Ga naar inhoud

Motorkap slot


Partagas

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

IMG_0657_zps9klkmonx.jpg?t=1431674587

IMG_0658_zps0xsvh2bk.jpg

Op de bovenste afbeelding (motorkap) zie je naast de haak twee gaatjes waarvan eentje met schroefdraad. De onderste afbeelding spreekt voor zich denk ik :blink:

Mis ik nu iets of hoort dit gewoon zo? Ik moet de kap redelijk hard "dichtgooien" om het geheel netjes te laten sluiten...

aangepast door Partagas
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Hoort zo. Beide sloten aan de zijkanten iets minder strak afstellen waardoor die makkelijker sluit zou je kunnen proberen.

  • Administrator
Geplaatst:

En hoe je de kap sluit is in ieder geval vrij precair. In een keer dichtgooien gaat eigenlijk niet: je moet hem ongeveer 2/3 sluiten en dan net iets meer dan laten vallen.

  • Administrator
Geplaatst:

Daar zei ik ook niks over :-)

Geplaatst:

Het ging vooral over wat spuiter zei.

Zoals hij nu z'n motorkap heeft kan hij schade krijgen als ie 'm dicht laat vallen.

Geplaatst:

Bedankt voor de info. Beugeltje bestellen en laten afstellen dus...

Geplaatst: (aangepast)

Bij mij zit die er ook niet op. Kan zijn dat ze hem weg gehaald hebben om de kap makkelijker te laten sluiten.

Met het schade veroorzaken aan je kap zal het wel meevallen tenzij je hem dicht smijt want hij valt ook nog in het rubber.

Het afstellen kan vrij simpel zijn, je schroeft het plastic los (12) en het beugeltje (11) draai je losser of vaster, een halve slag kan al voldoende zijn.

aangepast door Spuiter
Geplaatst:

De motorkap sluit ansich goed. Als er nog zo'n 20 cm opening is "gooi" ik de kap in het slot, klinkt een beetje als een autodeur sluiten :rolleyes:

De kap gaat toch alleen open tijdens het schoonmaken of ruitenvloeistof vullen. Verder alleen bij de BMW garage en die zeggen er niks over :P

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou het onderdeeltje er toch laten inzetten. Volgens mij vangt het slot de kap op op die beugel. Nu valt je kap waarschijnlijk op de 2 zijrubbers.

Het is volgens mij ook een veiligheidsissue, dat je kap nooit kan openwaaien als het slot niet lekker werkt. Maar dat weet ik niet zeker.

Maar goed, iedereen moet weten hoe hij z'n auto technisch onderhoudt.

Tsja en of je er schade door kan krijgen..... Het zit er niet voor niets op (eigenlijk àlle auto's hebben die constructie), de 2 onderdeeltjes bij elkaar kosten waarschijnlijk 15 euro, maar een nieuwe motorkap kost meer dan 800 euro. Dat lijkt mij een no brainer.

Dit is in ieder geval niet hoe een bmw af fabriek geleverd wordt.

En weglaten omdat je 'm anders niet goed afgesteld krijgt....gevalletje betere monteur zoeken die z'n vak wèl verstaat.

aangepast door GuidoK
Geplaatst: (aangepast)

Wel apart dat als die beugel daar hoort te zitten er geen vergrendeling bij zit, zoals bij de vergrendelsloten in de hoeken.

Of zouden die bij mij toevallig ook zoek zijn. net als bij Partagas.

Hier staat het ook niet op.

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0si-N52/jan2007/browse/bodywork/engine_hood_mounting_parts/

Het enige wat die dan zou kunnen doen is de kap tegen houden op een bepaald punt , en dat punt is lager dan de sloten aan de zijkant anders krijg je de kap nooit dicht. Zinloos dus.

Die vanghaak zit erop tegen het open waaien.

aangepast door Spuiter
  • Administrator
Geplaatst:

Toch zitten beugeltje en houdertje er bij mij wel degelijk. Let even niet op hoe vies het is (er is een reden dat ik niet post in het topic over hoe schoon het onder de motorkap is :blush: ):

9gf34i.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Die vanghaak zit erop tegen het open waaien.

