Ga naar inhoud

Doorgeroeste veerschotels van de veerpoten


Ronpajo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Een tweeledig topic: waarschuwing en vraag.

Eerst de waarschuwing: Onze Z4 is ongewenst tot stilstand gekomen door de doorgeroeste veerschotel aan de linker veerpoot. (originele Sachs poten) Schotel door de veer omlaag gedrukt op de voorband die dus in een mum van tijd aan flarden was. Controle rechter poot leerde dat ook deze al aan het scheuren was met ongekend veel roestvorming. Snelheid tijdens het ongeval ca 60 km/h. En dat lijkt mij een gelukje te zijn want dit wil je niet meemaken bij 120 of zo. Auto is altijd goed onderhouden en was juist APK gekeurd. Dit euvel is slecht te zien: de hoes op de schokbreker zal omhoog geschoven moeten worden om de staat van de schotel aldaar te kunnen beoordelen.

Wat vooraf wel opviel is de verergerde last van spoorvorming.

Volgens mij raadzaam om dit toch eens nader te bekijken. Zeker als de last van spoorvorming verergert. Onze Z is overigens van 2003.

Dan de vraag: ik heb het punt voorgelegd aan BMW Nederland. Euvel is bij hun niet bekend (aldus BMW)

Verder een nogal matte reactie in de geest van: kan gebeuren, is pech.

Zijn er onder jullie mensen die hier ook ervaring mee hebben? Of als iemand bij controle ontdekt dat het fenomeen ook bij hem (of haar) voorkomt, wil je dat dan laten weten?

Alvast bedankt.

Ron.

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat is heel extreem.

Zelfs op het engelse forum heb ik dit nog niet gezien en de engelse z-jes hebben vaak veel meer last van roest (zedjes zijn daar goedkoop, staan vaak buiten in een natter klimaat dan hier).

Heb je foto's?

Link naar reactie

Jazeker. De veerpoten ook nog. Ik moet even kijken hoe ik ze kan uploaden. Gaan er aan komen.

weet zo gauw niet hoe ik een foto op dit forum kan plaatsen. moet er dus even voor gaan zitten morgen.

aangepast door Ronpajo
Link naar reactie

https://onedrive.live.com/redir?resid=99C527404038B702!6866&authkey=!ANn_IJxND2igx64&v=3&ithint=photo%2cJPG

De doorgeroeste schokbreker.

Overigens zitten er geen afwatergaten in de schotels.

Wel is de rubber aan binnenkant nog gevuld met "schuimrubber". Hier blijft wel water in staan.

Van een te water raking is mij niets bekend. Gezien de verdere staat van de auto ook zeer onwaarschijnlijk.

aangepast door Ronpajo
Link naar reactie

https://onedrive.live.com/redir?resid=99C527404038B702!6867&authkey=!AHSgzN8YkzQbSak&v=3&ithint=photo%2cJPG

De andere reeds zwaar aangetaste schotelbevestiging.

Je ziet al scheuren zitten.

Ik vind dit nou niet een punt om regelmatig schoon te maken. Zou, gezien de bereikbaarheid, ook niet noodzakelijk moeten zijn.

Link naar reactie

Lijkt wel of dat je dempers tijdje in het water hebben gestaan, ik heb dit zo nog nooit gezien. Het afwateringsgaatje is dus duidelijk verstopt of wellicht verkeerd gemonteerd waardoor het water niet weg kan?

Ik heb net ff vergeleken met mijn "oude " dempers die hier inde schuur staan en ik moet zeggen dat dit totaal niet lijkt op een onderschotel maar wel veel meer op de bovenschotel die onder het stoetlager zit. Kun je een foto plaatsen van de hele demper terwijl deze plat ligt, volgens mij klopt er eea niet met deze veerpoten?!

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Als de schotels/dempers er zó erg uitzien, dan zou ik de rest van het onderstel ook laten controleren door een terzakekunidig persoon.

Wie weet wat er nog meer in verregaande staat van ontbinding is en van je auto gaat afbreken.

