Ga naar inhoud

witte rook


MarcH

Aanbevolen berichten

Mocht je er toch nog mee rijden, bij een lekke koppakking hoor je ook geborrel in het KVS-reservoir. Dat zijn namelijk uitlaatgassen die in het koelsysteem terecht zijn gekomen. Alle koelslangen zijn dan ook keihard.

aangepast door Evan_S
Link naar reactie

Ik ben nog wel met de auto naar huis gereden maar deze staat nu in de schuur en er wordt nu niet meer mee gereden. De sludge heeft hoogstwaarschijnlijk als oorzaak de (te) korte stukken die ik met de auto rijd. Plan is nu om de olie te wisselen (na eerst nog even te laten draaien met een toevoeging tbv reiniging). Daarnaast ga ik het carterventilatiesysteem vervangen want dit zit zo te zien (paar slangen losgehad) ook vol met sludge. En vrij snel na de oliewissel ga ik deze nog een keer vervangen. Waarschijnlijk ook dan eerst nog even een toevoeging erbij tbv reiniging.

Link naar reactie

Tip: koop goedkope olie en tap wat er nu in zit direct af, dan sluit je slijtagerisico's maximaal uit.

Zorg nu dat je éérst de carterventilatie reinigt voor je verder gaat en vul koelvloeistof indien nodig bij.

Vul je blok met de goedkope olie (plus eventueel additief), dán pas laten draaien om te reinigen, dan weet je in ieder geval zeker dat het smerend vermogen OK is.

Een tijdje laten draaien met een zéér kritisch oog/oor op de expansietank gericht, aftappen en vullen met kwaliteitsolie, én uiteraard een nieuw oliefilter en nieuwe ring voor de carterplug plaatsen.

Voor goedkope olie is de goeie ouwe Action een prima adres, daar kan je meteen een paar bussen remreiniger meenemen om de carterventilatie schoon te maken!

  • Like 1
Link naar reactie

...een plek is waar veel condens/sludge kan blijven hangen is het kleppendeksel...

X2: als er elders al overdadig sludge te vinden is ga je het ZEKER onder het kleppendeksel vinden.

Ik ben ervaringsdeskundige, onze Z3 is jaren alleen als boodschappenkarretje gebruikt en de hoeveelheid prut onder het kleppendeksel was imposant...

Dat betekent wél een extra item op het boodschappenlijstje: een nieuwe kleppendekselpakking.

De oude is door de jaren heen bros geworden, en komt - tenzij je de motor eerst warmrijdt - gegarandeerd in brokjes van je motorblok af! Pasvlakken goed schoonmaken vóór je de nieuwe plaatst en vloeibare pakking gebruiken voor de 'moeilijke hoekjes'.

't Kleppendeksel en omstreken kan je het beste schoonmaken met benzine, dat lost de sludge beter op dan bijvoorbeeld remreiniger.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Mocht je er toch nog mee rijden, bij een lekke koppakking hoor je ook geborrel in het KVS-reservoir. Dat zijn namelijk uitlaatgassen die in het koelsysteem terecht zijn gekomen. Alle koelslangen zijn dan ook keihard.

Je kan ook een lek hebben tussen alleen koelvloeistofcircuit en oliecircuit. Dan heb je deze sypmtomen niet.

Dat komt wel minder vaak voor, maar het kan wel.

Link naar reactie

Bij mijn audi was sludge toch echt symptoom van een kapotte koppakking en de uiteindelijke gescheurde kop (lang verhaal; vertel ik nog wel eens bij een knappend haartvuurtje) Wat mij echter echt ernstig laat kijken in je verhaal is de plotselinge witte rook.

Link naar reactie

De Opel Omega 2.6 V6 van mijn vader had ook last van sludge aan zijn olie dop dit kwam door de korte stukjes woon werk verkeer (2km) de oorzaak van de sludge was codens in de kleppendeksel. En telkens als we weer in duitsland kwamen en er goed meer "getrapt" werd was alle sludge weer verdwenen doordar het motorblok dan volledig warm was voor langere tijd

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.