Ga naar inhoud

Wat voor olie.


Bigpapa

Aanbevolen berichten

Wat ik mis op dit forum is een topic over wat voor olie jullie gebruiken.( of ik heb niet goed gezocht)

Ik weet dat elke motor toch zijn olie moet hebben om lekker rond te komen.

Met de motor gooide ik altijd Motul 10W40 4T vol synthetisch olie erin wat ontzettend goed is. Met een additieven bij de olie om de motor wat schoner te maken.

Met de picasso gooi ik er altijd Eurol vol synthetisch 10W40 in.

Wat is nou een goede olie waar de bmw lekker door rijdt. Vol of half synthetisch met of zonder additieven.

Ik weet dat er diverse verschillende smaken naar boven komt, maar ik vind het wel belangrijk om te weten waarom je speciaal die olie neemt.

Dus ook graag onderbouwen.

En misschien ook waar je het altijd koopt. Wie weet kunnen we daar ook ons voordeel uit halen.

Ik haalde voor de motor alle spullen bij http://www.oliehandel.nl

Misschien is dit ook wel belangrijk voor de meeste mensen die niet weten wat eigenlijk 10W40 betekend.

We onderscheiden de dynamische en de kinematische viscositeit.

Bij de meting van de dynamische viscositeit komen we tot de indeling in SAE ‘winterklassen’ 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W. Hoe kleiner het getal voor de ‘W’ desto ‘dunvloeibarer’ is de olie in de kou. Zo voldoet een 10W-olie bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten van de motor-constructeurs, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C.

De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit t.o.v. de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Hier komt men bij een test-temperatuur van 100 graden C tot de indeling in SAE ‘zomerklassen’ 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ desto ‘dikvloeibarer’ is de olie bij 100 graden C.

Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-50 olie, echter is bij de 50-er olie de smeerfilm bij hogere temperaturen meer belastbaar (bijv. voor de autosport).

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie

Olie is net als religie....

Hele bijbels zijn er -ook op dit forum- vol mee geschreven.....

Hou in ieder geval aan wat je boekje zegt, tenzij je gegronde redenen hebt om er vanaf te wijken.

Zo gebruik ik momenteel 10W60.

Waarom? Big ass supercharger!

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^^ Hier Kroon Oil 10W-60. Volsynthetisch. Omdat de auto bij de laatste drijfstanglagervervaning 105.000 k had gelopen, heeft Roodkapje Slick 50 aan de olie toegevoegd.

aangepast door Emi
Link naar reactie

Bigpapa

de z3 die je hebt neemt op zeker genoegen met een mineraal 15 w 40 ,dat was zo,n beetje de standaard toen de z3 ten tonele verscheen.

Tegenwoordig zijn de serviceintervallen veel langer en de motoren qua toleranties preciezer dus worden volsynth olieen voorgeschreven .

Ik denk dat je Z3 motor op een 15w40 mineraal prima zal lopen en als je de serviceintervallen aanhoud komt alles goed.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Het lijkt me ook niet verstandig om 15w40 in een m52 of m54 te gooien zonder dat daar een hele specifieke reden voor is (bijv. extreem hoge km stand).

Bij de m54 is 0w30 of 0w40 geloof ik de voorgeschreven waarde.

Jij gooide in je vorige z4 toch ook geen 15w40? die motor is ook in de z3 geleverd hoor.

Of ben je helemaal van je geloof gevallen? :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hahah nee hoor,maar idd daar heb je gelijk in,het punt wat ik probeerde te maken is dat de destijds voorgeschreven olie al lang ingehaald is door de huidige olieen.

vaak raden de merken een olie aan die veel duurder is dan nodig.

Bij mijn collega heeft de dealer ook 5w30 volsynth in zijn 318IS van 96 gegooid,en dat is echt niet nodig .

Ik meende ook te weten dat bigpapa een 4 cilinder motor had.

Link naar reactie

Ik denk dat je vooral de voorgeschreven dikte moet aanhouden. De toleraties en passing in de lagers is immers niet veranderd. (dat geldt ook gewoon voor de S motoren)

Tenzij je dus gegronde redenen hebt om daarvan af te wijken, bijvoorbeeld bij hele hoge km standen, of om het olieverbruik van een m54b30 wat te temperen.

Voor de rest voldoet alle olie die je in de winkels kan krijgen wel aan de voorgeschreven/vereiste acea codering

Link naar reactie

Gewoon volgens het boekje, lijkt mij het veiligst...

Als er in het boekje staat niet harder dan 100km p/uur hou jij je dan ook daaraan?

De olie die in `98 in het boekje stond, dat is waarschijnlijk al achterhaald.

Iedereen weet dat de olie nu veel beter geworden is, en waarschijnlijk heeft BMW een contract met Castrol. Dus schrijft BMW Castrol voor.

Neen die merken zeggen mij niet zoveel kwa olie.

Maar gelukkig mag iedereen dit voor zichzelf weten.

Bij de motor stond in de handboek wel Castrol, nou die heb ik er gelijk uitgeflikkerd want de koppeling van de motor was meer aan het slippen dan dat ie het normaal moest doen.

En de meeste gebruikte toen Motul, en ik ook maar gedaan en het slippen was direct verdwenen, en de motor liep er veel rustiger op.

En dat kan met een auto ook het geval zijn. Niet met die koppeling want dat werkt totaal anders..

De meeste gebruiken nu ook 10W60. wel in een Z4 maar zijn ook bedrijven die Kroonolie gebruiken.

sandere39

Dat klopt ja het is een 4 cilinder.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie

Neen die specificaties zeggen mij niet zoveel kwa olie.

