Ga naar inhoud

Aceton aan brandstof toevoegen


BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Iemand hier al eens mee geëxperimenteerd? Kwam bij toeval een artikel hierover tegen en heb eens zitten googlen. Schijnt zowel brandstof te sparen als vermogenswinst te geven.

Link naar reactie

en pure aceton is haast niet meer aan te komen.

Volgens mij kan je aceton nog gewoon bij de bouwmarkt kopen. Ook in 5L jerrycans.

Ik heb 2 jaar geleden oid nog zo'n jerrycan gekocht. (ik gebruik het soms als oplosmiddel)

Echter aceton is behoorlijk agressief op kunststoffen die weekmakers bevatten. Dus idd niet teveel erdoor gooien.

Het is trouwens een keer bij mythbusters behandeld. Ik ga de uitkomst maar niet verraden :hypocritesmiley:

Maar goed, aceton is een goedkope koolwaterstof om te maken en in grote hoeveelheden verkrijgbaar (het wordt heel veel in de industrie gebruikt), dus als het een wondermiddel was zat het waarschijnlijk wel in de optimale concentratie in de benzine lijkt me.

Kan je je voorstellen hoeveel een oliemaatschappij wel niet zou kunnen verdienen als ze een (premium)benzine op de markt brachten die aantoonbaar betere prestaties gaf ook in onafhankelijke onderzoeken van leasemaatschappijen etc?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Aceton is toch behoorlijk "vluchtig". M.a.w. verdampt aceton niet sneller dan benzine, waardoor het zijn effect verliest als je de auto met benzine/aceton voorraad in de tank een bepaalde tijd laat staan? M.i. vullen is rijden, ook al i.v.m. de gewenste optimale verhouding. Of heb ik dat mis

Link naar reactie

Dat speelt zeker ook mee, dat verschil heb je ook al bij benzine en diesel. Diesel is veel minder vluchtig en kun je vele jaren bewaren, maar de kwaliteit van benzine wordt na een paar maanden al minder omdat er vluchtige elementen uit verdampen. Die aceton gaat er ook niet lang in blijven, wanneer benzine in een brandstoftank (met ontluchting) zit.

Heb ook de Mythbusters aflevering gezien en zal ook niks verklappen. Maar je weet zelf waarschijnlijk ook wel dat aceton een hype is die af-en-toe de kop op steekt, waarna je er jaren niets meer van hoort :wink:

Daarover gesproken, weet iemand nog een goed adresje voor een electrische supercharger? Die schijnen ook super te werken voor meer vermogen :sHa_biggrin2:

aangepast door MadMarky
Link naar reactie

^ dat is dan wel een heel sterke ventilator geworden, meeste wat je op ebay ziet zijn die miniventilatortjes die je net na je luchtfilterplaatst, het perst niks samen, dus heeft 0,0 nut ( check trouwens het filmpje van MCM hierover, die testen het incl rollerbank). ik weet niet hoe die modellen werken van electrolux, daar ben ik wel benieuwd naar.

Link naar reactie

Aceton is toch behoorlijk "vluchtig". M.a.w. verdampt aceton niet sneller dan benzine, waardoor het zijn effect verliest als je de auto met benzine/aceton voorraad in de tank een bepaalde tijd laat staan?

Als het een zwakke oplossing is valt dat volgens mij wel mee.

Uit bier verdampt het alcohol ook niet zomaar (terwijl alcohol ook in vergelijk met water behoorlijk vluchtig is), en dat is een 5% mengsel. Al is aceton veel vluchtiger dan alcohol uiteraard; maar spiritus bevat ook aceton (ca 2%) en dat verdampt er volgens mij ook niet zomaar uit

Aantonen of aceton in grote concentraties wel of niet werkt hangt natuurlijk ook af van de details van het onderzoek. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat waren de claims?

Ik kan ook aantonen dat ethanol in benzine voor een vermogensstijging van 40% kan zorgen. En dat kan elke tuner beamen.

En toch krijg je het extra vermogen niet als je het tankt; zelfs niet met e85 (85% ethanol). Rara wie vertelt waarom? :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

omdat je blok er niet op afgesteld is, en de fabrieksinstellingen van je motormangement dit niet binnen hun marge rekenen om aan te passen ? dus zonder afstelling van een tuner op E85 doet je motor er niks speciaals mee.

maar voor E85 heb je op sommige oudere moddelen soms ook andere leidingen nodig ( tenminste heb wel eens gelezen dat dit vervangen werdt.) ivm dat niet alle plasticsoorten even fijn reageren met E85 (zelfde als met aceton dus ? )

Link naar reactie

Idd je hebt een hele hoge compressie nodig om van het octaangetal gebruik te kunnen maken. Dus hoge turbodruk of hoge compressie (andere zuigers/krukas).

Dus welke motoren gebruik je in je experiment, en is het uitgangspunt van je experiment dezelfde motor, of de theoretische potentie van de brandstof testen (dus motoren specifiek op een brandstof bouwen). Dat maakt dus nogal een verschil.

Ethanol heeft nog een vervelende eigenschap en dat is dat het hydrofiel is.

Je kan dus water in je systeem krijgen en dat kan voor corrosie zorgen (zeker in oldtimers met stalen tank, maar ik weet ook niet wat het bijv. met je injectors of brandstofpomp doet...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.