Ga naar inhoud

Koplampsproeier lek..?


Z3Roadster19961.8

Aanbevolen berichten

"De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen."

 

Hierin lees ik dat er dus geen keuringseisen meer zijn. Vraag me wel af wat dat doet met auto's van voor 31 dec 2006

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dit artikel zegt trouwens dat auto's van voor 2007 sowieso niet verplicht zijn om reiniging te hebben :

 

"Nieuwe wetgeving omtrent Xenon verlichting per 1-05-2009

Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :
•Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
•Ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandt
•Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet."

 

Volgens mij maakt het dus niet veel uit als ze uit staan.

Link naar reactie
4 hours ago, GigiA said:

"De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen."

 

Hierin lees ik dat er dus geen keuringseisen meer zijn. Vraag me wel af wat dat doet met auto's van voor 31 dec 2006

Dat zijn APK eisen. Dat betekent niet dat het er niet meer op hoeft te zitten. Het betekent alleen dat er tijdens de APK niet op gelet wordt.

Wat er op een auto moet zitten staat in de Regeling Voertuigen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02

 

En daarin stond dat er een hoogteregeling en koplampreinigingsinstallatie in moest zitten, maar dat is geschrapt. Dat stond voorheen in bijlage 8 art. 116 (wat dus nu vervallen is).

Maar mijn punt is dat de apk geen algeheel toetsingskader is. Bij een politiecontrole kunnen ze dus naar hele andere dingen kijken.

Link naar reactie

Tyrap is low kost oplossing voor uitgeharde rubberen slangetjes waar de rek uit is.

 

Dat er geen verplichting is voor het aanwezig zijn van een automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie bij voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) in gebruik genomen voor 31-december 2006.  Hierop kan geen afkeuring meer volgen.
Dus geen veiligheids eis meer !

Link naar reactie

Tot zover ik weet moeten ze, als er koplampsproeiers aanwezig zijn, ze ook functioneren. Zelfde als met de mistlampen Lightning, zitten ze er niet op, mag er geen aanwezig heid zijn van alleen al een deel, vandaar dan ook het afplakken van de schakelaar.

De wetgeving heeft het over verbouwen/aanpassen. 

Ik vind koplampsproeiers geen toegevoegde waarde, wat ik altijd deed was stekker van het pompje onder de motorkap los, en vlak voor de apk er eventjes op. Werkt sneller dan zekering eruithalen en terugplaatsen.

Link naar reactie

Ik ben benieuwd of er zonder het stukje tape  ,zekering of niet functioneren er een APK afkeur  op kan volgen  als het geen onderdeel meer is van de keuring eis !!!!!!!!

Vandaar dat er vorig jaar een hoop APK keurmeesters hun keurings bevoegdheids zijn kwijt geraakt.(eigen interpetatie van regels welke afwijken van de welttelijke keurings eisen ,wellicht i.v.m. eigenbelang ,onterechte goedkeur of afkeur op onduidelijke punten welke in twijfelgetrokken kunnen worden)

Bij afkeur (dreiging op dat punt) kun je altijd nog een her keuring aanvragen indien je twijfelt aan je eigen keurmeester .
Onafhankelijk van keurende garage.

 

Keep it simpel.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb toch zeker drie keer een Z4 die af fabriek mistlampen had zonder goed laten keuren, voor het laatst nog een paar weken geleden ... Geloof niet dat dit nou echt een hot topic is; mistlampen voor zijn niet verplicht (achter zou een ander verhaal zijn).

 

Ten aanzien van de koplampsproei installatie: dat is mogelijk een gevoeliger punt. In ieder geval vanaf bepaalde bouwjaren horen bij Xenon verlichting ook sproeiers. Niet gek ook, omdat je anders door vuil op de koplampen een heel diffuus lichtbeeld kunt krijgen dat andere verkeersdeelnemers hindert.

Link naar reactie
3 hours ago, 2.5si said:

Ten aanzien van de koplampsproei installatie: dat is mogelijk een gevoeliger punt. In ieder geval vanaf bepaalde bouwjaren horen bij Xenon verlichting ook sproeiers.

Dan is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid alleen zo voor de combinatie komplampsproeiers/Xenon...

 

Ik heb legio auto's (geen Z'jes :rolleyes:) proefgereden met verse APK en niet-werkende koplampsproeiers (alle zónder Xenonverlichting).

Sterker nog: ik denk dat de doorsnee keurmeester niet eens weet hoe-ie de sproeiers op m'n daily moet testen. Die werken namelijk alleen met dimlicht aan en uitsluitend iedere 5e keer dat je de ruitensproeier activeert.... :guitar:

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.