... ik zou vooral even de betreffende TIS pagina erop naslaan :wink:

Vooral de passage:

"Opmerking: Hoogteverstelling van de motorkap: Draai de bout (1) los en verwijder de afdekkap (2). Hoogteverstelling door de slothaak (3) te verdraaien.

Attentie! Controleer de werking van de vanghaak!

Alle losgedraaide bouten weer vastdraaien."

Ik zie 'm nog steeds staan; #11 en #12 zoals ik al in m'n eerste post zei.

Dat is alles wat ik erover kan zeggen (nou ja, wat BMW erover zegt eigenlijk)

aangepast door GuidoK
Geplaatst: (aangepast)

... ik zou vooral even de betreffende TIS pagina erop naslaan :wink:

Vooral de passage:

"Opmerking: Hoogteverstelling van de motorkap: Draai de bout (1) los en verwijder de afdekkap (2). Hoogteverstelling door de slothaak (3) te verdraaien.

Attentie! Controleer de werking van de vanghaak!

Alle losgedraaide bouten weer vastdraaien."

Ik zie 'm nog steeds staan; #11 en #12 zoals ik al in m'n eerste post zei.

Dat is alles wat ik erover kan zeggen (nou ja, wat BMW erover zegt eigenlijk)

Catch bracket 51 23 8 240 331 from Oct '03 to Jan '06. Mijn auto is van 2007. Zou het onderdeel hetzelfde zijn? Woensdag ga ik sowieso naar de dealer. Ze gaan het even bekijken.

TIS ??? Is dat een technisch handboek? Waar kan ik dat krijgen?

aangepast door Partagas
Geplaatst:

Je hebt waarschijnlijk 51237180001 nodig als je auto van na 1-2006 is:

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0si-N52/L-N/browse/bodywork/engine_hood_mounting_parts#7180001_11

En dus torsiebeveiliging 51237172088 (#12)

TIS is het algehele bmw werkplaatshandboek. Officieel niet verkrijgbaar. Wel via 'minder officiele wegen' her en der online...

Geplaatst:

Bedankt Guido! Ik zal morgen wel even bellen naar BMW. Weet ik tenminste zeker dat ze het woensdag in huis hebben en het meteen kunnen fixen :petje:

Geplaatst: (aangepast)

Dit is de betreffende bmw TIS pagina.

Staat niet zo heel veel bijzonders in, maar wel de functie, en de afstelling. Dus voor de hoogte aan de voorkant van de kap (Height adjustment of hood lid to front wall).

http://workshop-manuals.com/bmw/z_series_e85/z4_3.0si_n52_roadst/2_repair_instructions/41__body_%28roadst%29/61__front_lid/2_ra__adjusting_engine_bonnet_hood/page_1415/

De pagina ervoor behandeld de aanslag/hoogteinstelling aan de achterkant:

http://workshop-manuals.com/bmw/z_series_e85/z4_3.0si_n52_roadst/2_repair_instructions/41__body_%28roadst%29/61__front_lid/2_ra__adjusting_engine_bonnet_hood/

aangepast door GuidoK
Geplaatst:

... ik zou vooral even de betreffende TIS pagina erop naslaan :wink:

Vooral de passage:

"Opmerking: Hoogteverstelling van de motorkap: Draai de bout (1) los en verwijder de afdekkap (2). Hoogteverstelling door de slothaak (3) te verdraaien.

Ja dat snap ik helemaal als er ook een slot onder zou zitten maar die zit er bij ons niet.

Net even bij de buurman wezen kijken, die heeft een Z4 van 2007 te koop staan, en wat denk je :)

daar zit ie ook niet op.

Dat zijn er dus al 3, het lijkt me sterk dat ze er alle 3 afgehaald zijn maar ja alles kan, misschien heeft het met de Facelift te maken.

