Ga naar inhoud

Aanhaalmoment wielbouten


RobPt

Aanbevolen berichten

De auto is hard aan nieuwe achterbanden toe. Ook in Portugal moeten daar de wielen voor gedemonteerd worden ........

Ja, en ze worden er ook weer opgezet en daarbij komt mijn grote ergernis om de hoek kijken n.l. het aandraaien van de wielbouten met luchtgereedschap op de stand kernsplitsing!

Wat ik daarom graag wil weten is het juiste aanhaalmoment van de wielbouten zoals voorgeschreven door BMW. Wellicht ten overvloede vermeld ik nog dat ik een zgn. breitsatz met Styling 326 velgen heb.

Rob

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

120-125 nm lijkt me voor aluvelgen wel wat veel. Voor staal is dat oké maar voor alu's niet (kans op scheuren). Mijn VW, Ford en BMW velgen willen 110 nm hebben volgens de fabrikanten en daar houdt ik mij aan.

aangepast door Zetti
Link naar reactie

http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/aanhaalkoppellijst.htm

BMW
Stalen wielen
Lichtmetalen wielen
Series: 1(E87) 110-130 110-130 Series: 3(E36) / 5(E34) / 7(E38) / 8(E31) 90-110 90-110 Series: 3(E46) / 5(E39/E60) 110-130 110-130 Series: 7(E66) 130-150 130-150 Z3 / Z4 / Z8 110-130 110-130 X3 / X5 130-150 130-150
Link naar reactie

120-125 nm lijkt me voor aluvelgen wel wat veel. Voor staal is dat oké maar voor alu's niet (kans op scheuren). Mijn VW, Ford en BMW velgen willen 110 nm hebben volgens de fabrikanten en daar houdt ik mij aan.

Ik zou echt helemaal niet kijken naar wat andere fabrikanten willen zien.

Het te bepalen aanhaalmoment hangt namelijk enorm af van de boutmaat en de spoed.

Ik ken zat auto;s die maar 90Nm moeten hebben, maar dat betekend dus niet dat dat wiel minder vast zit!

Voor jouw z3 is dat dus 120Nm (officiële bmw opgaaf). Da's eigenlijk de standaardwaarde voor bmw's met een m12 wielbout.

M14 wielbouten (e53/e65/e83) moeten met 140Nm vast.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Yeps...momentsleutel, nu weer compleet in de aanbieding bij de Aldi voor 19 euries...misschien niet super nauwkeurig maar elke bout zit dan wel even vast...en dat vinden je velgen ook fijn ....(lichtmetaal...12oNm / 12kg)

En ik ben niet bang van een likje vet aan de schroefdraad en konische kop..(een likje he..geen Blikje)

Greetz into 2016...bert

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.