Ga naar inhoud

Z4 v8


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei GuidoK:

Ok, maar ik begrijp nog steeds niet wat je exact wilt zeggen.

Welk onderdeel past volgens jou nou precies in welke auto op welke manier?

De Alpina delen wat ik beschreef die ook door Alpina werden gebruikt in de e36 B8, 

kun je ook gebruiken in de Z3 of natuurlijk de e36 en?, dat is een directe passing, dus motorsteunen en carter set (incl oliepomp e.d.)

 

Van de Z4 heb ik geen ervaring, het ging meer over de M62 en soortgelijke V8 qua ruimte en inbouw, met name Z3 en e36, bovendien wat beter voor je motorrubbers ;-)

bij een 6 in lijn hangt die het meeste/zwaarste op het rechter rubber, die gaat dan ook meestal het eerste stuk, V8 mooier verdeeld en korter :-) en ow, lekker geluidje als bonus.

 

hier bv de B8 onderdelen en nummers >> http://www.thealpinaregister.com/downloads/completecats/e36 b8.pdf

Link naar reactie
30 minuten geleden zei GTRene:

De Alpina delen wat ik beschreef die ook door Alpina werden gebruikt in de e36 B8, 

kun je ook gebruiken in de Z3 of natuurlijk de e36 en?, dat is een directe passing, dus motorsteunen en carter set (incl oliepomp e.d.)

 

Ja dat de onderdelen die pas zijn gemaakt voor de e36 ook in de z3 passen geloof ik gelijk; die auto's zijn op hetzelfde chassis gebaseerd.

De z4 is echter anders.

Ze schrijven dat ook in hun stukje, dat ze naar dry sump moesten om de motor laag genoeg te krijgen omdat anders de motorkap niet dicht kon. (en het klopt ook dat dat een nauwe passing is; menige veerpootbrug in een z4 raakt de motorkap als je die iets te hard dichtdoet)

En als je dan ook naar hun dry sump kijkt:

z4-maximus-9.jpg

Dan zie je precies waar de uitsparing voor het subframe (en het stuurrek) zit. Daar past ook geen oliepomp meer in dat stuk met de verjonging; da's veel en veel te ondiep.

Bij de m54 hangt de oliepomp in het cartergedeelte wat een beetje uitsteekt voor het subframe (de motor is iets langer maar de distributie iets korter zo te zien dus zo lossen ze dat op).

Dus het blijkt dat bij inbouw eea niet zo makkelijk is qua ruimte in de z4. Deels vanwege het lage profiel van de auto.

Daarom zie je dat bij dit soort motorswaps de mate van custom made onderdelen ook zo hoog is (en dat is waar de discussie ook eigenlijk om ging; een 'standaard kitje' met wat grijponderdelen uit de onderdelenbak voldoet niet in dit geval). Dat zie je niet alleen bij deze motorswap, maar ook de diverse s85 swaps die er zijn geweest. Heel veel custom werk. Het is daarom ook niet zo relevant om te melden wat er allemaal in een z3 past als het over een z4 gaat. Er komen allemaal kleine details bij kijken die uiteindelijk gaan bepalen wat wel en wat niet past en dan is opeens elke auto (en elke motor) anders.

 

Misschien als ze deze motor iets naar voren hadden geplaatst dat de oliepomp er wel had gepast, maar dan moest er nog steeds een op maat gemaakt carter komen denk ik. En dat moet dan ook maar passen met radiatoren etc (of met versnellingsbak/cardanas), en je hebt dan óók meer gewicht over de vooras met die zware v8 etc etc.

Ze kiezen natuurlijk niet voor niets voor zo'n constructie.

 

Qua motorrubbers weet ik niet wat bepalender is voor het stukgaan. Er rust idd meer gewicht op het rechterrubber bij de plaatsing van een i6, maar dat rubber zit ook in een hetere omgeving vanwege de uitlaat (bij een i6 dan).

Hitte is natuurlijk ook een factor in levensduur naast het gewicht wat erop rust. Sowieso is de m54 een stuk lichter dan de m60/m62/s62.

Gelukkig is motorrubbers vervangen een werkje van 10 minuten.

 

aangepast door GuidoK
  • Thanks 1
Link naar reactie

kan maar zo :-) ik had het ook meer over die M62 (of M60) die gebruiken een ander type luchtverzamelingshuis dan de S62, 

Bij de M60/M62 zit het huis meer tussen de banken en dus laag gebouwd, veel minder last van hoogte, dat is dan geen probleem zeg maar.

 

de S65 van M3 is ook door die andere constructie (sportmotor en lucht verzamelhuis) bovenop de motor zo hoog, waardoor je ook andere zaken (custom) moet bedenken om het mooi onder de kap te krijgen.

