Ga naar inhoud

Past een M bumper?


Spuiter

Aanbevolen berichten

Ik vind een dubbele uitlaat aan weerskanten erg mooi en nu zie ik af en toe een M achter bumper te koop staan.

Is die zo over te zetten of moet je dan aanpassingen doen?

Een opening in de huidige bumper zagen lijkt me niet mooi.

Het is voor een Z4 van 2006 dus andere achterbumper dan die vanaf 2003 enz.

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

^ja het past inderdaad zonder meer. Hou er wel rekening mee dat je alle onderdelen nodig hebt, dus bijvoorbeeld ook het gaas in de bumper. Hou ok rekening met of je wel of geen PDC hebt (eventueel gaten opvullen of juist boren).

Tot slot: bedenk ook of je een "echte" dubbele uitlaat wilt (einddempers aan twee kanten), of een duplex uitlaat, waarbij de linker einddemper wordt afgetakt naar rechts (zoals bijvoorbeeld ik zelf heb) of er in het midden een dwarse demper zit die naar links en rechts wordt afgetakt.

In het eerste geval moet je waarschijnlijk ook de nu verzonken accu uit de bodem tillen en de accubak weghalen om ruimte te maken. Dat is dus extra werk en na afloop minder kofferruimte, maar - toegegeven - technisch wel een mooier resultaat.

In het tweede geval moet je er rekening mee houden dat (a) de einddemper van een duplex uitlaat soms dwars ligt in plaats van in de lengterichting en (b) je door het gaas in de M bumper demper ziet en / of de uitlaatbuis ziet lopen van links naar rechts. Daar moet je dan dus iets mee; bijvoorbeeld zwart maken, of er een schotje voor maken. Bij een "normale' dichte bumper heb je dat probleem niet.

Hier nog een plaatje bij het praatje (uitlaat tijdelijk weer even los): je ziet de dwarse einddemper en hoe dicht op de bumper de aftakking naar rechts loopt:

20131005_115806.jpg

Meer beeld van mijn installatie op een pre facelift hier.

Link naar reactie

Ok bedankt mooi dat het zo past.
Nu eens goed na denken wat ik wil want wat ik absoluut niet wil is een hoop herrie aan me kop. Die fout heb ik in het verleden al eens gemaakt door een RVS uitlaat te laten maken, daar kwam zoveel geluid uit dat je me 3 straten verder op aan hoorde aan komen :)
Ik vind het wel prettig om elkaar goed te verstaan in de auto en wil geen pijn in me hoofd van de herrie na een lange rit.
Mijn voorkeur zou gaan naar een duplex uitlaat, liefst met een zware brul als je het gas diep intrapt maar verder stil net zoals de orginele uitlaat . Maar of dat dan haalbaar is?

aangepast door Spuiter
Link naar reactie
  • Administrator

Ja hoor dat is zeker haalbaar. Ik merk er op de snelweg helemaal niks van, de buren alleen als ik wil en elkaar verstaan gaat ook uitstekend.

Een goed bedrijf bouwt de einddemper op jouw wensen en schroeft er geen standaard brulpijp onder. Bij een goed bedrijf kun je ook terug gaan als na een tijdje blijkt dat je het geluid van je RVS uitlaat toch niet goed vindt. Een voorbeeld waar dat kan is PM performance in Swifterbant. Eddo61 heeft dat daar ook daadwerkelijk gedaan met de duplex einddemper op zijn E89. Ik heb daar ook goede ervaringen, maar dan ten aanzien van de middendemper (toen is de foto hierboven ook gemaakt).

Link naar reactie

Zo ben er net geweest en hij had wel wat ideeën die me aanspraken.

Ik houd mijn huidige bumper en dat gat wat er ingemaakt word kan ik zelf wel zo maken als het orginele t.z.t. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Dat spaart me dan wel mooi een bumper uit.

Kwa geluid zei hij dat er wel behoorlijk meer geluid uit zou komen dan orgineel maar dat hij het e.v.t ook zou kunnen maken met gebruik van de orginele demper.

Dat lijkt me wel wat want het gaat me vooral om de looks.

Link naar reactie
  • Administrator

^ mooi ik ga er binnenkort ook eens heen (middendemper verwijderen) en kijken wat de optie/kosten zijn voor rechts een uitlaatje erbij

Link naar reactie
  • Administrator

Heel goed. Doe hem (de volgende keer) de groeten!

Ten aanzien van het gat: je moet gewoon even een malletje maken op basis van het gat links en dat gespiegeld rechts gebruiken. Ziet er prima uit en als je het goed doet hoef je ook niks bij te spuiten.

Link naar reactie

@Ruud Met behoud van huidige demper zou het ong. 650 euro kosten.

Zal ik doen Maurits,

Toen ik daar kwam aanrijden en zonder dat ik hem gesproken had zei hij zet maar op de brug en open de motorkap maar, ik rijdt naar binnen en vraag wat ben je van plan :huh:

Bleek dat hij zat te wachten op een andere Z4, een donker blauwe met aan weerskanten dubbele uitlaat, iemand van hier soms?

aangepast door Spuiter
Link naar reactie
  • Administrator

Vandaag gemaild maar links en rechts een uitlaat monteren gaat niet op mijn Z4, heb jij toch een e89 :171:

Citeer:

Helaas is een dubbele uitlaat met links en rechts een sierstuk met of zonder sportdemper, helaas niet mogelijk op uw model Z4. Dit is alleen te doen bij de nieuwere facelift modellen van 2009.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Oh, nou dat zal Jeroen leuk vinden dan dat hij niet langer de enige is met een E89 in de familie ... :171: Maar als ik een E89 heb, heb jij er toch ook een Ruud? :sCo_unsure:

Link naar reactie
  • Administrator

Doelde eigenlijk op de post van Riny :blink: Maurits

Maar goed zal hem nog eens mailen dat ik een E89 van 2003 heb, misschien kan het dan toch :lol:

Link naar reactie
  • Administrator

^Nou ja, als Riny een E89 heeft, hebben wij die ook Ruud. :lol: Hoe dan ook; ik denk wel dat ze bij PMPerformance er vanuit gaan dat je op een E85/86 niet zo maar aan beide kanten ook een einddemper kunt monteren (die zich dus splitst na de middendemper). Maar een duplex uitlaat kan zonder meer en nog makkelijk ook. :punk:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.