 of een N52.

Kwa uiterlijk heb ik een lichte voorkeur voor een facelift > 2006. Maar de staat en een lage kmstand vind ik wel heel belangrijk.

Concreet wat is de betere 3.0 de 3.0i of een 3.0si ?

Link naar reactie
  • Administrator

Het is een beetje de vraag is stamppot boerenkool of hutspot lekkerder. Ofwel, een vraag die een ander moeilijk voor je kan beantwoorden.

Evengoed, hier is veel geschreven over de aankoop van E85/E86s:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/14859-ik-wil-een-z4-e85-of-e86-kopen-faq-aankooptips-aankoopgids/

Je zult daar zien dat de "zwaktes" van vroege en late modellen en ook de uiterlijke kenmerken daarvan verschillen, maar dat die verschillen niet allemaal 1:1 gelijk lopen met de overgang van vfl naar fl. Een vroege facelift kan net zo goed last krijgen van sticky steering bijvoorbeeld en een late vfl heeft in het interieur ook al meer metaalkleur en zwart (bv bij de luchtroosters).

En dan nog: heb je liever het risico op een probleem motor, of liever het risico op sticky steering? Heb je liever een motor die van zichzelf al meer vermogen heeft, of liever een waar je zelf veel meer vermogen uit kunt halen?

Ik zou als ik jou was accepteren dat alle z4s potentieel problemen hebben, lekker gaan proefrijden en daar je keuze door laten bepalen.

Link naar reactie

Dank je wel, maar wat ik belangrijk vind en graag wil weten is het verschil tussen het 231 en het 265 pk blok. Het sticky steering verhaal kennen we wel en de verschillen tussen pre en facelift weet ik ook.

Het gaat mij puur om het blok, en dan wil ik het verschil weten kwa betrouwbaarheid, olie/benzine verbruik, meer of minder vermogen en dan bedoel ik bij het standaard blok dus geen chiptuning oid ook de mogelijkheden vind ik verder niet belangrijk.

Link naar reactie
  • Administrator

^ ik geloof niet dat je de relevante links in het topic al gelezen hebt, ofwel? De samenvatting kan in ieder geval heel kort: n52 3.0 is een fijner blok dan de m54 3.0 wegens meer vermogen, maar ook minder betrouwbaar en lust (daarmee) ook meer olie.

Link naar reactie

Jij weet er echt veel van!

Kan je ook vertellen waarom een N52 minder betrouwbaar zou zijn, en waar uit zich dat dan kwa onbetrouwbaarheid in. En verbruikt een N52 per definitie altijd olie of is dat exemplarisch?

Ik lees nl toch ook vaak dat het 3.0 M54 veel olie kan gebruiken hoe kan dat dan?

Link naar reactie

^ Hij zei het wat genuanceerder:

"Ik zou als ik jou was accepteren dat alle z4s potentieel problemen hebben, lekker gaan proefrijden en daar je keuze door laten bepalen."

aangepast door Emi
Link naar reactie
  • Administrator

@ Veloce: de antwoorden op al je vragen staan in de links in het topic wat ik je aanreik in post 2. Mijn verder neutraal bedoelde vraag of je die links (en de links in sommige van die topics, zoals naar het E90 forum) al gelezen hebt beantwoord je niet anders dan met een sarcastisch bedoelde opmerking en vervolgens doe je er een schepje bij als Emi reageert.

Hoe verwacht jij dat dit topic zich verder ontwikkelt?

Link naar reactie

Het is goed dat je nu benadrukt dat die vraag neutraal bedoelt was, jouw antwoord kwam niet als zodanig over bij mij.... sorry.

En nee ik heb waarschijnlijk nog niet alles gelezen (wel veel hoor)

Helaas heb ik niet de antwoorden kunnen vinden op mijn vraag zoals gesteld bij #5. Ik hoopte daarop een fatsoenlijk antwoord te krijgen, iets waar ik met een proefrit echt niet achter kan komen!

Het lijkt mij dat als er op een willekeurig forum iets normaals gevraagd wordt er ook een normaal antwoord kan verwachten en geen bijdehante opmerkingen.

Wat de toegevoegde waarde is van het van jouw gekopieerde antwoord van EMI betreft daarvan ontgaat mij nog steeds de toegevoegde waarde?

Punt

aangepast door Veloce
Link naar reactie

Maar watwil jij van de motor ? 1 die wat meer power heeft maar wat kwetsbaarder is (n52) of een wat minder power blok wat redelijk onverwoestbaar blok is(m54). Voor olie verbruik zijn altijd redenen te vinden (en dus op te lossen) dat flinke olie verbruik van de m54 heb ik niet veel van meegekregen iig niet in de z4.

Voordeel is als je ooit wilt gaan supercharger oid dan zit je meteen m54 altijd goed.

