Ga naar inhoud

Wat voor olie.


Bigpapa

Aanbevolen berichten

Dat zou wel eens waar kunnen zijn Guido,zeker als je een oliekoeler hebt.

maar ik vroeg mij even af wat die 10w60 ermee te maken zou moeten hebben want ik denk dat dat hetgene is wat pascal bedoelt.

Maar goed er zijn blijkbaar heel veel misverstanden over olie en viscositeiten,aanduidingen,soorten en kwaliteiten.

Op de Fb pagina van z4 owners zie ik regelmatig voorbij komen dat castrol 5w30 niet goed zou zijn ,maar of dat ook zo is kom ik slecht achter.

Wel lees ik veel dat Amsoil de beste synthetische olie maakt.

Link naar reactie

Bij 5w30 is de olie eerder warm op korte stukken en koelt sneller af bij stil staan en verbrand op lange stukken bij vollast. omdat 30 staat voor de warmte graad die de olie aan kan.

Daarom duurt het bij 10w60 langer voordat de olie warm is ongeveer 15/20 min en misschien bij 5w30 is dat 10 min.

Op rijksweg heb je wel rijwind koeling maar dat heeft daar niet heel veel invloed op.

Olie koeler zou je kunnen monteren met een thermostaat erop.

Olie verbrand namelijk als die tussen 110 en 120 graden word.

De olie keuze ligt dus een beetje aan de stukken die je rijd met de auto en de rijstyle.

Iedereen heeft een andere mening erover.

Link naar reactie

omdat 30 staat voor de warmte graad die de olie aan kan.

Das niet waar hoor.

Het is een viscositeitsindex, dat houdt in een bepaalde viscositeit bij een bepaalde temperatuur.

En dat is geen mening, maar een losstaand feit: de definitie waarvan die index is vastgesteld.

Dat staat los van hoeveel warmte de olie aankan of wanneer hij verbrandt.

Als je olie verbrandt, dan zijn al je afdichtingen ook al weggeschroeid.

de 30 in 0w30 betekend dat hij viscoseit 30 heeft bij een bepaalde temperatuur.

En die olie is bij die temperatuur dus dunner dan de 60 van 10w60 bij die temperatuur.

10w60 gebruik je dus als de lagertoleranties groter zijn (dus ontwerp van je motor, òf slijtage van je motor), of als je motor warmer loopt (bijv. bij tuning). Ook al is het multigrade, die wordt ook dunner naar mate de temperatuur stijgt.

Maar dat heeft allemaal niets te maken met wanneer je olie verbrand.

0w30 is ook niet sneller warm dan 10w60. De warmtecapaciteit is vrijwel hetzelfde en dan ook nog verwaarloosbaar tov het blok, dus ze bereiken in dezelfde omstandigheden in een bepaalde tijd ook dezelfde temperatuur.

10w60 is alleen dikker bij die temperatuur dan 0w30

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Bij 5w30 is de olie eerder warm op korte stukken en koelt sneller af bij stil staan en verbrand op lange stukken bij vollast. omdat 30 staat voor de warmte graad die de olie aan kan.

Daarom duurt het bij 10w60 langer voordat de olie warm is ongeveer 15/20 min en misschien bij 5w30 is dat 10 min.

De olie keuze ligt dus een beetje aan de stukken die je rijd met de auto en de rijstyle.

Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.

Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:

  • hoge belasting bij lage toeren
  • hoge temperaturen
  • verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren

Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:

  • hoge toeren, hoge snelheid
  • lagere weerstand
  • lagere temperaturen

Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.

Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee VERSCHILLENDE begrippen! Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W40 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 20W50. 5W40 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50.

Daarbij is 5W40 een dunnere olie dan 20W50.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie

Ik bedoel alleen maar dit ermee het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand. Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft. het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40, 50 of 60 hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft

Link naar reactie

Ik hou het op de olie van Bertolli :hypocritesmiley:

Ook aardig duur hoor Bertolli.

Maar we raken een beetje offtopic.

Kwa merken zijn we nog geen steek verder gekomen.

Graag weer waar deze topic voor bestemd was..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.