Ga naar inhoud

Schimmel (interieur)


Mus

Aanbevolen berichten

Omdat de overige topics over soft-top schimmel gaan ben ik een nieuw topic begonnen.

Waar zit de schimmel? Voornamelijk midden op het dashboard, de stoelen (leer) en de vloer (matten en frame van de stoelen).

Hoe? Auto staat in een garagebox. Aan de vochtvreters (die buiten de auto staan) te zien is het er redelijk vochtig (kan ik deze misschien beter in de auto zetten?). I.v.m. werkzaamheden heeft de hoes de laatste paar weken niet om de auto gezeten. Resultaat: Schimmel. (of zou er meer achter zitten?).

Het gaat er met een katoenen doek makkelijk af en de schimmel laat tot nu toe geen plekken achter op het leer of plastic (gelukkig). Ik denk dat het probleem niet zou zijn ontstaan als ik de hoes er wel om had gehad, maar of afnemen en de hoes er weer om doen genoeg gaat zijn om te voorkomen dat het terug komt...dat durf ik niet te zeggen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Alvast bedankt voor de tips!

Hier een paar foto's (had toen het dashboard en de stoelen al afgenomen):

DSC07072.jpg

DSC07074.jpgDSC07073.jpgDSC07075.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Alvast bedankt voor de tips!

Mijn vorige projectauto (de huidige daily) werd met schimmel als gratis feature geleverd, ik heb intussen wel wat ervaring... <_<

Schoonmaken/verwijderen vereist vooral veel geduld.

Wat ik in jouw geval zou doen:

  • een flink stuk met je auto rijden (mits-ie niet geschorst is): verwarming hoog en airco aan, dan onttrek je in ieder geval al zo veel mogelijk vocht aan het interieur
  • verwijder uit je auto wat je kan: matten, stoelen, ...
  • maak alles wat jer uit hebt gehaald op een droge, warme plek schoon (leerreiniger, tapijtreiniger, die van Action is een aanrader) en een tijd laten staan zodat het écht droog is
  • de auto verder zo goed mogelijk droog maken
  • daarna interieur schoonmaken (leerreiniger, tapijtreiniger en bijv spiritus voor de metalen/kunststof delen)
  • een paar grote vochtvreters zo waterpas mogelijk in de auto neerzetten en die regelmatig controleren: als je een vochtvreter in een grote vochtige ruimte neerzet zal-ie die ontvochtigen, niet je auto!
  • als-ie binnen staat is géén hoes beter dan een hoes van een materiaal dat niet ademt, ik vermoed dat wel/geen hoes weinig met je probleem van doen heeft...

Zoals bojan suggereert: probeer de oorzaak van dat vocht te vinden, anders blijft 't symptoombestrijding...

Kan je daar niks aan doen: er zijn ook schimmelbestrijdingsmiddelen, je kan overwegen de muren van die garagebox daar mee te behandelen.

Link naar reactie

Een korte duiding waarom vocht zo belangrijk maar ook zo fnuikend is in het Grote Schimmel Verhaal door professor Stonecoldstip: schimmels zijn eigenlijk kolonieen van microscopisch kleine een-cellige beestjes. Zo klein dat ze vrijwel overal ter wereld gewoon door de lucht heen lopen te zitten te zweven. Deze beestjes kunnen van alles en nog wat leven maar hebben hiervoor allemaal dezelfde behoefte, namelijk vocht. Zonder vocht kennen ze niet lopen te zitten te knagen, weetjewel?

Weg krijg je ze dus niet, zelfs niet met reiniger van de action (poets jij maar eens een microscopisch klein een-cellig beestje uit de lucht in je auto). Enige remedie is dus zoals boven ook is voorgesteld: het weghalen van vocht.

Bij mijn oude MX5 stookte ik altijd tijdens het rijden de kachel even goed op standje Sambal. Bij het weer neerzetten deed ik juist even tevoren de kachel uit en even de ramen open zodat de boel weer afkoelde. Een warme auto zo terugzetten is vragen om condens.

Dus conclusie van het college van professor Stonecoldstip: geen vocht = niks te nassen voor de beestjes = geen schimmel

tot zover....

aangepast door stonecoldstip
Link naar reactie

De schimmel die je in die auto ziet zijn geen beestjes, en ook niet eencellig :wink:

Ontopic:

Als je auto in een 'standaard' ongeïsoleerde gemetselde garagebox staat zitten er vaak een paar bakstenen op de kant ingemetseld met open stootvoeg tbv de ventilatie. Kijk of dat niet verstopt zit of dat er wellicht iets voor staat.

