Ga naar inhoud

Druppellader zonnepaneel


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Ik wil denk ik een druppelladertje met zonenpaneel aanschaffen. Dit weekend was de accu (logisch) na 6+ weken te leeg om te starten. Ik parkeer in een garage onder een appartementencomplex zonder electriciteit die ik kan gebruiken, maar met een strook daglicht. Daarmee zijn de "gewone" druppelladers in dit topic even geen oplossing.

Wat zijn dan de aanschafcriteria waar ik op moet letten en heeft er iemand goede ervaringen? Ik vind tot nu toe vooral exemplaren van mij totaal onbekende merken zoals hier en hier, of "Halfords merken", zoals hier. Ik vind er vooralsnog geen van "bekende" merken van gewone druppelladers zoals CTEK.

Bij die van Conrad lijkt bijvoorbeeld het hebben van een blokkeerdiode vrij handig, maar zou dat eigenlijk niet volkomen standaard (moeten) zijn bij een druppellader?

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die diode zou standaard moeten zijn, anders zou de accu ontladen als er te weinig spanning wordt opgewekt...

Ik denk zelf dat elk apparaat dat

Leg je 'm achter de voorruit of hang je het paneel buiten op.

Ik zou zelf naar een paneel met meer dan 3W zoeken. Ik heb zo'n vermoeden dat die 3W het afgegeven vermogen is in volle zon, als die heel hoog staat (dus s'zomers). In de winter blijft daar weinig van over. Zowel qua zonkracht als qua zonne uren. Ik verwacht dat van die 3W gemiddeld gezien misschien 0,5W van overblijft oid.

Als ik even snel reken met richtlijnen voor sluipstroom (50mA), dan heb je continue 0,6W nodig om daarvoor te compenseren. Dan zit de zelfontlading van de accu daar nog niet bij.

Wellicht zoiets als minimum:

http://www.ebay.de/itm/12V-Solarladegerat-Solarmodul-Solarpanel-Solar-Solarbatterieladegerat-Ladegerat-/270515343549

https://www.conrad.nl/nl/accu-beveiliging-onderhoud-o0312032.html (zelfde apparaat zo te zien)

Dit ding wordt geadverteerd als 8,5W, maar als ik het formaat van het paneeltje zie, denk ik dat dat een beetje overdreven is.

http://www.ebay.co.uk/itm/12V-8-5W-Power-Solar-Panel-Trickle-Battery-Charger-Car-SUV-Truck-Boat-Caravan-/361370204974

Ik geloof trouwens dat de 12V stekker in het interieur geschakeld is. Klopt dat?

In dat geval zou je daar dus geen lader op aan kunnen sluiten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Thanks Guido.

Ik leg hem of achter de voorruit met de vooruit naar de "lichtkier" geparkeerd, of ik hang hem in de lichtkier op. Dat is een beetje afhankelijk van wat het beste werkt. Lichtkier is overigens een understatement: de parkeerplaatsen liggen verdiept ten opzichte van het grondniveau en vanaf grondniveau is er een opening van zeker een halve meter. Daarin zit een hekwerk, bij voorkeur hang ik hem daar aan op.

Of de 12V in het interieur geschakeld is weet ik zo niet, maar vrijwel al die dingen kun je ook rechtstreeks op de accupolen aansluiten, dus dan zou ik dat doen (lijkt me zelfs helemaal niet gek: kofferbak naar achteren geparkeerd, draadje uit de kofferbak, oplader aan het hek in de "lichtkier") .

De eesrte twee die jij noemt geven toch 2,4w en dus geen 3w af, of zie ik dat verkeerd?

Mij leek uit het Conrad aanbod deze (beweerdelijk 6W, lijkt ook een wat groter paneel te hebben) nog wel aardig qua verhouding prijs / (beloofde) prestaties. Voordeel van Conrad is dat er redelijk wat gebruikers reviews zijn ...

Link naar reactie

Ik heb hem zelf gemaakt, ik vind 6w een beetje weinig, ook dat er over de bekabeling nog wat verlies kan ontstaan. Tevens is het maximaal 6 watt, dus met weinig zon minder wattage. Heb nu een 20 wat max. Paneel.

Heb hem hier vandaan:

Www.kleinezonnepanelen.nl, was ongeveer 60 euro totaal kwijt.

ps, opladen accu met zonnepaneel via sigarettenaansteker werkt niet, teveel weerstand, hij staat nu direct op de accu.

groet

leon

Link naar reactie
  • Administrator

Dat zou ook zeker een optie zijn, maar is wat bewerkelijker en wat duurder als aanvangsinvestering. Ik heb nu helemaal geen druppellader.

Ik heb op basis van de tips van Guido en Leon een 20 W zonnepaneel set besteld via de Engelse Ebay. Voor ongeveer hetzelfde geld als wat Leon voor zijn setje heeft betaald, maar hapklaar (hopelijk komt de set hier heel aan). Paneeltje in de "lichtkier", Z4 met de kont er naar toe en rechtstreeks op de accu in de kofferbak is nu het idee ...

