Ga naar inhoud

verlaging verhogen


.cornelis.

Aanbevolen berichten

Zo, vanmorgen een rustig aan het demonteren geslagen. Auto opgekrikt, assteun eronder en wiel eraf.

Ik was dus van plan om de verlagingsveer te verwijderen en daarvoor in de plaats een iets langere te monteren.

Dat demonteren verliep vlot, filmpje YouTube in combi met howto van ik meen Ron, was de boel snel uitelkaar. Hoewel het handiger was gegaan als de auto nog wat hoger op de poot had gekunt.

Deze demper is ook aan de bovenkant voorzien van een extra schotel waardoor de demper in een andere stand ? Onder de auto zit. NUT ???

Toen ik hem in mijn handen had twijfelde ik al of mijn plan zou gaan lukken. Onderkant van de bestaande veer is 16cm in diameter terwijl de hogere vervangings veer die ik er voor heb maar 13 cm is.

Na demontage van de veer werd me al snel duidelijk dat er een probleem is, k moet een breder veer hebben. HET PAST NIET, Grrr.

Mijn vraag aan jullie is het mogelijk bestaande veer langer te maken dmv bv rubberbloks waardoor de carrosserie omhoog komt.

Waar vindt ik G&M verlagingsveren die hoger zijn dan deze?

Schokdempers die erondef zitten zijn nieuw!! Die ga ik dus niet wisselen.

Betreft Monroe Reflex. Kan een demper bv 20 mm mee omhoog of heeft dat consequenties?

Hoor graag reakties.

Link naar reactie

Ik heb gegoogled, maar heb hun site niet gevonden...dus als je die ff geeft, bespaar je ons allemaal heel veel moeite en is net zoveel werk als de uitspraak 'google maar'.

Je weet zeker waar je mee bezig bent met die z3m veren?

  • Like 1
Link naar reactie

De veren die ik er onder wilde zetten komen van een Z3 M Roadster.

Een 'normale' Z3 en een 'M' lijken misschien sterk op elkaar, maar zijn onderhuids erg verschillend.

De :m: heeft niet alleen een zwaardere motor, maar ook een ander onderstel, andere remmen, een ander diff, interieur, ...

Een website als deze kan je helpen om onderdelen/onderdeelnummers te checken zodat je kan zien of ze ook op jouw uitvoering passen!

Link naar reactie

voor de veeronderdeelnummers moet je de veren-conversietabel uit de originele ETK hebben (realoem heeft die volgens mij niet, je moet echt naar de ETK).

Daar kan je adhv je vin nummer en de geinstalleerde opties (aanvinken wat jouw auto heeft) de originele veercode opvragen.

Per optiepakket heeft bmw namelijk een andere veer die op het totaalgewicht van de auto is afgestemd.

Of het werkelijk zo nauw komt betwijfel ik, maar zo doet bmw het in ieder geval.

In ieder geval bij de z4 en ik denk ook bij de z3. Daar zijn ze medio jaren 90 denk ik mee begonnen. e36 veren hebben geloof ik nog wel een generiek nummer.

Ik heb nog steeds geen site van de grote maar voor mij totaal onbekende verenfabrikant "G&M" gevonden helaas.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^^^ jazeker die passen niet.

G en M heeft geen eigen site. Zover ik gelezen heb een grote Zweedse veren fabrikant. Meer weet ik er niet van. En dat die veren onder mijn Z zitten geleverd door Brezan en dat de verlaging 40 mm is en dat ik dat te laag vindt ivm met aanloop en drempels.

wat mij daarnaast verbaast is dat de demper niet rechtstreeks boven in het chassis bevestigt zit maar dat er een verloppstuk op de schokdemper zit waardoor deze in een andere stand gemonteerd zijn?

Ik zag bij de clinic in elst ook ztjes die dat hadden ivm sport schokdempers o.i.d?

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

realoem heeft die volgens mij niet, je moet echt naar de ETK

Een aparte benadering (alsof een paar kilo's nou zó veel uitmaken...), maar een mooie manier om je te verplichten OEM-spullen te gebruiken...

Je aanname lijkt te kloppen: realoem toont wél exploded views, maar geeft géén onderdeelnummers voor de veren, zowel voor als achter.

Link naar reactie

^^ ik kom nergens veer nummers tegen, ook niet op etk.

Of is mijn bril vies. Er staat een afbeelding en daar moet je het mee doen. En die afbeelding is overal hetzelfde

vin code lg 28158. Leef je uit.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

2dcbc9f160cb19520737479f167de19f.jpg

Je kijkt niet op de goede etk dan.

Maar goed, zoals ik al zei: zo doet BMW het.

Dat zullen ze bij de dealer ook wel kunnen. (maar ik zou gewoon naar roodkapje gaan en daar een setje veren scoren....)

Een grote zweedse fabrikant zonder site. Nou ja het zal wel.

De meesten hier gebruiken voor hun pride&joy/garagequeen/heilige koe toch vaker spul van gerenommeerde merken als ze voor aftermarket gaan. Eibach, H&R, KW... dat soort jongens. Maar dat zijn dus verlagingsveren.

En rubberblokken tussen de veren... op een sportwagen... iets in me zegt me dat je dat gewoon niet moet doen...

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

^ Das geen kleintje. Als dat hem is maken ze wellicht consumenten veren erbij onder andere naam. Net zoiets als Dacia bij Renault..

^^ Ik had inderdaad een andere site, ik ga eens neuzen.

Ik heb Roodkapje al een mail gestuurd, maar voor hem is het ook weekend.

En wat betreft jouw link naar die etk. Site daar heb ik een inlogcode voor nodig en die moet ik aanvragen bij bmw dus heb ik daar nu ff niks aan. Niettemin bedankt voor de link.

Het gaat vast goed komen.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Da's een reseller en serviceagent, geen fabrikant. Althans, dat schrijven ze zelf. Het adres is ook een beetje apart voor een 'hele grote verenfabrikant'. (in een woonwijk, dus het is een eenmanszaak met kantoor aan huis)

nee, ik vermoed dat G&M gewoon een gerebrand produkt is zoals zovele waarbij de outlet een keten is (dus zoals brezan etc)

Echte fabrikanten van naam hebben gewoon een site, en de meesten ken ik denk ik ook wel :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

En wat betreft jouw link naar die etk. Site daar heb ik een inlogcode voir nodig en die moet ik aanvragen bij bmw dus heb ik dasr nu ff niks aan. Niettemin bedankt voir de link.

Dat is de open bmw onderdelencatalogus, de site van bmw zelf:

http://www.bmw.nl/nl/content/service/accessoires-en-onderdelen/originele-bmw-onderdelen/elektronische-onderdelencatalogus.html

gasteninlog en ww staan op de link. Ik dacht dat dat wel bekend was.

Ik had het plaatje afgedrukt om te laten zien hoe dat systeem met veren bij bmw werkt, en dat dat ook voor jouw VIN werkt.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Toen roodkapje bij marliesroy de schroefset gemonteerd heeft, heeft hij inderdaad aan de voorzijde waar de dempers vastzitten iets vervangen door iets van een z3M waardoor de stand beter was. Of iets dergelijks. Misschien is dat het afwijkende deel dat je ziet.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.