Ga naar inhoud

Trillingen bij remmen tijdens circuitdag


Lmario

Aanbevolen berichten

Hallo,

Misschien kan iemand me helpen ?

Gisteren een drietal leuke sessies op Assen gereden met de Z4.

Alleen merkte ik dat als ik echt straf ga rijden na ongeveer 3 ronden bij het remmen het stuur nogal gaat trillen.

Als ik een ronde rustig aan reed en de remmen weinig gebruikte was het ook zo weer weg. En het komt pas terug als ik weer een paar maal fors geremd hebt.

Ik heb bremo schijven zonder groeven of gaten en redstuff remblokken. Beiden nog geen 1000km geleden gemonteerd.

Is dit nu het effect van "fading" door hete remmen , het effect van rubberen remleidingen of heeft het mogelijk een andere oorzaak?

Alvast bedankt.

Mario

Link naar reactie

Ik denk eerder dat het afzetting is van je remblokken op je schijven. Door de hitte gaan ze smeren en laten een laag op je schijf achter. Als de boel afkoelt rem je die er weer vanaf.

Als je schijven krom zijn dan blijven ze krom, dus ook als de boel afgekoeld is trillen ze dan nog. Dat heb je dus niet.

Iets betere blokken dus die hogere temperatuur aankunnen, of iets meer koeling of betere remtechniek aanleren :)

Wat ook nog kan is dat je de nw schijven en blokkenniet goed ingeremd hebt. Daardoor heb je niet de juiste afzetting van het blok op de schijf (je moet een laagje afzetting van je blokken op de schijf creeeren). Heb je een inremcyclus gedaan?

aangepast door Fabian
Link naar reactie

Bedankt voor de reacties.

@Baron Olivier

Fading bij motorrijden ken ik uit ervaring, alsof je ineens een paar remblokken mist. :blink: Maar daar heb je maar 1 voorwiel. Dus twijfelde ik of eea bij de ZZZZ anders voelt.

En omdat het er op lijkt dat ze bij afkoelen wel weer prima remmen en dan ook echte geen enkele trilling waarneembaar is, lijken vervormde remmen me een stap te ver.

@Fabian

Ik heb EBC redstuff en die zouden mijn rijstijl en het gewicht van de ZZZZ aan moeten kunnen. Maar idd, mijn remtechniek kan (veel) beter. :blush:

Ik heb ze de eerste honderden kilometers voorzichtig ingeremd en ook een paar maal van ca. 100 naar 20 geremd en weer opgetrokken.

Maar ik lees zoveel verschillende inrem-methodes dat daar vast wel iets te verbeteren is. (was?) :)

En op de weg merk ik er niets van, ook niet bij een noodstop. Zou ik de inrem acties misschien nog een keer kunnen doen en kijken of het dan weg/minder is?

aangepast door Lmario
Link naar reactie

Een BBK set erop zetten. Ik heb nu ook nog geperforeerde schijven met redstuff blokken. Ben er ook niet weg van. Bij echt zwaar gebruik gaat de boel trillen en faden. Zijn gewoon niet geschikt voor zwaar (circuit) gebruik. Heb D2racing sets besteld,

  • Like 1
Link naar reactie

Fading is idd dat je wel pedaal hebt maar dat het niet remt. Blokken of schijven zijn dan te heet en hebben geen frictie meer.

Als je vloeistof gaat koken valt denk ik je pedaal compleet weg. Ik stel me zo voor dat het lijkt alsof je door je rem heentrapt. Geen ervaring mee gelukkig

Link naar reactie

@Fabian

het kan zeker wel gebeuren dat schijven weer recht' worden. Ik had zelf het omgekeerde met de fabrieksschijven onder mijn Z3: na goed warmrijden waren ze trillingsvrij, na afkoelen had ik weer wat last van trillingen.

Ik heb zelf geen ervaring met Brembo en de kwaliteit van hun verschillende producten, maar de verklaring van Olivier zou zomaar eens kunnen (vervormen bij hitte). Ik heb zelf hittebehandelde schijven van Sandtler gemonteerd om van dat gezeik af te zijn.

