Ga naar inhoud

Warm weer,...heerlijk ...of niet


Jeen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn Z4 3.0 uit 2003 heeft last van warm weer. Althans de boordcomputer en navigatie.

Met dit heerlijke 30+ weer start de navigatie normaal op en geeft het scherm ook de normaal gewenste informatie weer.

Boordcomputer of navigatie, net wat van toepassing is.

Na enige tijd valt het scherm op zwart en start de hele handel opnieuw op.

Bluetooth valt ook weg.

Radio blijft wel doorspelen overigens.

Als ik de klep van de midden armsteun open zet heb ik wel het gevoel dat het wat beter is.

Koeling op radio in kofferbak zetten?

Iemand deze zelfde ervaring?

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Administrator

Maar blijft ie dan opnieuw opstarten? Ik heb het wel eens gehad dat ie bij een lange rit opnieuw begon, maar dat was dan één keer en niet structureel.

Link naar reactie

Hij start inderdaad wel een paar keer achter elkaar op met tussenpozen van circa vijf tot tien minuten.

Eb wel het gevoel, dat wanneer de zaak wat afkoelt het weer beter gaat.

Met koelere temperaturen geen last.

Link naar reactie

Kan het geen stof zijn dat door de jaren heen in de diverse componenten is gekomen? Vroeger hadden tv's daar nml ook last van. Stof wat op electronica (weerwtanden etc )componenten in de apparatuur licht werkt nml als een isolator. Schoon blazen met droge lucht kan vaak helpen.

Link naar reactie

Ik zit te denken, dit heb ik soms ook.

Idd met warm weer, maar volgens mij vooral als er een (lange) route ingepland staat.

Wellicht wordt de cpu dan te warm omdat ie extra moet rekenen?

Volgens mij zijn beide units niet stoffig. Volgens mij hebben de beide ook geen ventilator waardoor stof naar binnen geblazen kan worden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dus dan maar met middenarmsteun geopend rijden om de boel wat te laten koelen. :hypocritesmiley:

Zeker met warme temperaturen van vandaag (donderdag 06 augustus).

Blij dat de radio wel doorspeelt, heb ik in ieder geval een mooie muzikale begeleiding onderweg.

Alhoewel, het orkest van de straight six is ook absoluut geen straf :clapping:

Link naar reactie

Ik heb dit probleem ook, ik zit nu in de buurt van Cannes en de temp is hier steeds rond de 35 graden. Het diurt erg lang voor de navi uberhaupt aan gaat en regelmatig werkt de cd niet. Haal ik de cd eruit is hij bloedheet en het duurt erg lang voor de speler weer afgekoeld is. Gelukkig heb ik nog een lossen Garmin bij me voor de routes dus eigenlijk geen probleem.

Middenvak open help niks, het is gewoon te warm.

Link naar reactie

Of toch even de dvd speler demonteren en de electronica schoonblazen van binnen. Een tv heeft ook geen ventilator die stof naar binnen trekt, maar als je hem openmaakt schrik je je rot. Stof is net water en kruipt waar het niet gaan kan. Een cpu geeft warmte, en dat trekt stof aan en gaat plakken. Hetzelfde geldt voor de laser in het apparaat.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Winter en Z staat lekker onder de hoes te slapen.

Toch maar even verder verdiept in de materie met betrekking tot uitval navigatie en zwart scherm bij warm weer.

Immers het wordt wel weer warm weer nietwaar. 

Nu lees ik dat in de E46 modellen, waar een vergelijkbaar systeem in zit, de klachten met de navigatie ook vaak worden veroorzaakt door de laser 

De storingen schijnen het meest te beginnen met warm weer en dan steeds meer structureel te worden. 

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Volgens mij als je laser niet goed meer is, dan krijg je leesfouten. Je krijgt dan ook een melding.