Vochtproblemen los je het makkelijkste op dmv ventileren.

Link naar reactie

@ GuidoK, inderdaad, ventileren is het enige dat schimmelvorming voorkomt. Volgens mij is het afdekken onder een hoes (nylon?) nog eens een extra stimulans om de schimmels te laten gedijen. Bestaande schimmels zijn moeilijk weg te krijgen, daar zijn wel middeltjes voor maar die zijn behoorlijk agressief heb ik zelf mogen ervaren in de aanpak van schimmels in de badkamer: er zit o.m. Chloor in, dus dat bijt lekker uit op donkere oppervlaktes.

Link naar reactie

ik wist niet dat jij microbioloog was, guido... :lol: maar idd, nu verder on-topic

Ik heb een poosje biologie gestudeerd in Groningen, en classificatie van organismen is het eerste wat zo ongeveer behandeld wordt. Vandaar.

Link naar reactie

heb je 220v in die box? zo ja dan een woonhuisventilator op marktplaats scoren en de box ventileren op de laagste stand (maar wel continue). ventileren door er drogere lucht door te sturen zodat het vocht dat van de wanden en uit de auto verdampt meegenomen wordt plus verwarming (verdampt het beter) is het enige dat echt helpt.

kleine vochtvreters zijn wel aardig maar je moet dan wel steeds die bakjes gaan legen. Anders heeft het nog geen zin.

doos kranten, kattebakvulling, drybag etc allemaal goed maar ook die moet je dan regelmatig wel elders laten drogen.

is de auto vochtig door regen/lekkage dan zit het er dik in dat het onder je tapijt nat is. het schuimspul neemt veel op en dat gaat er in een paar maanden niet uit als ie dicht staat. Zeker niet in zo'n box. Daarvoor moet je je tapijt omhoog zien te krijgen (pet fles er tussen als het er niet uit kan) zodat er lucht bij kant/vocht afgevoerd kan worden. Maar dan moet je wel ventileren natuurlijk anders verdampt het niet.

als de box droog is door ventileren kun je de ramen een tikje open zetten, maar dat dus weer niet als het vochtiger is dan in de auto.

schoonmaken: na erg droog worden verpulvert het meeste al dus flink stofzuigen. nat/droog zuiger is dan een tip. en voor alle andere materiaal kun je gewoon groene zeep gebruiken. droogt wel uit dus het leer niet te lang in laten weken en daarna behandelen met leervet.

weet je wat echt goor is: een net stuur in een vochtige kelder leggen en er twee maanden later bekijken...... daar groeien allerlei kleurtjes schimmels op......

Link naar reactie

Allemaal zeer bedankt voor de nuttige bijdrages :), top :thumbup:!

Ik zal alles ter harte nemen en z.s.m. zowel de box als de auto grondig inspecteren,

schoonmaken/maatregelen nemen en in de gaten houden of de schimmel terugkeert of niet.

Nogmaals dank en wordt vervolgd!

Link naar reactie

Ik had mijn oldtimer Golf MK1 ook in een grote ongeisoleerde stal staan (voorkant van de stal was open). De Golf stond tot die tijd al 4 jaar in droge garages en er werd alleen in gereden met mooi weer.

Autohoes voor de zekerheid eroverheen tegen stof; na 4 maanden kwam ik terug en zat heel het interieur onder de schimmel. Optrekkend vocht, of was een minimale hoeveelheid vocht toch aanwezig en genoeg voor schimmelgroei?

Achteraf denk ik dat ik beter de hoes eraf had kunnen laten met een paar vochtvreters in de auto. Dat zal ongetwijfeld ook helpen bij jou.

Link naar reactie

Ik heb al jaren een luchtontvochtiger in de garage staan aangezien mijn garage half in de grond onder het huis zit. Last van optrekkend vocht dus,

Deze ontvochtiger staat altijd aan en haalt er per etmaal ca. 1 liter water uit de lucht als de luchtvochtigheid hoog is. Hij slaat vanzelf af als de lucht droog is of de opvangbak vol zit met water.

Sinds dien nooit meer een vochtprobleem gehad. Is het behoud van alles wat ik de garage staat of hangt.

Link naar reactie

De schimmel die je in die auto ziet zijn geen beestjes, en ook niet eencellig :wink:

Om eventuele verwarring over het bestaan van eencellige schimmels te voorkomen. Er bestaan zowel eencellige als meercellige schimmels.

Verder:

De garagedeur open zetten op een zonnige dag en inderdaad verder de vochtvreters neerzetten. Hopelijk werkt het!

aangepast door Guido
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.