Ga naar inhoud

Oranje ABS licht aan


ad k

Aanbevolen berichten

Afgelopen week een paar dagen naar Cochen (DLD) geweest en leuke tochtjes gemaakt met de ZZZZ.

Leuke dagen gehad maar dit topic is niet als reisverslag bedoeld :book: .

Op de heenweg veel regen en na een paar honderd KM op de duitse autobahn klonk het "poing" en branden onderstaande lampjes.

Yellow%20ABS%20Brake%20and%20DTC%20warni

Oh, wat nu weer :muur: een stukje verder wat gaan drinken en na het starten bleven alle lampjes weer uit :clapping: .

Na een KM of vijftig verder, nog steeds in de regen, weer "poing" en branden beide lampjes weer.

De volgende dag voor de zekerheid maar even naar onze BMW vrienden in Cochem gereden en auto uit laten lezen want de volgende dag bleven de lampjes branden.

Bij het uitlezen een foutmelding gevonden :rant: , de zekering, en bekabelingstekker van de ABS unit gecontroleerd, allemaal in orde.

De foutmelding bleef en kon niet gewist worden.

Conclusie van "Den Mechanicer" ABS unit/pomp defect en moet vervangen worden.

"Wa kost da" op zijn beste Duits........ 1417 euro zonder BTW en arbeid :muur::rant: , nou daar slaap ik nog een nachtje over.

Volgende dag, we gaan weer toeren en lampjes bleven uit :blink: hele dag (geen regen) over bochtige wegen gereden en lampjes gaan niet meer aan.

Terugweg vandaag over de Duitse autobahn weer eens flink de sporen gegeven, diverse keren gestopt en lampjes blijven uit.

Ga er van uit (hoop) dat het zo blijft en het enige verschil dat ik heb waargenomen is dat op de heenweg het behoorlijk regende en de dagen daarna niet.

aangepast door ad k
Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb met onze Z3 een gelijkwaardige (onduidelijke) storing gehad. Storing in de ABS pomp volgens het uitlezen.

Voor de zekerheid, omdat ik zelf twijfel had, van de achterwielen de rembloksensoren vervangen. Vanaf dat moment geen ABS storing meer gehad en na uitlezen ook geen storing meer.

Had al wel voor werk gedaan ivm een andere pomp (of revisie).

Daarom doe ik je deze link. Is een uitstekend bedrijf. www.rhelectronics.de. Vanuit de motorwereld weet ik dat zij goed werk afleveren.

Succes

Link naar reactie

behoorlijke link te hebben met vocht ergens...

Lijkt mij ook voorlopig maar eens in de gaten houden en zelf nog eens proberen uit te lezen en kijken welke codes er mogelijk in het geheugen staan.

Link naar reactie

Heb hetzelfde euvel gehad maar dan met een Z3 met soortgelijke diagnose.

Had het eerst ook enkel met regendagen of net nadat het had geregend maar uiteindelijk kwamen de lampjes steeds vaker en dan ook met mooi weer.

Dit bleek uiteindelijk toch de boordcomputer te zijn welke Roodkapje heeft vervangen.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...
Op 29-8-2015 om 17:12, Ronlittle zei:

Hopen dat ze uit blijven.

 

Dat was dus edele hoop, afgelopen periode zijn de bekende lampjes weer geregeld aan en uit gegaan.

Bij het zelf uitlezen kwamen de volgende foutcodes:

  • 5DF0    DCS     Hydraulic unit  pump motor fault
  • 5DF1    DCS     Hydraulic unit  pump motor connector fault
     

Bij Ruud ook nog eens uitgelezen en dezelfde foutcodes, conclusie van Ruud het elektronische gedeelte van de ABS unit kapot..

Besloten om deze op te sturen voor revisie maar daar kon men geen probleem vinden in de elektronica dus moet het in het mechanische deel van de ABS unit zitten.

Zonder de elektronica kun je nog rijden maar als het mechanische deel er uit moet niet meer, dus wat nu?

Nieuwe kopen was iets van 1500 euro excl BTW, niet de eerste optie.