Voor beide blokken kan je genoeg plussen en minnen benoemen, kijk wat het beste bij jouw wensen aansluit. Zou je qua budget kunnen ga dan gewoon voor een M dan heb je al dat gezeur niet daar heb je maar 1 keus :P

Link naar reactie

Meestal is het alleen de m54b30 die wat olie verbruikt maar ook dan is dit veel.

En evt kijken naar je carterventilatie.hoi ik ga er vanuit dat het een m52tu motor of een m54 motor betreft het komt vooal wel eens voor bij een m54 dat het olie verbruik hoog uitv

Meestal is het alleen de m54b30 die wat olie verbruikt maar ook dan is dit veel.

Bovenstaande is zomaar een greep van citaten van dit forum, dusss dat betekent dat de ''ouderwetse M54 ook niet geheel vrij van olieverbruik kan zijn.

Waar het mij om gaat is dat er makkelijk wordt gezegd dat de N52 kwetsbaar is. Nou zou ik wel eens willen weten waar dat uit blijkt? Lopen ze vast, ontploffen ze, drijfstangen door het blok??

Zo maar zeggen dat ze kwetsbaar zijn is prima maar kan je dit onderbouwen met feiten. Of is het een kwestie van elkaar na praten omdat er ooit een slechte ervaring is geweest met een bepaald model.

Persoonlijk heb ik net zo lief 231 pk met een ouderwetse peilstok en een wat hoger eigen gewicht, maar daar staat tegen over dat ik een facelift toch wel veel mooier vind.(dilemma)

Kwa geld maakt het mij niet zoveel uit of ik er u 3, 4, 5 of... duizend euro bij moet leggen.

Daarom wil ik graag wat ervaringen van forumgenoten lezen over hun ervaring met hun N52B30 of M54B30.

aangepast door Veloce
Link naar reactie

denk dat maurits 2.5si je heel wat kan vertellen over de tikkende kleppenstoters die nooit overgaan zonder een kop te vervangen door een gemodificeerde. bekend probleem bij de N52 had je kunnen opzoeken/lezen.... is pas in 2009 opgelost door bmw dmv het herontwerpen van de kop van de N52

Hier wat standaard info over de N52 : https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52

daarnaast de M54B30 heeft meerdere gesmeede onderdelen ( dacht krukas en nog iets even vergeten) en zijn de onderdelen van staal en alluminium ipv alluminium en magnesium.

standaard info ( ontbreekt het e.e.a. ) https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54

Hier nog info van onze Zbroeders van over de grote plas : http://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=612964

over dat olie verbruik. het zal best voor komen, maar ik heb er nog weinig mensen over gehoord. Mijn aanverwante M54B25 verbruikt totaal geen olie. ( 5W30)

Bottomline: beide blokken zullen hun zwaktes hebben, maar niet elk specifiek blok zal het hebben. zelfde geval met stickysteering, je weet niks tot je in het diepe springt en een auto koopt.

Link naar reactie

Ik heb beide motoren ervaren in mijn vorige 2 Z4's. Eerst een 2005 3.0i en daarna een 2006 3.0Si. De Si heeft 34pk meer vermogen en een iets hoger koppel. Ik vond de 265pk variant vooral fijn in combinatie met de 6-traps automaat t.o.v. de 5-traps automaat van de 3.0i. Met handbakken heb ik geen ervaring.

Beide motoren rijden heerlijk en zijn soepel. Mijn wagens hadden beide geen olieverbruik. Als je iets snellers zoekt dan wat je nu hebt, ga dan voor de 3.0Si. Maakt je dat niet uit en wil je een auto met vooral een lage kmstand, dan kun je net zo goed een 3.0i halen en heb je naast de 3.0Si iets meer keuze in de bouwjaren. Problemen kun je altijd hebben; is het niet de motor, dan sticky steering, kapmotor enz. dus puur op betrouwbaarheid van de motor zou ik mijn keuze dan niet beperken.

aangepast door Toink
  • Like 1
Link naar reactie

Veloce,

Uit je hele verhaal en vraagstelling merk ik dat je voorkeur dus eigenlijk uitgaat naar een Facelift met een 3.0Si met meer vermogen. Je zoekt eigenlijk alleen bevestiging van je eigen persoonlijke keuze bij anderen, terwijl, anderen die niet voor je kunnen maken. Wat Maurits al zei: is stamppot, boerenkool of hutspot lekkerder.

Ben je bang dat het uiteindelijk toch niet bevalt, of wil je het forumleden kwalijk nemen als ze voor jou een keuze hebben gemaakt en het achteraf niet goed is. Zoals ook al gezegd, heeft iedere soort Z4 zijn eigen kwalen. Vandaar ook de algemene adviezen.

PS vat het niet als een persoonlijke aanval of iets degelijks op, maar lees je hele topic maar door van begin tot eind. Dan heb je volgens mij je keuze al gemaakt :thumbs_up::thumbs_up:

  • Like 2
Link naar reactie

@ Shoveltje: Ik lees toch overal dat het N52 blok lichter is dan de M54 (Well the N52 is an amazing lil power plant, don’t forget its way lighter than the M54 so your front end feels lighter and steers better with less weight up front.)

