Ga naar inhoud

Schakelaars stoelverwarming verplaatsen


RoWi

Aanbevolen berichten

In onze ZZZ zitten de schakelaars voor de stoelverwarming achter op de middenconsole… net onder mijn elleboog… en dat is best irritant.

Voor op de console is nog een plekje voor een schakelaar vrij en een plek wordt ingenomen door een led van het alarm. Nou willen we dus het e.e.a. gaan verplaatsen. Led naar achter, schakelaars naar voren.

De HowTo's van de middenconsole hebben we al gevonden en ik vond een draadje waar in stond dat de schakelaars makkelijk los te klikken zijn. Nu is onze vraag: Hoe makkelijk kan je de schakelaars verplaatsen? Moeten we er rekening mee houden dat we er draad tussen moeten zetten om te verlengen o.i.d.?

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kort antwoord: ja.

Voor demonteren van de middenconsole vind je een uitstekende howto op dit forum.

Daarna de bekabeling van de stekkers eerst documenteren, dan de kabels een paar cm onder de stekker doorknippen, een extra stuk kabel insolderen, en de verbinding afwerken met krimpkous.

Het paneel achterop de middenconsole waar de schakelaar zaten kan je omruilen voor een opbergbakje. Daar heb ik er nog eentje van liggen, stuur maar een PM als je interesse hebt!

Link naar reactie

Pim en Rowy,

Het zal niet makkelijker zijn, echter doordat ik lekkage had heb ik naast de middenconsole ook de bekleding eruitgehaald, hierdoor zag ik de gehele kabelboom naar achteren lopen vanaf de middenconsole. Hierbij vielen me een paar dingen op.

Namelijk, dat er heel veel overlengte zat op de aansluitingen van de electrische stoelverwarming, de mijne zaten in de middenconsole en dat de kabelboom(gedeelte) van de achteruitverwarming indien je een hardtop heb, ook vanachter de middenconsole komt.

Ik heb toen, maar ja dat was wel makkelijk omdat de bekleding eruit was, de achteruitverwarming in me middenconsole gemonteerd, ik had nml niet zo'n raampje achterin en had nog alleen maar stoelverwarmingsschakelaars in me middenconsole, dus had de (iets grotere) plek voor de airco schakelaar ook leeg.

Wat me toen is opgevallen is dat de kabelboom vanaf middenconsole uit een aantal kleinere kabelbomen bestaan, daarmee wil ik zeggen dat van de achteruitverwarming hij pal naast de "hoofdboom"naar achteren liep. Heb het idee dat dat in jouw geval, Rowi, ook zo is, maar dan met de stoelverwarmings schakelaars.

Wat je zou kunnen doen, is dus de middenconsoie er helemaal uit kunnen halen, dan kijken door de gaten in de bekleding heen, welke "kleinere"draadboompjes van de stoelverwarming zijn ( draadkleuren bij stekker controleren, en dat dan ook doen thv je ABS sensor ( zit vrij groot gat in de bekleding daar) en dan proberen deze terug te halen naar de middenconsole.

Dat zou dan eventueel verlengen vanaf de stekker met soldeer en knipwerk besparen.

Nogmaals, ik kon het makkelijk zien omdat me hele bekleding eruit was, vondt het vreemd idd dat me stoelverwarmings aansluitingen zo lang waren, maar weet nu waarom. Had ook niet verwacht dat de aansluiting van de achteruitverwarming vanuit de middenconsole kwam (achteraf wel logisch ivm schakelingen).

Misschien kan je er iets mee

Groet

Leon

PS de kabelboom ligt voornamelijk aan de bestuurderskant naar achteren

Link naar reactie

Passagierskant: omdat daar geen stuur(kolom) zit heb je meer 'Lebensraum' bij het klussen... :)

Oh, misschien ten overvloede: koppel de accupolen af vóór je de stoel loshaalt! Loskoppelen van de gordelspanner kan tot een airbagfoutmelding leiden als het systeem nog onder spanning staat.

Link naar reactie

Zo, vandaag was de grote dag en het is gelukt! :petje:

De kabelboom loopt inderdaad aan de bestuurderskant en de kabels van de stoelverwarmings-schakelaars zijn lang genoeg als je ze van de boom los haalt. De bestuurdersstoel is eruit gehaald zodat we de achterste helft van de bekleding konden 'omklappen'. De voorste helft van de bekleding konden we zonder al te veel problemen onderdoor werken.

IMG_3223.JPG

IMG_3219.JPG

IMG_3225.JPG

IMG_3220.JPG

IMG_3226.JPG

aangepast door RoWi
Link naar reactie

Mijn vorige ZZZ's hadden ze ook voorop zitten. Op zich passen ze in elke willekeurige volgorde. Wij vonden dit wel 'logisch'. Stoelschakelaars aan de zijden en ASC expres niet naast de passagiersstoel bediening. (Wil niet dat hij geen warme kont maar ik wel een natte bilnaad krijg. :lol:)

Link naar reactie

Er was wel even dit moment van hoe gaat dit weer goed komen….

IMG_3222.JPG

Maar gewoon rustig en voorzichtig aan doen en dan is er niks aan het handje. We kwamen wel 'loze' stekkertjes tegen en een led-lampje gek genoeg (iemand een idee wat dat kan zijn?). Bij het terugplaatsen van de kachelbediening zat een draad bekneld dus dat was even oppassen.

Bedankt voor de 'kabelboomtip' dat heeft ons een hoop werk gescheeld! :clapping:

Link naar reactie

Hi hi mooi he zo'n tros draden met stekkers.

Geen dank, en ik denk ook veel minder kans op fouten dan bij verlengen, en je houdt alles origineel.

M.b.t loze stekkertjes en ledje, misschien heeft er naast het fabrieksalarm nog een ander alarm of startonderbreker in gezeten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.