Ga naar inhoud

Waarvoor is deze kabel bij het wiel?


gsk

Aanbevolen berichten

Bij het schoonmaken van mijn rechterachtervelg kwam ik onderstaande losse kabel tegen. Deze lag er los bij. Weet iemand waar deze kabel voor dient en of deze ergens ingeplugd moet zijn? Ik heb de andere wielen gecontroleerd maar kon deze kabel niet vinden/voelen bij de andere drie. De auto (Z4 2.2 uit 2004) rijdt overigens gewoon zonder signaaltjes op het dashboard. Ik heb de kabel iets naar voren gehaald zodat deze beter zichtbaar is voor de foto:

IMG_2291-2.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Is dit niet nummer 20 ?

Zonder al te veel Z4-kennis lijkt me dat stug: een niet-aangesloten ABS-sensor resulteert in (vrijwel) iedere auto meteen in een waarschuwingslampje op het dashboard.

Als ik kijk wáár de kabel zit en hoe het uiteinde eruit ziet (erg iel voor een ABS-stekker) denk ik aan de slijtage-indicator voor de remblokken, die zit meestal ingeklikt in een uitsparing in één van beide remblokken. Als je deze loskoppelt gebeurt er niets op je dashboard; de auto 'denkt' dan dat je remblokken nog in orde zijn, ook al is dat misschien niet zo...

Link naar reactie

Ik vermoed inderdaad ook de remblok slijtindicator kabel.

Je kunt dit testen door de kabel even aan massa te leggen.

Tegen de remschijf bijvoorbeeld.

De slijtage indicator in je dashboard moet dan gaan branden.

Link naar reactie

^ gok dat Pim wel eens gelijk zou kunnen hebben, sommige mensen willen bij het vervangen van de remblokken niet de indicator vervangen of zijn hem vergeten en hebben geen zin in de melding dat de remmen op zijn. Dus als de indicator geen contact maakt is de melding ook weg.

Link naar reactie

Meestal ook nog een bij het voorwiel.

De logica is dat als je een versleten blok aan het ene voorwiel hebt en de indicator gaat branden de andere zijde op dezelfde voorwiel as ook aan vervanging toe is

Hetzelfde geldt ook voor de achteras.

Dus dan heb je niet vier indicatoren nodig maar kun je volstaan met twee

Link naar reactie

Maar zou deze dan niet bij de andere 3 sets remblokken ook aanwezig moeten zijn?

Zie ook Jeens antwoord: nee...

Sommige (goedkopere) auto's hebben maar één sensor, andere hebben er meestal één per as die kruislings geplaatst zijn.

Dus: als de sensor voor op de linker remklauw zit, zit-ie achter rechts en vice versa.

Voor de geïnteresseerden: de 'sensor' is een wonder van eenvoud en bestaat uit twee draadjes die eindigen in een plastic 'huls'. Deze huls wordt in één van de remblokken geklikt, en zal gaan slijten als het frictiemateriaal op je blok te dun wordt. Door de slijtage maken de draadjes contact, wat je kan zien als de 'aan'-schakelaar voor 't waarschuwingslampje op je dashboard.

Als je je blokken bijtijds vervangt is de sensor NIET versleten en kan die dus hergebruikt worden.

Link naar reactie

Bedankt voor alle verhelderende antwoorden!

Er is inderdaad ook een kabel linksvoor, dus per as één slijtagesensor en kruislings. Ik zag de kabel linksvoor wel maar omdat deze zwart is en rechtsachter wit dacht ik in eerste instantie dat het om een ander soort kabel ging. De slijtagesensorkabel linksvoor zit echter wel ingeklikt.

Nu vraag ik me af hoe/waar ik die van achter kan inklikken omdat het er anders uitziet dan voor.

linksvoor.jpg

linksvoor-ingezoomd.jpg

remblok-rechtsachter.JPG

Link naar reactie

@ GSK zie je fotos van 19.00 >> wat is hier afgebroken , zie je laatste foto (links van je pijl)

Als ik naar je 1e foto kijk is je remschijf ook niet fris meer.

Het lijkt wel een "corrosie spoor" op de schijf van boven naar beneden.

Ziet er niet goed uit.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.