 

In Duitsland een complete unit gevonden en deze gekocht, zodra deze binnen is maar weer een ritje naar Ruud

aangepast door ad k
Link naar reactie

Precies hetzelfde gehad twee jaar geleden, onverklaarbaar, recht stuk op de snelweg ineens deze meldingen, even geparkeerd, gewacht en weg melding. Daarna lange tijd geen melding gehad, paar maanden later nog een keer deze melding gehad. Sindsdien nooit meer gezien en ook geen problemen meer mee gehad. 

Link naar reactie

Zelf heb ik ook een week of twee geleden exact hetzelfde probleem gehad. En inderdaad ook met veel regen.

Wat me overigens opviel: toen ik over een natte afwateringsgoot in een bocht reed, was de grip even weg. (ik reed vrij vlot :cool:

Daarna waren de waarschuwingen meteen verdwenen en ik was weer blij. Ik dacht: misschien een ABS-sensor?

Maarrr, een dag of twee later kwamen de oranje lampjes ze helaas weer terug en ik stond op het punt Ruud te bellen. :muur:  

Maar na de motor uit te zetten en weer te starten, was het 'probleem' weer verholpen. :thumbup:

Komende week rijd ik met m'n meisje naar het zonnige Italie, dus fingers crossed! :petje:

Link naar reactie
  • Administrator

Dat je als je vlot een bocht induikt en kleine obstakels tegenkomt even een lampje ziet is in ieder geval volstrekt normaal ...

Link naar reactie

^ De lampjes gingen niet even aan, vaak gingen ze aan en bleven ze aan tot je de volgende keer weer startte, dus echt een probleem.

aangepast door Ruud_19
FQVWD
Link naar reactie
  • Administrator

Ja, mijn post was ook een reactie op die van Me-shell. Dat het bij jou ernstiger was, was me duidelijk Ad! :thumbs_up:

Link naar reactie

Ik bedoelde juist dat de lampjes uit gingen nadat ik even door de bocht heen jakkerde. Ze branden ervoor dus al een tijdje... Precies hetzelfde probleem als wat Ad had. Maar tot nu toe blijft alles nog steeds goed!

Link naar reactie

Nee, de mijne is destijds niet uitgelezen. Over 3 weken moet hij voor de APK en dan laat ik hem uitlezen door Ruud. Hopelijk staat de data dan nog opgeslagen. Zelf heb ik geen ODB II scanner, vandaar...

Link naar reactie
7 uren geleden, Me-shell zei:

Over 3 weken moet hij voor de APK en dan laat ik hem uitlezen door Ruud. Hopelijk staat de data dan nog opgeslagen. 

 

Fingers crossed, hopen dat het meevalt

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 28-5-2016 om 13:54, ad k zei:

In Duitsland een complete unit gevonden en deze gekocht, zodra deze binnen is maar weer een ritje naar Ruud

 

Nou gisteren was het dan zover, de gebruikte ABS unit uit DLD ingeladen en vol goede moed weer naar Ruud.

Unit ingebouwd, de hele zaak ontlucht en na diverse pogingen om de unit te coderen was het gelukt.

De lampjes blijven weer uit en geen foutmeldingen.

 

Een stevige rit over het industrie terrein liet zien dan de unit zijn werk deed bij slippende wielen en dat de lampjes keurig uitbleven.

 

Probleem opgelost.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Inmiddels zijn we alweer wat weken verder en de lampjes zijn een enkele keer aangegaan. Uiteraard toen ik midden in Italie zat. :(  Gelukkig waren ze weer verdwenen nadat ik de sleutel uit het contact had gehaald en daarna de de motor weer had gestart. Toen was het trouwens zo'n 30 graden en zonnig, dus da's weer eens wat anders. :cool:

 

Donderdag bij Roodkapje geweest voor o.a. de APK en bij het uitlezen bleek het de linksvoor-remdruksensor geweest te zijn. Dus, gelukkig, niet de dure reparatie als k. De fout was niet meer aanwezig, dus maar gewist. Sinds Italie geen ellende meer, dus ik nog steeds blij! :thumbup:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zoals eerder gemeld de ABS unit door Ruud laten vervangen en de afgelopen tijd best wat kilometers gemaakt en de hele operatie lijkt geslaagd.

Geen lampjes meer die aangaan :groupwave:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.