Ga naar inhoud

Disa klep vervangen bij een M54


Aanbevolen berichten

Ik had al een tijdje last van een klapperende Disa klep; deze vandaag vervangen, maar OMG! Wat een verschil in oppakken van de motor. Het lijkt wel of ie meer vermogen heeft gekregen; in de sportstand gaat ie nu echt los! Erg happy :clapping:

Grotefoto-BKMPS6LB.jpg

Grotefoto-UM4FJKH6.jpg

Grotefoto-PUY7ZCQX.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 2 maanden later...

Toevallig heb ik (Oscar, monteur) vandaag hetzelfde vastgesteld.

Ik hoorde een ratelend geluid en het leek erop dat de kleppen niet goed waren afgesteld.

Je kunt het testen door het stekkertje los te maken en dan rammelt het niet meer.

Er zit speling in de disa-klep dus de hele unit moet vervangen worden.

Bij een Z4 heel makkelijk te vervangen, slechts 1 minuut werk.

Heeft iemand nog zoiets liggen of waar te koop?

Zag het hier ook staan: https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/15343-disa-klep-vervangen/

Link naar reactie

Ik kreeg net een mailtje van de monteur, 280 euro ex.

Lijkt mij veel geld en volgens mij zag ik elders 130 euto staan?

Of hier? http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bmw-onderdelen/inlaat/disa-klep-m54-11-61-7-544-805/

Willem, de TS heeft een heel andere motor dan jij hebt :clown:

n52b30 heeft idd 2 disakleppen.

Maar van wat ik begrijp is de klacht 'geratel'.

Dus dat kan aan van alles liggen. Daarom altijd eerst: diagnose.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee, die klep waar je naar verwijst past niet in de motor van prensesq.

Dat is een disaklep voor jouw motor.

Voor jouw disaklep bestaan er trouwens ook kitjes om het ratelen te verhelpen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Voor jouw disaklep bestaan er trouwens ook kitjes om het ratelen te verhelpen.

Oke maar waar en welke kitjes heb ik nodig?

^volgens mij is hij ook opzoek naar een nieuwe klep voor zijn eigen motor en gebruikt hij het topic van de TS ?

Klopt! :thumbup:
Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb je M54 vragen toch afgesplitst naar het M54 draadje... :-) Met als voordeel, dat als je even terugleest je ook meteen links naar herstelkitjes vindt.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Tijdens wat preventief onderhoud ook eens naar de DISA klep gekeken. Ook omdat ik 'm vrij luidruchtig vind. Geen geklapper, maar gezoem. Ook als de motor afstaat en contact aan. Klinkt niet gezond. En een soort vacuumplop na een tijdje als je het contact uitzet. Contact uitzetten, seconde of 10 zoemen, plop. BMW onwaardig zeg maar. Ding eruit gehaald. Ziet er goed uit. Staat normaal open, maar je kan 'm dichtdrukken en dan veert ie terug. Alles normaal, behalve dat zoem geluid en die plop. Ben ik de eerste met dat verschijnsel?

Zie dat ze tegenwoordig van Vaico te koop staat voor rond de 140 euro (autoteiledirekt.de, auto-onderdelen24.nl; ziet eruit als dezelfde tent. Geen ervaring mee verder. Wel irritante websites). Nooit van Vaico gehoord. De originele is van Bosch. Anderzijds heb ik alle spanrollen en riemen vervangen en spanrollen van wat verschillende merken (Febi, Gates ed) besteld, maar die worden uiteindelijk gewoon door INA gemaakt. Dus als dit een Bosch in een Vaico doosje is heb ik er weinig problemen mee. Iemand ervaring?

Link naar reactie

Bleek bij nader inzien toch niet de DISA klep. Ding doorgemeten en die gaf mooi 44 Ohm aan, dus de actuator is waarschijnlijk niet stuk. En zoemen doet ie ook niet. Daaronder zit de idle control valve en die zoemde er dus wel vrolijk op los bleek bij luisteren met stethoscoop. Dus die er even uitgehaald en schoongemaakt. Was ook wel nodig. Ook gecontroleerd en die ligt ook binnen de gebruikelijke weerstand waarden. Weer gemonteerd en zoemen is een stuk minder. Stuk rustiger nu :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.