Ga naar inhoud

Automaat spoelen.


Nor

Aanbevolen berichten

Wie heeft er ervaring met een automaat met olie laten spoelen.

Omdat mijn automaat nu dik 10 jaar oud is wil ik de olie verversen.

Maar dat is niet mogelijk.

Ik heb wel gelezen dat ze deze kunnen spoelen.

En zo de levensduur kunnen verlengen.

Groetjes nor

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar dat is niet mogelijk.

... een automaat wél zou kunnen spoelen maar niet de olie kan verversen??

Het zijn twee verschillende ingrepen...

Bij mijn weten zijn voor vrijwel iedere bak, dus ook die van een Z3, beide ingrepen mogelijk: een oliewissel en/of een spoelbeurt.

Een Z3 heeft een GM 5L40E als 't goed is, even googlen moet je vertellen wat je daar precies voor nodig hebt. Veel fabrikanten claimen - net zoals met differentieels - dat de bak 'sealed for life' is, maar ook deze componenten zijn aan slijtage/vervuiling onderhevig en hebben baat bij onderhoud.

Met een oliewissel tap je de vloeistof uit het carter af, afhankelijk van ontwerp is dat ongeveer 1/3 tot de helft van de bakvloeistof. Als je daarbij ook het bakfilter vervangt en de cartermagneten schoonmaakt is dat een goede start, maar blijft er een boel vloeistof in het binnenwerk (vooral de koppelomvormer) achter. Deze ingreep vervangt een deel van de vloeistof, maar doet niets aan aangekoekte materie in het binnenwerk.

Als je zo goed als alle 'vuile' vloeistof wilt vervangen heb je dus meerdere wissels nodig: bij de eerste wissel zit je op +/- 50% 'schone' vloeistof, bij de 2e rond de 75, bij de 3e rond 87.5%, enzovoorts...

Bij spoelen wordt een bypass gecreëerd (meestal via de oliekoeler, afhankelijk van de constructie van de bak), waarbij alle vloeistof naar een extern apparaat wordt gepompt. Meestal wordt dan via het apparaat een reinigingsmiddel ingebracht, en door de bak zonder belasting door z'n verschillende posities te laten gaan wordt-ie door de combinatie oude vloeistof/reinigingsmiddel schoongespoeld. De vloeistof + reinigingsmiddel + residu wordt afgetapt, waarna de bak in z'n geheel met verse vloeistof wordt afgevuld. Dit proces kan je zien als een armeluisbakrevisie: doordat niet alleen de vloeistof wordt vervangen, maar ook een boel verontreiniging verdwijnt worden zowel schakelgedrag als levensduur van de bak (mits niet té ver versleten natuurlijk) verbeterd.

Ik heb de automaatbak van m'n daily eerst zelf onderhanden genomen: meerdere vloeistof- en filterwissels. Dat leverde een behoorlijke verbetering in schakelgedrag op. Na een paar duizend km heb ik de bak laten flushen (intussen ruim 10.000 km geleden), en de bak schakelt soepeler dan toen ik de auto 2 jaar geleden kocht...

13603569634_47425306fe_c.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

ik zou het ook zeker aanraden om de bak te laten spoelen, heb dat ook laten doen voor een SLK200. Het resultaat was verbluffend....van een hortende stotende schakelingen naar een fluisterstille vloeiende schakelbak. Het is niet goedkoop (koste mij €400) maar is absoluut de moeite waard.

Link naar reactie

Zit er een bak van ZF in de Z3 ? Je kunt dan ook richting Dortmund waar ZF zit voor "factoryservice". In het verleden veel jubelende verhalen gelezen op e39 en e60 fora. Kosten ook iets van 4-500 piek en een flink eindje sturen. Je krijgt m dan wel als nieuw schakelend terug met alle expertise in de service van de fabrikant zelf.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ZF in Dortmund is echt helemaal top! Ze gaan daar niet zomaar eventjes je bak spoelen maar de zaak gaat echt open voor een grondige inspectie. Mogelijke ongeregeldheden worden meteen opgelost. Je auto rijdt/ schakelt achteraf echt als nieuw!

Link naar reactie

ZF in Dortmund is echt helemaal top!

Klopt,als je slim bent boek je een kamer ergens vlakbij voor de nacht ervoor dan is de bak nog koud als ze beginnen en hoeven ze niet te wachten tot deze een beetje is afgekoeld.

Je word er halverwege bij gehaald om even naar de onderdelen te kijken en zo...geinig hoor.

Van anders schakelen merkte ik zelf toen niets maar het word er zeker niet slechter van..

Link naar reactie

@sandere39 bij mijn X3 was er wel degelijk een verschil hoor maar het onderhoud was puur preventief. Gewoon een gerust gevoel dat je er weer 100.000 km tegenaan kan :cool:

Dat hotel is geen slecht idee maar het is voor mij maar 130 km. dus ik ben er zo...

De Z4 komt binnenkort trouwens ook aan de beurt :rolleyes:

aangepast door Partagas
Link naar reactie
  • 1 maand later...

gisteren ook mijn automaat laten spoelen in Woerden bij Flushed   (www.flushed.nl)

Z4 heeft bij 100K gereden en merkte dat hij trager en minder soepel schakelde 
Nadat hij nieuwe olie heeft gekregen schakelt hij zeer soepel en reageert erg goed 

dus ook in de Randstad kun je terecht voor een goede spoelbeurt van je automaat 

 

Link naar reactie
  • Administrator

^ doen die alle merken auto's en bakken?

EDIT: al gezien, de geartronic van de Vulva V70 is een ontzettend veel gespoelde bak met zelfs voorbeeldfoto's :unsure:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
On 28 november 2015 at 09:23, sandere39 said:

Klopt,als je slim bent boek je een kamer ergens vlakbij voor de nacht ervoor dan is de bak nog koud als ze beginnen en hoeven ze niet te wachten tot deze een beetje is afgekoeld.

Je word er halverwege bij gehaald om even naar de onderdelen te kijken en zo

Maar kan je hem dan die middag mee naar huis nemen, of nog en nachtje hotel?

 

On 2 januari 2016 at 12:01, 2.5si said:

 van de Vulva V70 is een ontzettend veel gespoelde bak met zelfs voorbeeldfoto's :unsure:

Een Vulva spoelen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.