 

Trouwens, als een S54B32 in een Z4 past (waar die M modellen mee komen) dan past er wellicht ook zo die Alpina B8 motor in of M60/M62 met Alpina delen/carter.

 

Of je haalt gewoon zo'n kit, nog goedkoper ook :-)

http://www.parts33.com/product/bmw-m60-m62-swap-kit-e36-e46-z3-z4

 

of voor die S62 motor, ook in de Z4 is dit niet duur, direct fit kit (motor)

http://www.parts33.com/product/bmw-s62-swap-kit-e36-e46-z3-z4

 

Hoe dan ook, altijd leuk die motorswaps, vooral een alu V8, relatief licht en mooi kort, al kun je bv uit zo'n 6 in lijn 35i turbo motor ook veel halen, toch liever een V8, afijn, ieder z'n ding :default_cool:

aangepast door GTRene
  • Like 1
Link naar reactie
51 minuten geleden zei Jan-Willem:

 

De sommige zien beren op de weg, de ander ziet mogelijkheden:clapping:

 

 

Ik neem aan dat dit op mij gericht is.

Laten we even 1 ding voorop stellen, ik zie geen "beren op de weg".

Ik stel alleen vragen over of iets wel of niet past. Met name als iemand gaat roepen dat er met een stel alpina onderdelen een s62 swap uitgevoerd in een z4 kan worden, wat later helemaal niet waar blijkt te zijn omdat er opeens een z3 ipv een z4 bedoeld werd en ook nog eens met een andere motor. We moeten dus WEL consequent blijven in de juistheid van informatievoorziening!

 

 

Die ombouwpaketten zijn idd wel interessant, maar daar maken ze idd gebruik van een gemodificeerde oliepomp om om te gaan met kleine ruimte tussen blok en subframe (bij 1 krijg je zelfs een nieuw subframe).

Ik vraag me alleen af hoe ze de aanzuiging regelen. Ik zie wel die hele korte oliepickup, maar het kan toch niet zo zijn dat ze gaan aanzuigen uit het ondiepe gedeelte van het carter? Dat zou heel riskant zijn. Jammer dat ze daar zo weinig details over geven.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
2 uur geleden zei GuidoK:

Met name als iemand gaat roepen dat er met een stel alpina onderdelen een s62 swap uitgevoerd in een z4 kan worden, wat later helemaal niet waar blijkt te zijn omdat er opeens een z3 ipv een z4 bedoeld werd en ook nog eens met een andere motor. We moeten dus WEL consequent blijven in de juistheid van informatievoorziening!

 

 

Ik heb je uitgelegd dat ik niet zo op die Z4 doelde, ik wilde niet alleen dat kleine stukje van jou citeren maar ook dat volledige M62 antwoord van die jongen daarboven, dat samen (kleine deel van jou tekst, volle deel van die jongen waarop jij antwoorde) vormde mijn antwoord. Dus hou eens op met dingen in de mond leggen die ik niet schreef. 

We moeten idd consequent blijven in de juistheid van informatievoorziening! vandaar nu nogmaals, hopelijk begrijp je me nu, if not, ben je vast niet de enige haha ;-)  

 

kom op, verder met echt nieuws. peace, René.

aangepast door GTRene
Link naar reactie

Ik bedoel het niet persoonlijk maar in het algemeen Guido.

 

Zelf heb ik een M30B34 in een e30 geswapt, dat is ook geen plug and play ombouw.

 

Maar dan beter uitgevoerd dan Alpina deed.

Motor verder naar achter en een grotere radiator, wat ook wel wenselijk is met zoon zware grote homp die erg warm word.

 

Wat uiteindelijk allemaal gelukt is, zoals ik het had bedacht.

 

 

Helaas is de hoogte wel een probleem van de BMW V8.

"oplossingen" als subframe spacers naar mijn mening niet wenselijk vooral als de auto al verlaagd is.

 

Helaas is het zonder subframe spacers wel vaak klooien om de versnellingsbak mooi in lijn te krijgen met het tussenas lager.

En dan zit je nog met de carterpan, die aangepast moet worden.

 

Het e36 en e46 subframe lijkt wel op elkaar, dat ze 1 kit voor deze ombouw kunnen maken betekend dat de maten waar het subframe aan het chassis komt en de gaten die in het subframe zitten voor de draagarmen en de stuurhuis bevestiging hetzelfde zijn.

 

Wat Rene zegt zou niet eens zo gek zijn, Z4 met een E36 subframe en Alpina B8 4.6 aanbouwdelen zou waarschijnlijk dan wel passen.

 

Maar eh, assumption is the mother of fuck-ups :10_wink:

 

Helaas kan je niet zomaar Alpina onderdelen bestellen.

Je moet dan aan kunnen tonen dat je een chassisnummer in bezit hebt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.