22544679825_7a7958462c_o.jpg

Link naar reactie

In feite wordt door BMW aangegeven dat je moet laden en ontladen via de daarvoor onder de motorkap aanwezige plus en min polen. M.i. moet laden rechtstreeks op de accu ook kunnen. Starthulp voor een derde zou ik rechtsreeks van de accu overigens niet wagen!

Link naar reactie

Waarom geen starthulp rechtstreeks van de accu?

Dat is als je daar ten minste een beetje fatsoenlijk een startkabel op kan klemmen.

Idealiter wil je in zo'n hoge stroom situatie maar 1 ding namelijk en dat haal je het beste rechtstreeks van de accu :wink:

De startpunten onder de motorkap zitten daar voor het gemak lijkt me.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

He Maurits,

Komt me bekend voor ha ha. Nu afwachten wanneer het binnen is, ik denk alleen dat je nog wel het een en ander in elkaar moet zetten, maar dat valt reuze mee.

V.w.b het opladen, zeg ik direct op de accu, zon energie die omgezet is is niet veel bij 100% dekking van het paneeltje (20w) wat niet realistisch is, gaat er maar 1,67 ampere naar toe.

Als je dat over de dikke plus doet vanuit de motorruimte, en de massa van de carrosserie, krijg je best wel veel weerstand. Vraag me af of er dan nog wat overblijft

Suc6 en ben benieuwd naar jouw bevindingen, mij bevalt het goed, echter ziet het er achter de achteruit niet uit ha ha lijkt net een eco auto soms

Link naar reactie

@GuidoK

Ik meen gelezen te hebben (Instructieboekje), dat ingeval van starthulp de aansluitingen in het vooronder de voorkeur verdienen om je elektronica te beschermen. En ik ken elektronica problemen (Mercedes) na het bieden van starthulp.

Link naar reactie

Ja dat lees je wel vaker, maar er zit geen elektronica tussen de accu en het aftappunt voor starthulp. Daar gaan zulke grote stromen doorheen dat dat ook niet makkelijk met elektronica te besturen is.

Dus ik zie niet in hoe dat invloed zou kunnen hebben. Ik weet ook niet waar die verhalen vandaan komen.

Volgens mij heb je gewoon auto's met elektronica die gevoelig is voor spanningsfluctuaties en elektronica die daar niet gevoelig voor is. Waar je het aftapt is dan van ondergeschikt belang als dat gewoon een dikke koperkabel betreft.

Het staat in ieder geval niet in de gebruiksaanwijzing en dat zou logischerwijs dus ook nergens op slaan.

Als je op 1 punt weinig de auto beinvloedt, dan is het op de accu zelf.

Ook al laat je bij een noodstart de accu eerst tijdelijk op (gelijk starten is niet aan te raden), je wilt toch een zo laag mogelijke weerstand hebben als je de andere accu tijdens het starten als extra boost gebruikt.

Hoe dan ook, waar het eigenlijk over ging was de laadstroom van het zonnepaneeltje. En dat is hooguit 1Ah (wat al veel te veel is voor druppellading), en dat is helemaal verwaarloosbaar. Kan gewoon op de accu als dat handiger is.

Ook is daar het aspect van spanningsverlies van ondergeschikt belang. Zonnepanelen produceren een overspanning, (bijv. 18v oid), en de klemspanning wordt dus voor de volle 100% bepaald door de accu. Je gaat echt geen 6v spanningsval hebben over dat draadje, tenzij je in het montevideogebouw woont en je paneeltje op het dak staat :lol:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Nou, ik heb eindelijk alles binnen. Aanvankelijk miste een deel van de toegezegde bekabeling. Na één mailtje daarover werd die keurig nagestuurd met priority mail.

Het werkt, en ook op bewolkte dagen geeft het paneel een behoorlijke spanning af (de paar keer dat ik tot nu toe keek tussen de 14,0 en 14,9 Volt).

Ik heb het paneel in een soort luchtopening gezet. aan de voorkant zit daar een metalen rooster (daar zitten de zonnecellen achter), aan de achterkant een plastic plaat tegen weer en ontij.

22574662259_4a3037f2fe_k.jpg

22953406502_61b8ef2309_k.jpg

22548464497_80baddd861_k.jpg

Paneel er tussen gewurmd, draadje doorgetrokken en het gaat zo de kofferklep in. Die als je de draad op de juiste plek uitvoert overigens gewoon dicht kan:

22574661479_8036cf060b_k.jpg

Lijkt dus vooralsnog een prima oplossing, waarbij de accu per dag met de huidige korte dagen toch zo'n 8 a 9 uur fatsoenlijk laadt (nu nog steeds ondanks dat de schemering net is ingezet).

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, ideaal. Ik heb het amperage maar één keer gemeten tot nu toe, toen was het relatief zonnig. Ik kwam toen uit op 1A (bij grofweg 14,5 volt). Niet gek vond ik zelf.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.