Ga naar inhoud

PK-winst zonder katalysator


muzzy

Aanbevolen berichten

je kan je kat altijd leeg maken natuurlijk, dan heb je officieel nog steeds een kat er onder maar doet ie gewoon niks :lol::hypocritesmiley:

Kat is inderdaad leeggemaakt (had mij verkeerd uitgedrukt bij het begin van mijn topic....). :unsure:

Hier in Belgie op de keuring (kat is toch al een jaar of 9 verwijderd) nog geen enkel probleem gehad. Meting wordt nooit gedaan, enkel bij de diesels.

Geluid in combinatie met de Eisenmann was wel direct een groot verschil, dit in positieve zin welteverstaan :thumbup:

Alvast bedankt voor de reacties !

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Is t dan niet meteen zon stinkbak zoals oude mercedes diesels of veel auto's uit oost europa, of heeft de kat geen effect op de geur?

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in de lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden. Oftewel vermogensverlies.

Ik zou zeggen eronderuit en een stuk RVS pijp eronder laten lassen.

En ja Guido je gaat de auto zeker ruiken. Maar ja als ik bruine bonnen eet dan ruik je mij ook. :) :)

Link naar reactie

^gezien de redenering die hebt, verlies je dus ook vermogen als je een grotere diameter uitlaat plaatst ? denk dat het restrictieve van een cat groter is dan het verlies aan druk om de gassen er uit te blazen dmv een groter oppervlak oftewel je wint er altijd iets mee.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in de lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden. Oftewel vermogensverlies.

Geen vermogensverlies tov een gevulde kat.

In een katalysator met binnenwerk is de uitlaatgassnelheid ook laag (nog lager waarschijnlijk).

^gezien de redenering die hebt, verlies je dus ook vermogen als je een grotere diameter uitlaat plaatst ?

Ja dat kan. De uitlaatpijpdiameter bepaald de stroomsnelheid. Als je een hoge stroomsnelheid hebt, kan die stroomsnelheid je cilinder 'leegzuigen' (het is een resonantie) als de uitlaatklep opengaat, en dat geeft betere cilindervulling.

Maar wat eigenlijk nog belangrijker is, is dat er zo min mogelijk obstakels in het traject zitten. Wat dat betreft vormt die katalysator 1 van de grootste obstakels, en helemaal als ie dicht bij de motor zit.

Je katalysator zal van een turbulente stroming een (deels) laminaire stroming maken. Op dat moment wil je eigenlijk een zo groot mogelijke diameter imho.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Niet heel veel nee. Het hoeft ook niet per sé minder vermogen te zijn.

Elke uitlaatdiameter heeft een andere afstemfrequentie. Het gaat om de massa van de lucht in de uitlaat. Hoe meer massa die lucht heeft, des de lager de frequentie.

Bij de resonantiefrequentie zuigt de uitlaat de cylinder het meest effectief leeg. Bij dat toerental geeft de motor dan meer koppel.

Dit is allemaal wel heel zwart-wit gezien. Zo werkt het bij een rechte uitlaatbuis en zijn die effecten ook heel goed te meten. Een F1 uitlaat is hier bijvoorbeeld heel nauw op gedimensioneerd.

Bij een normale auto zitten er heel veel bochten, dempers etc tussen, dus is het resonantie effect kleiner en treedt bij meerdere frequenties op.

Als je die resonantie niet hebt wil je een zo'n groot mogelijke uitlaatdiameter, want een grotere diameter zorgt voor minder stromingsverlies.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Mijn auto heeft een F of een G label dus eigenlijk zou ik hier misschien niets van moeten zeggen :clown: .

Maar ik doe het toch. Ik vind het nogal onethetisch om de type-goedkeuring te naaien door bewust je katalysator weg te halen voor een paar gehoopte extra PK's :TFR11C0: .

We zijn met z'n allen wel verantwoordelijk voor deze aardkloot en hoe we die overdragen aan volgende generaties :horse: .

Amen.

  • Like 1
Link naar reactie

We hebben de APK als toetspunt en daarbij wordt de uitstoot gecontroleerd en beoordeeld op de standaarden die destijds (op moment dat de auto op de markt kwam) golden of acceptabel geacht werden. Komt hij erdoor, dan is het dus toelaatbaar.

Ik zie het probleem niet hoor.