Maar gelukkig mag iedereen dit voor zichzelf weten.

prima, dan gooi je er toch gewoon 80w90 in als het allemaal toch niet uitmaakt?

Je hebt het over specificaties, maar praat over merken....

2 heel verschillende dingen in mijn boekje, maar ja, wie ben ik :sFun_whistle:

Ik gooi iig geen olie over mijn koppeling heen :wacko:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hier http://www.oliehandel.nl/ kost een liter Edge 5W30 slechts €8,95, bij de automaterialenzaak en de dealer ruim €24,- . Je zou bijna denken dat er iets niet klopt!?

Ik bedoel het grote prijsverschil dus, zou die goedkope olie dezelfde kwalitiet zijn of..............?

PS Bigpappa zijn motor heeft een natte koppeling dus daar maakt het wel degelijk uit, daar hoort een olie met een JASO specificatie in.

aangepast door Veloce
Link naar reactie

Ik koop mijn olie altijd bij www.deolieshop.nl die olie komt meestal uit Duitsland waar de prijzen lager liggen.

In mijn M54 ldoe ik altijd 5w30 castrol edge.

Ik snap alleen het verhaal van de natte koppeling niet helemaal.

Link naar reactie

prima, dan gooi je er toch gewoon 80w90 in als het allemaal toch niet uitmaakt?

Je hebt het over specificaties, maar praat over merken....

2 heel verschillende dingen in mijn boekje, maar ja, wie ben ik :sFun_whistle:

Ik gooi iig geen olie over mijn koppeling heen :wacko:

Hahahaha ik heb de fout inmiddels veranderd. Moest MERKEN staan. :hypocritesmiley: Goed opgemerkt. :clapping:

Hier http://www.oliehandel.nl/ kost een liter Edge 5W30 slechts €8,95, bij de automaterialenzaak en de dealer ruim €24,- . Je zou bijna denken dat er iets niet klopt!?

Ik bedoel het grote prijsverschil dus, zou die goedkope olie dezelfde kwalitiet zijn of..............?

PS Bigpappa zijn motor heeft een natte koppeling dus daar maakt het wel degelijk uit, daar hoort een olie met een JASO specificatie in.

Merk dat ik hier te maken heb met een motor kenner.

Klopt helemaal. Die hoef ik niet veel uit te leggen.

En die olie prijzen daar klopt helemaal. Het verschil zit het in de aanschaf van een groot pand.

Hij koopt het direct van de leverancier, en de automaterialen zaak van een groothandel.

En vergis je niet die moeten er ook weer op verdienen. Dus doe je voordeel ermee.

Ze hebben ook zeer goede siliconenspray. Om diverse scharnieren in te spuiten vind ik dit beter werken als wd40.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie

Bij een natte koppeling, zoals bij de meeste motorfietsen merken gebruikt wordt draait de koppeling in dezelfde olie als de rest van het draaiende gedeelte en is het belangrijk dat een olie met een JASO specificatie gebruikt wordt die het slippen van de koppeling tegengaat.

Bij b.v. een Ducati en Moto Guzzi is de koppeling een droge net als bij een auto en kan in principe ''gewone'' smeerolie gebruikt worden.

Link naar reactie

Oh nu snap ik het, gaat over de motorfiets...... Ik dacht motor als in motorblok... (Beetje verwarrend gezien dit een autoforum is :P )

Zei al olie klopt, ik koop ze ook voor veel minder bij die online toko, lokale onderdelenhandel vraagt het dubbele. Of dat met direct bij de leverancier te maken heeft weet ik niet, maar in Duitsland kost het sowieso een stuk minder, dus snap wel dat sommige handelaren er brood in zien, daar grote pallets/containers te kopen en hier weer te verkopen

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Als je korte afstanden rijd met wel is een keer flink doortrekken dan kan je castrol 5w30 het beste nemen.

Rij je veel snelweg en trek je hem dan flink door is castrol 10w60 beter, duurt wel iets langer voordat de olie warm is maar geeft een beter bescherming en verbrand niet op hoge snelheid.

Link naar reactie

Als er in het boekje staat niet harder dan 100km p/uur hou jij je dan ook daaraan?

De olie die in `98 in het boekje stond, dat is waarschijnlijk al achterhaald.

De meeste gebruiken nu ook 10W60. wel in een Z4 maar zijn ook bedrijven die Kroonolie gebruiken.

Dat is totaal wat anders!

Dat zeg ik.

Huh?

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Hier http://www.oliehandel.nl/ kost een liter Edge 5W30 slechts €8,95, bij de automaterialenzaak en de dealer ruim €24,- . Je zou bijna denken dat er iets niet klopt!?

Ik bedoel het grote prijsverschil dus, zou die goedkope olie dezelfde kwalitiet zijn of..............?

PS Bigpappa zijn motor heeft een natte koppeling dus daar maakt het wel degelijk uit, daar hoort een olie met een JASO specificatie in.

Castrol heeft ook een jaso olie,en die mieter ik in de v65 magna,geen enkel probleem gehad,en dat apparaat trekt er behoorlijk aan kan ik melden.

Link naar reactie

Rij je veel snelweg en trek je hem dan flink door is castrol 10w60 beter, duurt wel iets langer voordat de olie warm is maar geeft een beter bescherming en verbrand niet op hoge snelheid.

Waarom zou het langer duren eer deze olie warm is?

Link naar reactie

Volgens mij wordt je olie op de snelweg veel minder warm. Veel rijwind=weinig koelproblemen.

Korte stukken met veel gas op lage snelheid is volgens mij het meest belastend, bijvoorbeeld b wegen in de bergen. Die zijn het meest belastend op het koelsysteem en voor de lagering.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.