Ga naar inhoud

Disa klep vervangen bij een M54


Aanbevolen berichten

  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 1 maand later...
  • 6 maanden later...
  • Administrator

Voor diegenen die hem al vervangen hebben: hebben jullie het "gat" in de aanzuigleiding op het blok ook schoongemaakt en zo ja waarmee?

Link naar reactie

Zo, net even mijn DISA klep van het blok afgehaald. Ik heb nog nooit zo'n schoon geheel gezien, ga bijna denken dat hij zeer recentelijk is vervangen. De in het filmpje aanbevolen luchtpijp losgemaakt, ook even de andere (rubberen) pijp gecontroleerd op scheuren (waren er niet) en dan heel makkelijk ontkoppelen en twee torx schroeven.

Geen vuil, sludge of wat dan ook. Klep was helemaal in orde, geen speling. De seal zag er ook netjes uit. Gerustgesteld :)

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Vandaag ook maar eens preventief de DISA klep gecontroleerd.

Ik hoorde geen ratel maar omdat het simpel te controleren is toch maar gedaan.

En dat is maar goed ook want de klep is helemaal stuk. Ik voel totaal geen weerstand meer als ik aan de klep draai.

Hij blijft gewoon in alle standen staan. De verbinding met het asje is er kennelijk niet meer.

Het pinnetje aan de bovenkant zit ook los en kun je er zo uithalen.

SDC12565.jpg

Ik betwijfel of het pinnetje er tijdens het rijden uit zou kunnen komen want hij komt tegen de behuizing aan. Let op het rondje in het midden:

SDC12563.jpg

Morgen maar even naar de dealer voor een nieuwe DISA klep.

Wederom dank aan dit forum voor alle informatie over dit onderwerp :clapping:

En omdat ik toch bezig was gelijk maar even het stukje schuim uit de soundgenerator weggehaald :sHa_biggrin2:

Link naar reactie
  • Administrator

Heel goed! Reken op zo'n EUR 160,- voor een nieuw exemplaar. Overigens: toen ik de mijne verving vond ik het eerste nieuwe exemplaar toch ook niet helemaal jofel klinken als je hem met de hand bewoog. Terug naar BMW en daar direct omgeruild voor een andere nieuwe, die wel soepel klonk. Altijd even controleren wat je krijgt dus!

Omdat dit onderdeel in vrij veel motoren is gebruikt, is er ook een vrij grote voorraad van nieuwe exemplaren ...

Link naar reactie

Stoute schoenen maar aangetrokken en disa klep eraf gehaald en is als bij vele anderen

Klep zit gewoon los op de as maar ratteld niet dus heb ik er niets van gemerkt en een paar PK mis je niet zo snel.

Kosten euro;203.00 incl btw voor alleen de klep, montage zelf gedaan en is eigenlijk een makkie

Nu afwachten of het verschil oplevert.

Hoort eigenlijk onder Z3 techniek.

Forumleden bedankt voor de info.

aangepast door cabrioot
Link naar reactie

Dsing

Is dat in of ex btw? En heb je er nog een korting op gehad anders ga ik morgen terug.

Mijne is spec z3 dus mischien iets duurder!!!!,,

Ik hoor het graag.

Er is ook een filmtje dat je de oude kleppen kunt maken omdat vaak alleen het asje los is gekomen en dat mooet je er dan weer in lijmen maar dat moet je willen.

Link naar reactie

Prijs is inclusief BTW. Dat scheelt met jou maar 5 euro dus dat valt mee toch?

Volgens mij maakt het niet uit of je een Z3 of Z4 hebt, het gaat erom welke motor er in zit.

Ik heb gezien dat de disa klep van een 3.0 een ander artikelnummer heeft dan die van een 2.5

Ik ga de oude klep niet repareren. Ik ga 'm nog wel openmaken om te kijken wat er stuk is.

Link naar reactie

Mijne was €203.00 maar dan had ik 20% korting gehad dus oficiele verkoopprijs €240.00 ben benieuwd.

Mijne heb ik ook uitelkaar gehaald maar was goed stuk.

Ga er morgen mee naar het werk dus maar eens kken of het wat uitmaakt.

Link naar reactie

Wees blij dat je dit ding er zo vanaf kan schroeven...

In bijvoorbeeld een kachelsysteem zitten vaak vergelijkbare kleppen en montagesystemen. Wil je dat vervangen... dan moet vaak eerst je hele dashboard eruit :lol:

Wel een dure klep overigens; in de catalogus van bmwfans.info staat ie voor 123 euro; weet je ook gelijk dat die prijzen niet meer up to date zijn :lol:

Op ebay kan je 'm (nieuw) iets goedkoper krijgen (ca 200 euro incl verzenden), maar dat scheelt dus niet zoveel.

Wat ik wel heb gezien is dat je op ebay reparatiesetjes hebt:

http://www.ebay.com/itm/271058707041

http://www.ebay.de/i...n-/110998998895

met filmpje wat tevens een sprekend voorbeeld is waarom je vrouwen en gereedschap gescheiden moet houden (ik kon het filmpje niet afkijken vanwege het tenenkrommende motorische geklungel :schater:)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Toen ik het filmpje van Guido zag heb ik de behuizing van de disa nog een keer beter bekeken.

En inderdaad onder het asje zit een klepje wat die dame uit het filmpje er af haalde.

Dat klepje haal je er met een schroevendraaier makkelijk uit en kun je inderdaad een nieuw asje plaatsen.

Ik weet niet of dat verstandig is, maar het zou inderdaad kunnen zoals in het filmpje gebeurt.

En als je het met epoxy lijmt kost het helemaal niks. <_<

En toch ben ik blij met m'n nieuwe klep :lol:

Link naar reactie

met filmpje wat tevens een sprekend voorbeeld is waarom je vrouwen en gereedschap gescheiden moet houden (ik kon het filmpje niet afkijken vanwege het tenenkrommende motorische geklungel :schater:)

Dat vond ik wel een uitdaging - maar ik heb het einde weten te bereiken! Met kromme tenen, toegegeven.

Alleen: ze gebruikt geen gereedschap, maar een multitool. Dat is geen gereedschap. Dat is voor noodgevallen.

Een bedrijf dat een filmpje toont waarin je verondersteld wordt met een multitool een reparatie uit te voeren, komt in ieder geval niet erg professioneel over.

Link naar reactie

Ik heb deze reparatie ook overwogen maar feit blijft dat alle andere onderdelen ook al wat ouder zijn.

Ik heb een nieuwe gemonteerd en merk duidelijk dat er meer power in zit dan hiervoor.

Ik kan niet zeggen hoe maar het loopt en trekt anders.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.