Als je het onethisch vindt, moet je zelf eerst stoppen met autorijden, helemaal in een oude auto. Een beter milieu begint bij jezelf was de slogan toch?

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Omdat ? Denk dat ik van Guido sneller iets aanneem gezien zijn ervaring en kundigheid dan van een ander forummember, daarnaast ik sleutel ook zelf wel eens, maar een auto met lege kat gaat harder dan 1 met hoor, tenzij je ivm turbodruk een Bep. Tegendruk nodig is. Maar in 99% van de gevallen loopt je auto harder zonder cat.

Link naar reactie

Omdat ? Denk dat ik van Guido sneller iets aanneem gezien zijn ervaring en kundigheid dan van een ander forummember, daarnaast ik sleutel ook zelf wel eens, maar een auto met lege kat gaat harder dan 1 met hoor, tenzij je ivm turbodruk een Bep. Tegendruk nodig is. Maar in 99% van de gevallen loopt je auto harder zonder cat.

Ohh mij hoor je niet zeggen dat ie langzamer rijdt. Hij gaat met een lege kat idd harder als met een volle kat. Maar om de volledige vermogen eruit te halen zal je ervoor moeten zorgen dat de uitlaatstroom in goede banen wordt geleid. En dat doe je door de kat te vervangen door een RVS pijp ertussen te lassen.

Van mij hoef je ook niets aan te nemen, maar iedereen heeft zijn mening hierover. En gelukkig voor mij heb ik een zoon die in de tunnings wereld zit van de Honda. Dus daar hoor ik het een en ander van. En dat was zijn idee, en ik geloof dat direct.

Link naar reactie

Maar om de volledige vermogen eruit te halen zal je ervoor moeten zorgen dat de uitlaatstroom in goede banen wordt geleid. En dat doe je door de kat te vervangen door een RVS pijp ertussen te lassen.

Dat sprak ik ook niet tegen, maar het vergelijk ging tussen een gevulde kat en een lege kat.

Dus in een lege kat verliezen de uitlaatgassen snelheid, maar in een gevulde kat net zo goed. Dat vergelijk dus. (maar een lege kat zal denk ik minder weerstand bieden dan de volle kat)

Een rechte buis is idd beter. Zo min mogelijk obstakels (obstakels is stromingsverlies en een motor is uiteindelijk een luchtpomp), en daarna zou je de diameter (=stroomsnelheid =resonantefrequentie =maximale zuiging bij een bepaald toerental) kunnen afstemmen op het gewenste gebruik.

Soms zitten er in een uitlaat traject wel eens knikken of vernauwingen om die resonanties te beinvloeden bij bepaalde toerentallen om in een bepaald toerentalgebied wat meer zuiging te krijgen om zodoende een meer lineaire koppelcurve te krijgen, maar dat gaat uiteindelijk ten koste van het piekvermogen (of piekkoppel) en het rendement.

Dat zie je dan ook eigenlijk niet bij sportwagens. Als daar een knik of deuk in de pijp zit is dat altijd omdat een ander onderdeel (ophangarm, aandrijfas) net dat stukje ruimte nodig heeft.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Even een simpele vraag in deze discussie: zijn er aftermarket uitlaatstukken leverbaar ter vervanging van de katalysator, zodat deze ook later weer kan worden ingebouwd, en hoe los je het probleem van de losse Lambdasonde op?

Link naar reactie

google maar eens met "uitlaat op maat laten maken"

Diverse adressen die een tussenstuk kunnen fabrieken en flenzen monteren (ook op de oude) .

Door de flenzen kan je gemakkelijk wissellen

aangepast door Z3 3.0
Link naar reactie

Ja een straightpipe of decat gaat idd sneller, dan een lege cat weer. Maar uit jouw verhaal begreep ik bijna dat je een cat er tussen efficiënter vond dan 1 zonder. Dan hebben we een Babylonische spraakverwarring gehad. No big deal. Maar je zoon zit kn de Honda's ? Interessant zelf een bedrijf of gewoon hobby ?

Link naar reactie

Katalysator leeghalen, een rechte pijp er in lassen en weer dichtlassen. Dan heb je een goede doorstroming (en geen blikkig geluid van een holle katalysator) en lijkt het voor de keuringen in ieder geval dat er een katalysator onder zit.

Ook een optie.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.