Ga naar inhoud

Montage raamrubber en paravan


gasman

Aanbevolen berichten

Ok geen mooie how-to, want af en toe vergeet ik om cruciale foto`s te maken :blink:

Maar toch wel wat info.

Van mijn Z4 brokkelde het raamrubber van de voorruit af, na enig zoeken op internet bleek dit wel eens vaker voor te komen en is het mogelijk om dit rubber zelf te vervangen voor een paar tientjes.
Zie hier hoe het oude rubber uit elkaar valt, dat lijkt natuurlijk nergens naar.
baf5e108a412db584c9dd5c1d094d39d_zpseymv

Hier had ik gevonden hoe je hem kunt vervangen http://www.bimmerboard.com/forums/posts/481753

Het oude rubber gedemonteerd, valt gewoon uit elkaar.

a75dc55083f4dfe95fb4ad8f14e28333_zps9bk1

In principe trek je de oude er gewoon uit (aan de onderkant beginnen....), dan de rand goed schoonmaken/ontvetten.

Het nieuwe rubber druk je erin met een goede lik vaseline eraan zodat je hem niet beschadigt.

Bij montage van het nieuwe rubber kun je beter eerst de linker en rechter bovenhoek erin drukken zodat je in het midden dan goed uitkomt.

Hier het nieuwe rubber.

H16c27180439883cb1eb2dc915b800d15_zpsisym

De paravan brokkelde ook af bij de aansluiting op de voorruit. :rant:

53a05d80d3ff5be81c8e684ce9732779_zpsjwzx

Om dit te kunnen demonteren moeten wel de ruitenwisserarmen eraf, hier heb je wel een poelietrekker voor nodig.

Ze zitten namelijk aardig vast, en dingen forceren/breken zo dicht bij je voorruit wil je ook niet :hypocritesmiley:

Dit is het onderdeelnummer voor het raamrubber
Abdeckung Frontscheibe Z4 (51317017021) €22,15

En dit voor de paravan.
Abdeckung Windlauf Z4 (51717017022) €92,36

Hier besteld: http://www.leebmann24.de/

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

de parafaan heb ik ook los gehad, maar een poelie trekker ?? die hebben wij niet gebruikt. het vervelendste is de bevestigingspunten die afbreken, maar die heb ik weer vast gezet met een soort plasticlijm met 2 componenten.

Link naar reactie

Ja, dat van die poelietrekker heeft Guido hier ook wel eens een keer gepost over ruitenwisserarmen.

Het hoeft natuurlijk geen enorm ding te zijn, daar heb je ook hele kleintjes voor.

Maar die van mij zaten aardig vast, en zo forceer je tenminste niks.

Link naar reactie

Ja het is normaal dat je een trekker nodig hebt voor ruitenwisserarmen. Je hebt er zelfs speciale trekkertjes voor, maar ik gebruik een kleine 2 arms trekker.

Als je 'm met de hand eraf kan trekken is het natuurlijk mooi, maar je kan nergens op kracht zetten als je een schroevendraaier oid gebruikt, en daar heeft een trekkertje natuurlijk geen last van, die drukt gewoon op de bout. Zeker als ze al 10 jaar niet gedemonteerd zijn kunnen ze behoorlijk vast zitten.

In tis adviseren ze ook een speciaal trekkertje.

Op zich wel mooi om een keer een nieuw rubber en paravan te monteren, dat frist het uiterlijk snel op.

Link naar reactie

het vervelendste is de bevestigingspunten die afbreken, maar die heb ik weer vast gezet met een soort plasticlijm met 2 componenten.

Als je een nieuwe koopt dan zit dat er allemaal weer bij, dat klik je er zo weer op.

Alleen die plastic schroefjes in de motorruimte waar de paravan mee vast zit zijn een beetje rottig, die draaien zo dol.

aangepast door gasman
Link naar reactie

Ja die schroefjes maak ik los door heel voorzichtig een schroevendraaier erop te zetten en tegelijkertijd te trekken (of een dun mesje onder het schroefje, of dus aan het plastic (de paravan) te trekken).

Maar dat zijn wel ondingen.

Link naar reactie

Als je een nieuwe koopt dan zit dat er allemaal weer bij, dat klik je er zo weer op.

ik ga geen nieuwe paravan kopen als ik alleen bij het ruitenwissermechanisme moet zijn :wink:, vind ik zonde van m'n geld.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.