@Toink: Dank je voor je info, ik begrijp dat een si serieus sneller is, en idd ik heb een lichte voorkeur voor een fl 3.0si. Echter de keuze is beperkt in Z4's vanaf 2006, er staat er een te koop op gaspedaal.nl voor een kleine 20 k met bijna een ton op de teller. Zo te zien wel een mooie auto.

Op mn huidige 2.5 si staat slechts 56 dkm en die wil ik niet kwijt voor en scheet en drie knikkers dus het hele verhaal moet een beetje kloppen met hetgeen ik terug wil kopen. Ik wil iig een 3.0 met een lage km stand van ruim onder de 100 dkm en het moet een nette originele auto zijn.

Dus ik ben afhankelijk van welke 3.0 er op mijn pad komt, een i of een si.

Link naar reactie

@ Shoveltje: Ik lees toch overal dat het N52 blok lichter is dan de M54

Het gewicht van de motor bepaalt maar voor een klein gedeelte het gewicht van de auto.

Op sites als carbase kan je makkelijk opzoeken wat het gewicht van auto's zijn. Volgens die site is de 3.0si 5kg lichter.

ik begrijp dat een si serieus sneller is,

De 3.0si is volgens BMW 0,2 seconde sneller in de sprint naar de 100kmh dan de 3.0i om een idee te geven.

Bovenstaande is zomaar een greep van citaten van dit forum,

Misschien kan je voortaan ook de gehele context meenemen als je iemands citaat gebruikt voor een argument?

Ik kon mijn olieverbruik zeer simpel 100% oplossen (door iets dikkere olie te gebruiken...).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zie het meer algemeen,

BMW heeft de afgelopen decennia honderdduizenden motoren gebouwd die gemakkelijk allemaal de 3000.000 km kunnen halen.

Ze hebben de reputatie betrouwbaar te zijn.

Denk dat 95% geen klachten zal hebben.

Met nieuwe autos ga je met een klacht naar de dealer (garantie)

Met oudere autos ga je bij een forum opzoek en daarom staan de fora "vol" met klachten.

Je zal op fora moeten meten/tellen of er meer problemen met 52 of 54 motoren zijn.

Technisch zal het niets uitmaken of je 100.000 of 200.00 op de teller hebt. Ik heb nooit olie bij hoeven te vullen (20.000 km/jaar)

Gevoelsmatig is het natuurlijk altijd leuker om een lage km stand te hebben. Belangrijker vind ik dat een lage km stand MEESTAL ook een mooier interieur (i.p.v. versleten stoelen/gebruikersporen) oplevert

Link naar reactie

@ Shoveltje: Ik lees toch overal dat het N52 blok lichter is dan de M54 (Well the N52 is an amazing lil power plant, don’t forget its way lighter than the M54 so your front end feels lighter and steers better with less weight up front.)

Zoals gezegd: het blok is niet het enige gewichtsbepalende onderdeel, mogelijk zijn er nog andere wijzigingen van invloed geweest.

Ben ook wel eens op zoek geweest naar iets anders en kwam dan bij het invoeren van kentekens bij de RDW gewichten tegen voor de 3.0i van 1265-1285 kg en voor de 3.0 si 1285-1325 kg.

Just my 2 cts

Link naar reactie

Sowieso is het gewichtsverschil van het blok verwaarloosbaar. Een aluminium onderblok weegt iets van 30-40kg. Als je dat voor bijv. de helft van puur magnesium maakt, dan bespaar je ongeveer 7kg. De rest is van dezelfde materialen en je moet maar afwachten of alle systemen even zwaar zijn. Ik bedoel, de n52 heeft valvetronic en een losse vacuumpomp. Dat weegt natuurlijk ook allemaal.
Ook kunnen de kleine verschillen bij het rdw gewicht zelfs te maken hebben met regelgeving. Hoe weeg je je auto? volle tank? halfvol? alle vloeistoffen eruit?
Als ze dat bij de regelgeving veranderen krijg je ook opeens een iets ander gewicht. Maar grosso modo is dat allemaal verwaarloosbaar.

Als je een onderblok van gietijzer hebt (zoals bijv. de s54), dan zijn de besparingen wel significant, want staal is ongeveer 3x zo zwaar als aluminium. Dus 3x40=120kg, en dan is het verschil dus wel reeel.

Dat gezegd hebbende als je vermogen echt belangrijk vindt: koop een z4m.
Zeker als ik lees:

Kwa geld maakt het mij niet zoveel uit of ik er u 3, 4, 5 of... duizend euro bij moet leggen.


al zou ik heel iets anders kopen als het geld niet zoveel zou uitmaken :clown:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.