Ga naar inhoud

Inkomen van de de visco ventilator.


lupkens

Aanbevolen berichten

Ik was benieuwd of er iemand is die kan aangeven bij welke temperatuur de tweede ventilator inschakelt.

Het valt mij namelijk op dat deze bij mij vrij vaak inschakelt terwijl de temperatuurmeter goed staat. En het is niet zo dat ik eerst goed heb liggen gassen maar ook bij normaal rijgedrag gebeurt dit.

Of hij komt te snel in, of is er een ander probleem dat deze inschakelt. Is dat te meten met een OBD?

Link naar reactie

Heb je het over de visco fan of over een electrische fan?

De visco koppeling van de vaste fan gaat alleen in werking bij hogere temperatuur,eigenlijk veelal bij file rijden of stilstaan met draaiende motor als je rijd en zeker nu draait de fan een beetje mee maar zonder echte kracht,dit kun je testen door hem met een opgerolde krant tegen te houden ,als dat niet zomaar lukt bij een vrij koude motor dan werkt ie niet goed.

de elektrische fan is dacht ik alleen voor de airco!

Link naar reactie

Ok nou dan is de visco koppeling ws kapot doe de krant test en je weet het zeker.

is maar een oplssing voor..nieuwe kopen.

Denk erom de koppeling zit op de poelie gedraaid met een linkse schroefdraad.

Of bedoel je toch wat anders,met vaste fan begrijp ik nog niet helemaal wat je bedoelt.

Is het de fan voorop de motor of los van de motor gemonteerd aan de radiator.

Link naar reactie

Gerwin,

Ik heb identieke symptomen bij m'n daily gehad, daar heb ik sensor en relais vervangen en geen problemen meer gehad!

Elektrische radiatoren met een eigen willetje worden meestal veroorzaakt door een kapotte/vervuilde temperatuursensor.

Ook zou het elders in het circuit kunnen zitten: er zijn twee relais en twee zekeringen bij betrokken, en de boel wordt door de ECM (centrale module) aangestuurd. Je kan beginnen met di relais en zekeringen te checken, snel en simpel...

Aan de zekeringen zal 't niet liggen, maar hoe meer je hebt uitgesloten, hoe makkelijker je verder kan zoeken...

E36_Fuse_Box_21.jpg

  • zekeringen F16 (5A) en F40 (30A), zie hierboven voor layout
  • relais: de AuxFan High Relay en AuxFan Low Relay uit bovenstaand plaatje

Als zekeringen en relais goed zijn (een relais dat niet goed meer schakelt KAN de oorzaak zijn van je symptomen) zou ik me richten op de temperatuurgevoelige schakelaar. Deze zit rechtsvoor bovenin de radiator, vlak naast de airco-vulplug. D'n dieën dus :) :

DIY71.jpg

Check bekabeling en stekkerverbinding(-en), als die OK zijn wordt het tijd om de schakelaar zélf te verdenken. Deze kan je vervangen ZONDER je koelsysteem af te tappen, alhoewel er vast wel IETS aan koelvloeistof vrij zal komen. Procedure:

  • haal de druk van het systeem door bij koude motor de dop van de expansietank open te zetten
  • haal de stekkerverbinding op de schakelaar los
  • houd een poetsdoek bij de hand voor lekkende koelvloeistof, en zorg dat je nieuwe schakelaar + verse O-ring paraat hebt
  • draai de oude schakelaar los, poetsdoek eronder voor het lekken, en draai de schakelaar handvast
  • geef de schakelaar met beleid (plastic schroefdraad op radiatorhuis!!!) een laatste draai met een steeksleutel en zet de stekker terug
  • check of je de expansietank weer hebt dichtgeschroefd en je bent klaar voor een testrit!

Een nieuwe schakelaar is tientjeswerk, losse relais zullen je ook de kop niet kosten...

  • Like 1
Link naar reactie

Hoe fijn is het om van de juiste informatie voorzien te worden als je probeert vragen te beantwoorden van iemand die ongehinderd door enige kennis van zaken wat termen en benamingen in de rondte slingert?

Nou ..heel fijn :)

  • Like 1
Link naar reactie

Ik was benieuwd of er iemand is die kan aangeven bij welke temperatuur de tweede ventilator inschakelt.

Om dit topic te completeren: de temperatuurschakelaar 'komt erin' bij 91o C koelvloeistoftemperatuur voor 'low speed' en 99o C voor 'high speed'. :sleep:

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gerwin,

Ik heb identieke symptomen bij m'n daily gehad, daar heb ik sensor en relais vervangen en geen

Zeker de moeite waard om dit te gaan doen. Beetje preventief werk is nooit verkeerd.

Bedankt voor de genomen moeite.

Hoe fijn is het om van de juiste informatie voorzien te worden als je probeert vragen te beantwoorden van iemand die ongehinderd door enige kennis van zaken wat termen en benamingen in de rondte slingert?

Nou ..heel fijn :)

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk en volledig te zijn.......je vroeg; Is het de fan voorop de motor of los van de motor gemonteerd aan de radiator.

En ik gaf aan de fan op de radiator...verder heb ik ook geen fan op mijn motor gezien......

aangepast door 2.5si
tekst van ons Ruud (posts daarna nog even samengevoegd): FQVWD let toch eens op man
Link naar reactie
  • Administrator

Dan ken jij de Leupensjes nog niet. Als Ruud straks weer een nieuw geverfde garagevloer laat zien op Facebook weet ik wel waar Gerwin is gebleven.

Het was immers een dubbele full quote misdaad, direct doorposten onder je eigen posts en de klassieke viscofout. Dat telt wel op natuurlijk ...

Link naar reactie

Zet op dit onderwerp maar een slotje....ik begrijp heel het geldend protocol van het plaatsen van een citaat niet meer :blink:

Ik ga de voorgestelde stappen van pimgmx nalopen en als dat niks brengt ga ik maar naar de dealer.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.