Ga naar inhoud

Kan een Z4 stoel in een Z3


marcel.verheijen

Aanbevolen berichten

Auto sinds januari dit jaar. Nadat de voorkant er door waarschijnlijk een veegwagen van de gemeente is afgereden en nu na een 2 pogingen van xxx-care redelijk (7+/-) is hersteld heb ik er weer zin in. Na uitlaat, radio, dak wielen+banden wil ik de schokbrekers gaan aanpakken (koni fsb?).

Daar kom ik wel uit.

Volgende project wordt stoelen. De Z3-stoelen zijn wat mijn rug betreft niet geschikt. Kijk al naar M-line, maar die zie je niet zo veel en zo ja in slechte conditie, dus repareren etc..

Dacht dus aan Z4 stoelen.

Vraag: kunnen die ingebouwd worden in een Z3?

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zoals ik al zei alles kan,het is alleen de vraag wat je er allemaal voer moet doen en laten,en of dat dan de moeite waard is...

Als de z3 een ander boutpatroon heeft dan kun je een verloop constructie maken,en mocht de bodem waar de stoel op komt ongelijk zijn dan kun je dat ook opvangen met die verloop constructie .

Hoe handig ben je zelf met metaal en een lasapparaat?

Link naar reactie

...Z3M stoelen...

Die zitten inderdaad heel anders.

Beter, vind ik persoonlijk, maar dat zal voor iedereen anders zijn. Ik was meteen verkocht na een rondje 'proefzitten' in een andere ZZZ.

Even rondneuzen op eBay laat zien dat de prijzen voor een setje op hol zijn geslagen sinds ik een paar jaar geleden dezelfde wisseltruc uithaalde... :sCo_chinscratch:

Link naar reactie

Wow, wat een prijzen. Had mijn set toen voor 250 euro, ok er zat een leer reparatie aan van 1 zijkant, maar dat staat in schril contrast met deze prijzen.

Zou bijna zeggen, heb je een zzz en wil je die inruilen? Standaard stoelen kopen en erin zetten en de M stoelen apart verkopen.

Link naar reactie

..of de stoelen makkelijk over zijn te zetten op het bestaande onderstel?

Ja, is prima zelf te doen! Ik heb alweer een paar jaar terug een set :m: -stoelen + deurpanelen zelf in m'n ZZZ geknutseld.

Bij een Z3 zijn stoelen/onderstel/rails één geheel, je haalt dus de hele santekraam eruit (een paar bouten lossen, veel meer is het niet), plaatst de nieuwe stoelen boven de boutgaten en zet ze vast.

Een paar aandachtspunten:

  • gebruik de zoekfunctie van het forum: er is veel over stoeldemontage geschreven, compleet met érg handige foto's!
  • geduld wordt beloond: eBay Duitsland/Engeland goed in de gaten houden, en je zelf een budget stellen helpt. Ik heb een klein jaar gezocht voor ik vond wat ik wilde voor de prijs die ik er voor over had!
  • zoek op dat soort sites niet alleen op stoelen, maar ook op sloopauto's (een zoekopdracht als 'Z3M breaking' of 'Z3M for parts' kan ik je aanraden).
  • stoelen uit een Coupé hebben géén gordelgeleiders. Die zijn als losse onderdelen niet duur, maar inbouwen is een extra klus
  • ik zou zelf voor stoelen uit een Britse auto gaan, dan is de linkerstoel bijna altijd netter dan de rechter. Eén nadeel: het airbagsysteem werkt o.a. door een matje met schakelaars in de bijrijdersstoel (om te 'snappen' of er 1 of 2 personen aan boord zijn). Bij een rechstgestuurde auto zit dat matje dus in de verkeerde stoel... Óf je zet dat matje over (goed te doen, maar veel werk), of je koopt een aftermarketoplossing.
  • behandel het leer van de nieuwe stoelen vóór je ze inbouwt, dan kan je overal lekker makkelijk bij!
  • standaard gereedschap is genoeg voor de klus, met één uitzondering: je hebt een grote Torx-dop nodig om de stoelrails los te maken
  • haal de accupolen los zodra je met de gordelspanners gaat stoeien; die kunnen een vervelende airbagfoutmelding veroorzaken als je losmaakt met de auto nog op contact...
aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Bedankt voor de tips. De stoelen die nu op e-bay staan zijn inderdaad van een rechts gestuurde auto (dus wel een matjes-issue). Heb wel een prijs in gedachten, dus denk er over om een bod te doen. Mijn zzz is helemaal zwart, dus dat blauw moet nog even indalen. Is het slim om te vragen of de verkoper de onderkant er zelf afhaalt?