Een BBK is nogal een dure optie, voor wat vrijrijden sessies zijn de standaard 300mm schijven echt wel voldoende om zonder problemen rond te rijden.

Link naar reactie

Een BBK is nogal een dure optie, voor wat vrijrijden sessies zijn de standaard 300mm schijven echt wel voldoende om zonder problemen rond te rijden.

Ik heb zelfs 325mm schijven... :lol: En Brembo is ook nog eens geen "B" merk als het om remschijven gaat.

Het voelt in elk geval niet als fading die ik ken van mijn circuitervaring met de motor. Dan voel je de rem sponzig worden, moet je hem verder intrekken (/trappen) voordat je remactie voelt en bereik je op een gegeven moment de maximale vertraging niet meer. (en dan vooral als je na een lang recht stuk een chicane in moet lijkt het..... :blink: ) Bij de ZZZZ lijkt het drukpunt waarop de remmen merkbaar gaan werken niet te verschuiven,maar gaat het stuur heen en weer. En ook de vertraging is nog best fors.

Anyhow, voor de volgende vrij rijden dag de remmen maar eens op een stille weg testen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Met welke organisatie heb je in Assen gereden? ttraceworld? Goede ervaring?

Dat trillen heb ik dus ook, maar alleen in D met wat hogere snelheden. Ik heb er EBC schijven en green stuff (wist toen niet beter) op zitten. Schrok me rot de eerste keer. Daarna went het wel :). Thuis gelijk de boel uitvoerig bekeken en helemaal niets gevonden. Laatst de voorremmen gereviseerd en dan kom je er achter dat de geleidepinnen van de remklauw in rubber moffen zitten die nogal wat bewegingsvrijheid geven. Is helemaal niet erg natuurlijk en heeft ook een soort zelfstellend effect, maar ik kan me voorstellen dat als het spul echt warm wordt er toch wat meer ruimte voor dit soort trillingsverschijnselen komt dan oorspronkelijk de bedoeling was. Is maar een ideetje overigens. Ze bieden bijvoorbeeld in de US wel setjes met koperen moffen aan om die beweging te beperken. Mij duurde het te lang om die dingen hier te krijgen, maar ik had er wel graag mee geexperimenteerd.

Ik rij zelf geen trackdays met de Z, maar op m'n trackday auto gebruik ik gesinterde blokken. Ik mijn geval van Carbon Lorraine, maar je hebt ze ook van Pagid, Performance Friction etc. Zijn beter tegen zeer hoge temperaturen bestand. En de juiste compounds remmen op straat ook nog heel goed. Geven wel veel stof en in sommige gevallen ook heel agressieve stof, dus niets voor de poetser. En rammelen (zetten meer uit, dus worden iets kleiner dan standaard gemaakt) en piepen doen ze ook. Geen aanrader voor puur straatgebruik, maar voor trackdays niet te overtreffen.

En dan Castrol SRF of iets als Motul 660 remvloeistof, omdat die een hoog droog kookpunt hebben. SRF is de kampioen in nat kookpunt, dus dat zou je theoretisch wat langer kunnen laten zitten. Bij mij gaat er elk half jaar nieuwe SRF in, want tijdens een trackday wil je echt niet door je remmen gaan. Als de vloeistof wel gaat koken, gaat het kookpunt ook onmiddelijk een stuk naar beneden. Dan kan je spul af laten koelen en heel rustig naar huis rijden. Of snel vloeistof verwisselen natuurlijk, je hoeft immers niet alles te doen, alleen dat wat gekookt heeft.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Castrol SRF is nogal prijzig, je kan ook bv ATE Typ200 erin gieten, kost net zoveel als comma dot 5.1.

Qua remblokken ben ik wel tevreden met de combi van Performance friction PF08R voorin (Alcon 4 pot klauwen) met PFC meerdelige schijven en achterin Carbone Lorraine RC5+. Als er wat temperatuur in zit kan je alleen niet meer fatsoenlijk binnen de bebouwde kom rijden zonder boze blikken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.