Ga naar inhoud

Gasveren van achterbak vervangen


lekkie1977

Aanbevolen berichten

Iemand enige ervaring met het vervangen van de gasveren van de achterbak. Volgens mij zijn deze nog volop te verkrijgen en mijn klep gaat ietwat hard dicht en wil hier dus wat aan doen. Net gekeken maar eigenlijk niet echt een idee hoe je dit makkelijke kan doen. Iemand ervaring met het vervangen van de gasveren en misschien tips?

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gasveren vervangen is een paar minuten werk...

Beide uiteinden zitten met een stalen clip vast. Schroevendraaier onder die clip prutsen, clip omhoog schuiven en je kan de gasveer losmaken.

Monteren is 'tzelfde, maar dan omgekeerd: gasveer in de scharnieren klikken, clips eromheen, klaar!

Algemene informatie (niet Z3-specifiek) mét plaatjes vind je hier: http://www.sgs-engineering.com/help-advice/how-to-fit-and-remove-tailgate-gas-struts/

Link naar reactie

Hallo Lekkie

Zijn goed te verkrijgen. Ook buiten dealernetwerk om. Ik heb ze bij d-parts besteld. Voorzover ik herinner in de twintig euro ps.

Vervangen is vrij eenvoudig als je iets handig bent. Een zit middels een kogel verbinding. Een veertje moet bij de kogel verwijderd. Dan trek je de gasveer van de kogel. Bij twijfel hulp inroepen of laten doen.

Vervanging is wel een aanrader.

Succes

Link naar reactie

Klopt, vervanging is 5min werkt zoals beschreven. Ik heb er zelf twee besteld/gehaald wel bij de BMW dealer (+/- 40 euro p st)

Er is nog heel veel gewoon te bestellen bij de dealer. Zo heb ik ook laatst mijn rubbers rond de deurhandgrepen vervangen (7 euro per st, bij de dealer)

Link naar reactie

Ik zou voor originele BMW-gasveren gaan. Heb zo'n 2 jaar geleden nieuwe gasveren, die geschikt zouden zijn voor de Z3, gekocht. Deze hebben nog geen 6 maanden goed gefunctioneerd, totdat ook met deze veren de klep weer naar beneden zakte in geopende stand. Ik heb ze toen dan ook bij de BMW-dealer gekocht en totaal geen problemen meer gehad.

Goedkoop is vaak duurkoop.

aangepast door Zetter
Link naar reactie

Ik heb er poosje geleden naar gezocht omdat die van mij ook vervangen moesten worden. BMW gebruikte destijds zelf die van Stabilus. Deze kun je op talloze plekken bestellen voor rond de 30 euro per stuk. Heb ze er ook in geklust en weer een rocksolid achterkleppie !

Overigens is het voor elke Z3 rijder een aanrader deze gasveren goed te inspecteren , met name de plastic "balljoints". Deze breken op een gegeef moment af bij ouderdom en als je pech hebt komt zon'n veer dan los terwijl je de klep dicht doet met als gevolg dat deze tussen je klep en carosserie komt en flinke kans op (lak)schade. Dit gebeurde bij mij dus, maar kon gekukkig net op tijd de klep tegenhouden

aangepast door Mirage
Link naar reactie

Helemaal met je eens, zowel wat betreft de veren zelf en de waarschuwing. Dit is mij gelukkig niet overkomen door eerst goed de bevestiging te controleren voordat ik na instalatie de klep weer dicht deed. Een goed advies en een goed waarschuwing :thumbup: . Zover ik mij nog kan herinneren heb ik bij de BMW dealer ongeveer hetzelfde betaald. Dus ben ik voor BMW-eigen gegaan.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Besteld bij de BMW dealer. Je kan ze niet las bestellen en krijgt (in mijn geval) de plastic houder wat er bij zit bij. Kosten voor twee 20,00 euro. Makkelijk klusje hoor. How to hier gevonden en op de site van ad kuster. Nummers van bestellen heb ik ook nog wel

Link naar reactie

Even naar Ekris bellen Roy, dan kun je ze na een paar dagen ophalen.

Hier en/of Hier de How to van AdK staat hoe je het moet doen met de juiste bestelnummers er bij

Die gasveren zijn bij mij ook aan vervanging toe, aan een kant is de bovenste helft afgebroken dus hij zit nog wel maar niet lekker.

aangepast door coot
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zo'n 2 tot 3 jaar geleden de gasveren vervangen door niet-BMW gasveren. Goed gelet op de z.g. uitwerpkracht, zodat die gelijk was aan de originelen van BMW.

Helaas al na een maand of 3 zakte het kofferdeksel al weer naar beneden na openen. Dus de gasveren opnieuw bij BMW gekocht. Wel wat duurder, maar nu nog steeds prima functionerend. Ik ben er wel van overtuigd, dat BMW van al zijn leveranciers kwaliteit eist. Dus bedenk dat goedkoop uiteindelijk toch tot duurkoop kan leiden.

aangepast door Zetter
Link naar reactie

Ik heb er even naar gekeken. Helaas staat de eventuele merknaam aan de onderkant en kan ik dus niet lezen.

Wat ik wel zie is de vestigingsplaats: Gastonia, NC, USA en laat Stabilus daar nu toevallig ook een vestiging hebben.

Verder zijn de volgende kenmerken leesbaar: 123/12 en E36/7HK

Mogelijk helpt je dit verder.

Link naar reactie

Ik had geen tijd om naar de dealer te rijden en wou ze er voor de vakantie in hebben zitten,

dus heb ze besteld op "mijnautoonderdelen.nl"

2 veren van Triscan inclusief verzenden en BTW voor € 50,63

Ze passen perfect, doen het prima en vandaag bestellen, morgen in huis.

aangepast door coot
Link naar reactie

Ik weet niet of doorlinken is toegestaan maar op ebay staan er ook erg veel van stabilus. Zoeken met z3 trunk strut of z3 stabilus. Sommige verkopers bieden al een set van twee aan voor 40 buck en verzending 23 buck. Komt alleem oom douane nog graantje meepikken.

Op ebay.de ook diverse aanbieders zonder douane risico.....

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

gisteren vervangen. Behoorlijk lastig, die clip moet precies in het midden eraf en schiet meestal 1 kant op. Daarnaast had ik Ridex gasveren gekocht, set van 20 euro, degelijk spul. Echter, met werpkracht 720N dit is veel te veel, want zonder tegenhouden kletst de klep heel hard naar achteren (vooral het laatste stukje). Beter 380N kunnen kopen. Verder moet je erop letten dat je de koppen tegengesteld van elkaar draait. Beste is naar binnen (kloksgewijs) met een tang, want anders wordt de gasveer langer en past die net niet!

Op 21-7-2015 om 21:35, HAL2001 zei:

^Mirage. Waar haal je die gasveren van Stabilus voor 30 euro? BMW kan van tevoren niet zeggen welk merk er wordt geleverd na bestellen en Offenga heeft nu een ander merk.

autodoc.nl

let op aantal Newton.

aangepast door Willie
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.