Link naar reactie

Ik loop ook wel erg tegen de prijs van die stoelen aan. Zou zelf wel de sportstoelen in mijn ZZZ willen en kijk dus ook regelmatig op marktplaats, ebay enz.

Fijn dat er op het forum zoektips worden geplaatst. :) Ik heb nu op bijvoorbeeld ebay alleen op stoelen gezocht. Ga ik ook eens wat verbreden.

Ben verder benieuwd naar jouw zoektocht Marcel en of er uiteindelijk zzzz stoelen komen of sport/m stoelen.

edit: http://www.ebay.com/itm/BMW-Z3-M-Sitze-Ledersitze-NEU-schwarz-RED-inkl-Turverkleidung-und-Manschetten/221387119717?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D258b037a268744b88f08c3813529f734%26pid%3D100033%26rk%3D2%26rkt%3D2%26mehot%3Dpp%26sd%3D221738974838

aangepast door RobbertZ3
Link naar reactie

Denk dat je gordelgeleiders bedoelt.

Scherp opgemerkt, Ron! Is aangepast...

...of de verkoper de onderkant er zelf afhaalt?

Ik zou niet weten waarom: dat kost zowel de verkoper als jou een stuk meer werk.... Zoals ik al schreef zijn stoelen en 'onderkant' één geheel, die je er dus ook in één keer uithaalt.

Bij dit soort lompe zaken worden verzendkosten meer door afmetingen dan door gewicht bepaald, het verschil in kosten tussen mét en zonder rails/verstelmechanisme zal minimaal zijn.

:m: interieur

Dat is een véél beschaafdere prijs dan die andere, en hier zitten én deurpanelen én middenconsole bij...

Als je die console niet meer wilt levert die nog een net bedrag op, tel daar het bedrag dat je nog voor je oude stoelen kan vragen bij op en het is misschien het overwegen waard?

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Het enige wat ik verder nog aan toe kan voegen is dat voor mij een Z3 :m: stoel zit als gegoten. Maar het heeft natuurlijk veel met postuur en persoonlijke voorkeuren te maken. Als je overweegt Z3 :m: stoelen aan te schaffen, zou ik er voor een eventuele aankoop eerst even in gaan zitten.

Link naar reactie

Ik heb een m.i. redelijk bod gedaan en kom dan inclusief verzendkosten onder de 1.000 euro uit. Echter geweigerd door de verkoper. De tip van Ronlittle (waarvoor dank) geeft aan dat het dus voor een stuk minder dan de gevraagde 1.500 euro kan. En dan zitten er bij die van 1.500 euro alleen nog maar de stoelen met defecte onderstellen bij. Omdat ik graag zo dicht mogelijk bij de basiskleur (zwart) wil blijven is drie kleuren geen optie. Ik ga dus zeker verder zoeken.

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn ervaring - maar dat is met E85 :m: stoelen - is dat je een tijd lang heel intensief alle veiling websites, marktplaats, alle relevante fora (dus ook alle buitenlandse), etc in de gaten moet houden en er bovendien een flinke dosis geluk aan te pas kan komen om voor een mooie prijs te slagen. Succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • stoelen uit een Coupé hebben géén gordelgeleiders. Die zijn als losse onderdelen niet duur, maar inbouwen is een extra klus

Is het plaatsen van een gordelgeleider op een nieuwe M3 Coupe stoel erg moeilijk? Heb nl. 1 hele (dus geen 2) mooie gevonden.

aangepast door 2.5si
full quote verwijderd
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.