Misschien heb je (of de vorige eigenaar) heel veel last van modderophoping gehad in de wielkasten voor een langdurige tijd. Je kan de levensduur van je auto behoorlijk verlengen door 'm 'technisch' schoon te houden. Dus niet altijd maar de lak poetsen, maar met een hogedrukreiniger het onderstel goed schoonmaken en ook de binnenkant van de wielkasten (en allerlei afwateringskanalen her en der)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerking, controleer de hele onderkant en ik denk met name de plek waar je dempers bovenin vastzitten maar ook de spatborden boven de banden op roest e.d ellende.

Wat is trouwens de naam van deze mooie blauwe kleur?

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Lijkt wel of dat je dempers tijdje in het water hebben gestaan, ik heb dit zo nog nooit gezien. Het afwateringsgaatje is dus duidelijk verstopt of wellicht verkeerd gemonteerd waardoor het water niet weg kan?

Ik heb net ff vergeleken met mijn "oude " dempers die hier inde schuur staan en ik moet zeggen dat dit totaal niet lijkt op een onderschotel maar wel veel meer op de bovenschotel die onder het stoetlager zit. Kun je een foto plaatsen van de hele demper terwijl deze plat ligt, volgens mij klopt er eea niet met deze veerpoten?!

Ik zal morgen een foto posten van de hele schokbreker.

Dit is het type: https://onedrive.live.com/redir?resid=99C527404038B702!6865&authkey=!ACf0G7GJzjoXZhY&v=3&ithint=photo%2cJPG

Vreemde vind ik dat de schotel doorgeroest is op het hoogste punt en naar beneden is geschoven na doorroesten. Als er water in zou blijven staan zou de schotel op een lager punt zijn doorgeroest.

Ik verdenk de stofhoes en de schuimrubber dop binnen in dat rubber. Die laatste is geheel vergaan en wellicht dat op een of andere manier daar water in is gekomen wat niet meer weg kon.

En afwatergaatjes....... ik kan ze niet vinden.

Als de schotels/dempers er zó erg uitzien, dan zou ik de rest van het onderstel ook laten controleren door een terzakekunidig persoon.

Wie weet wat er nog meer in verregaande staat van ontbinding is en van je auto gaat afbreken.

Misschien heb je (of de vorige eigenaar) heel veel last van modderophoping gehad in de wielkasten voor een langdurige tijd. Je kan de levensduur van je auto behoorlijk verlengen door 'm 'technisch' schoon te houden. Dus niet altijd maar de lak poetsen, maar met een hogedrukreiniger het onderstel goed schoonmaken en ook de binnenkant van de wielkasten (en allerlei afwateringskanalen her en der)

Bodem is in prima staat, modder vrij en van de zomer geïnspecteerd. Geen deuken en krassen op de bodem, ondanks de verlaging. Vorige eigenaar veel mee gesproken alvorens de auto te kopen en vooral over onderhoud gehad. Hier zeker een goed gevoel over. En bij controle en in de garage waar de schokbrekers zijn vervangen geen afwijkingen of bovenmatige vervuiling geconstateerd.

Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerking, controleer de hele onderkant en ik denk met name de plek waar je dempers bovenin vastzitten maar ook de spatborden boven de banden op roest e.d ellende.

Wat is trouwens de naam van deze mooie blauwe kleur?

De aansluitingen zijn dus allemaal okee. Ook volgens de deskundige garage waar de nieuwe Bilstein schokbrekers zijn gemonteerd.

Wagen is idd verlaagd met Eibach veren.

Van roestvorming in spatborden of waar dan ook is geen sprake. Wielkasten enz schoon / moddervrij.

En inderdaad Maledivenblau II. Was niet makkelijk om een wat specialere kleur te vinden. Maar deze combi vind ik zeer geslaagd.

aangepast door Ronpajo
Link naar reactie

Vreemd verhaal dat alles strak en netjes is onder de auto maar dat er zulke shit onder zit. Wat zegt de vorige eigenaar over dit gebeuren?

Die gore gele dingen zijn je bumpstops, die zien er meestal niet fris uit na zoveel jaar enzover mijn ervaring zitten ze vaak los. Bij mijndempers in ieder geval wel. Bij de Z4 niet weet ik intussen en ook dat er vaak geen gaatjes in de schotels zitten. Veel plezier van je Bilsteins .

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.