Ga naar inhoud

Unieke brandstof voor optimale prestaties?


Emi

Aanbevolen berichten

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

BMW beveelt voor mijn motor RON 98 aan. Ik tank bijna altijd BP Ultimate 98. Ik ben benieuwd wat RON 102 zou doen in mijn motor. Vandaar dit topic.

aangepast door Emi
Link naar reactie

octaan is een koolwaterstof.

Octaangetal is een waarde voor klopvastheid gemeten adhv een referentiemengsel tussen heptaan en iso-octaan, waarbij octaangetal 100 staat voor dezelfde klopvastheid als 100 delen iso-octaan en 0 delen heptaan.

Een bepaald octaangetal staat dus voor een bepaalde mate van klopvastheid (de mate van zelfontbranding onder compressie danwel temperatuur), en niet voor een bepaalde hoeveelheid/concentratie octaan.

octaan is dus niet 'octaangetal'

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee klopt natuurlijk maar voor de leek is het begrijpbaarder.

Dus klopvastheid,dwz als je motor een hoog gecomprimeerde motor is dan heb je meer klopvaste brandstof nodig dan voor een laag gecomprimeerde motor.

Alle motoren van bmw zijn op zich laag gecomprimeerd de M motoren niet uitgezonderd.

Maar vergis ik mij of is deze discussie al een paar keer eerder langs gekomen.?

Link naar reactie

Ik weet niet of deze discussie (over hoe octaangetal gedefinieerd is?) al vaker langsgekomen is.

Wat wel vaker langsgekomen is, is die competition102 benzine. En natuurlijk de tig discussies over premium benzines.....

Mijn motor is op zich best hoog gecomprimeerd met 1:10,2 met een inlaatdruk van 1,58 bar (dus een totale compressie van 1:15,9)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Compressieverhouding klinkt indrukwekkend maar als je de eindcompressie wilt weten moet je van alles berekenen,dus ik weet liever de eindcompressie.

Mijn oude volvo in de boot heeft een compressie van rond de 13 bar..is dus vrij hoog gecomprimeerd voor een "normale"motor.

de meeste automotoren zitten rond de 10 bar...

Link naar reactie

Heeft een diesel genoeg aan 13 bar denk je? misschien maar is wel erg weinig voor diesel,die oude mercedesjes (om636) hebben al minimaal 15 bar nodig en dat is echt weinig.

normaal begint het een beetje rond de 19 voor voorgloeiers tot 29 voor voldieseltjes.

De aq130 c (heb ik in de glastron)heeft een eindcompressie op startmotorsnelheid van 12-14 kg-cm2 ( 11,76 tot 13,72 bar ) er word dan ook ron 97 voorgeschreven.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.