Binnenkort maar eens kijken bij anderen onder de kap.

  • Administrator
Geplaatst:

^Foto bij mij is inderdaad van een 2003 z4, dus wie weet.

Geplaatst:

Ja dat snap ik helemaal als er ook een slot onder zou zitten maar die zit er bij ons niet.

Net even bij de buurman wezen kijken, die heeft een Z4 van 2007 te koop staan, en wat denk je :)

daar zit ie ook niet op.

Dat zijn er dus al 3, het lijkt me sterk dat ze er alle 3 afgehaald zijn maar ja alles kan, misschien heeft het met de Facelift te maken.

Binnenkort maar eens kijken bij anderen onder de kap.

Het kan, maar in de etk staat wel het onderdeel. Dat zou toch heel raar zijn?

Het onderdeel bestaat, met nota bene een ander specifiek facelift nummer. (Ik weet dat het facelift slot ook een ander nummer heeft.)

Maar idd, 3 auto's zonder is wel heel toevallig. Maar dan vraag ik me af als je die 2 nummers bij de dealer bestelt, wat je dan krijgt? Helemaal niets? Of een totaal ander onderdeel?

Of zijn er een tijd lang facelifts zonder dat onderdeel de fabriek uitgerold, en daarna toch wel weer?

Maar ik zie toch een metalen deel van het slot daar zitten op de foto van partagas. Ik kan niet zien of daar iets zit wat zou kunnen bewegen als de slotpal geactiveerd wordt oid.

Ook TIS verwijst ernaar, maar bij tis is het maar 1 pagina voor zowel facelift als pre facelift (tis is in sommige details wel eens te beknopt)

Geplaatst:

Ben benieuwd of de dealer het morgen kan ophelderen :book:

Geplaatst: (aangepast)

Ja die zou het verlossende woord moeten kunnen geven.

De onderdelen staan in de onderdelencatalogus, maar of de auto ook zo van de band gerold is staat er niet bij.

Misschien wel een optie in de prijslijst....: extra motorkapslotbeugeltje :lol:

Wat ik wel weet is dat bij de pre facelift die beugel ook wordt gebruikt om de motorkap omhoog te duwen als je 'm openmaakt, en dat bij de facelift volgens mij op de hoekjes van die inschroefpennen met een veertje erachter zitten die de kap omhoog duwen bij openen. (bij de pre facelift zitten daar gewone rubberen stootdoppen).

Zo kan je dat mechanisme in het slot besparen. En wellicht hadden ze bij vroege facelifts dat slot nog niet klaar en zijn vroege facelifts (t/m okt 2006 dus) met het oude slot geleverd en daarna met het nieuwe slot. En dat het nieuwe slot dus wel compatible is met het oude slot maar andersom niet.

Er zijn wel meer onderdelen die van de pre-facelift zijn overgenomen naar de facelift en tijdens de facelift ergens in 2006 toch nog veranderd zijn. Dat een vroege facelift dus echt andere onderdelen hebben dan een late facelift. Die onregelmatigheden heb je ook met de pre-facelift (bijv. met de cruise control kabel).

Dat zou een reden kunnen zijn dat het beugeltje wèl in de onderdelencatalogus staat, maar dus niet op je auto hoeft te zitten.

Maar waarom er dan een beugel bestaat die wel specifiek voor de facelift gemaakt is.... geen idee. Is de motorkap toch iets anders van vorm? (ondanks dat het geen /m motorkap is)

aangepast door GuidoK
Geplaatst:

NL kentekenregistratie van mijn auto is 28-2-2007 maar via het VIN (en bmwarchiv.de) weet ik dat de productiedag 21-12-2006 is. Zou dus zo maar kunnen dat er pre-facelift delen gebruikt zijn :rolleyes:

Geplaatst:

Ik zie het al helemaal voor me....

Ene bmw medewerker tijdens de pauze tegen de andere medewerker: "ik kreeg vandaag toch een vraag........"

:lol:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.