Lasers zijn trouwens prima te vervangen in de zin van dat de losse pickup op ebay voor een prikkie (40 dollar) te verkrijgen is. Je moet natuurlijk wel gewent zijn om met micromechanica te werken. Op een gegeven moment verslijt een lasermodule; die heeft een bepaald aantal branduren. Dat kan je soms bijstellen door de gain op te draaien maar dan is het einde wel nabij.

 

Dat uitvallen / rebooten lijkt mij echt iets van een processor die fouten gaat maken door de warmte.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
6 uren geleden, Jeen zei:

Hoi Guido,

 

De processor, die je noemt, zit die in de DVD navigatie speler of in de hoofdunit voor in het dashboard.?

 

 

Volgens mij zit veel van de navigatie in de dvd speler zelf. De gps antenne gaat daar volgens mij ook naar toe.

 

In de hoofdunit van het dashboard en het scherm zitten natuurlijk ook processoren, maar meer voor het scherm zelf en radio etc etc.

Link naar reactie

Volgens mij ook. 

Het is een enkel din formaat, hier gaat de gps antenne ook naar toe.

Volgens mij stuurt de unit, tussen de stoelen, het scherm aan voor in het dashboard. 

Heb een X5, E53, welke de ook een losse " navirechner" had. Weliswaar nog met CD rom maar vergelijkbaar. 

Later is het systeem overgegaan naar DVD opdat je niet voor elk land een schijfje benodigd bent. 

Link naar reactie

Gisteren even een langere rit gemaakt met de Z. 

Winterstof even uit de auto jagen?  Blijft toch een genot

Rit bij enkele afstand van ca 130 km. 

Op de heenweg geen probleem en alles functioneert perfect. 

Op de terugweg eerst alles ok, maar na vijf minuten de volgende storingen

 

- bij route berekenen blijft hij hangen en bevriest het scherm

- opnieuw route laten berekenen en vervolgens blijft het display hangen op even geduld. 

- tijd in display loopt niet meer mee en blijft ook hangen

- kan niet meer schakelen tussen verschillende opties in het display zoals boordmonitor,   instellingen of Bluetooth. 

- navigatie DVD er uit en er in geeft geen soelaas 

- radio gedeelte met cd, aux en wisselaar functioneert wel maar is niet zichtbaar op display

- Bluetooth functioneert ook

 

Auto halverwege even  uitgezet en opnieuw opgestart.

Display is dan wel toegankelijk maar navigatie vraagt nog steeds even geduld? en navigatie start niet op

Dus gisteren de boel maar weggezet en dan kan hij weer bijkomen. 

Ga zo de boel nog even opstarten en vermoedelijk doet hij het dan wel weer. 

 

Conclussie, volgens mij is de DVD MK4 navirechner langzaam aan het overlijden. Deze stuurt ook het scherm aan. 

Eerst maar eens een schoonmaak beurtje proberen. Is alleen veel gedoe om de mk4 bij een Z4 te demonteren?  

Maar ja dat moet dan maar even. 

 

Mocht dit niet afdoende zijn dan zou het volgende van toepassing zijn

 

- nieuw loopwerk met laser

- vervangen mk4 door een andere unit. 

IMG_4732.JPG

aangepast door Jeen
Link naar reactie

Zojuist even gecontroleerd. 

 

En ja hoor, alsof er niets aan de hand is?

Alles draait als een zonnetje en functioneert naar behoren.

 

Ik heb de navigatie wel 20 routes laten berekenen en daarbij ook locaties in het buitenland gepakt. 

Niets aan de hand. Hij berekend de benodigde afstand en tijdsduur mooi vlot en geeft gelijk aan dat we aan de slag kunnen, oftewel rijden?

Tevens een aantal POI laten opzoeken, waarbij de DVD meer moet " werken" .

Ook niets aan de hand. 

Blijft toch een vreemde maar vermoeden blijft dat de laser de initiële oorzaak is. 

Hou jullie op de hoogte. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.