Ga naar inhoud

wat wil dit lampje zeggen ?


sdebruyn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Dat is je motormanagement lampje. Ik zou het snel laten uitlezen. Het kan ongeveer alles betekenen van een los zittend totaal niet belangrijk fliebertje links of rechts tot "this car will atomatically self destruct in 5 seconds". Met name dat laatste wil je niet, dus meteen even laten uitlezen.

Link naar reactie

hmmm, selfdestruct lijkt me geen prettig vooruitzicht :)

Ik heb wel onlangs een K&N luchtfilter geplaatst en het contact heeft eens aangestaan toen de airflow meter niet aangesloten was. Zou het kunnen dat dat toen een alarm heeft gegeven en dat dit blijft aanstaan tot de foutmelding gereset wordt ?

Link naar reactie
  • Administrator

De melding blijt - in ieder geval normaal gesproken - inderdaad aanstaan tot deze gereset wordt. Het hoeft dus niet zo te zijn dat als je de melding ziet dat de storing nog steeds aanwezig is.

Link naar reactie

Dat is een lampje die zeker weten in de handleiding staat. Een best belangrijk lampje.

Ik heb auto's gezien die een motorstoring hadden en waarbij het lampje eruit gehaald was, omdat die zo irritant was :)

Je motor heeft hoogst waarschijnlijk een storing gekregen doordat de luchtmassemeter geen goede waarde kreeg. Even resetten en dan moet het weer goed zijn.

Ik weet alleen niet of het lukt door even de accu eraf te halen

Link naar reactie

ok, dankjewel. Ik ga wel eens in de garage langs om te laten resetten.

Als dat lampje brandt en je kan doorrijden is er vaak een storing die je moet laten nakijken, maar niet onoverkomelijk is.

Als dat lampje brandt en je kan NIET doorrijden omdat je motor af slaat .... dan heb je een onoverkomelijk probleem. Maar dan had je dat inmiddels zelf ook wel begrepen.

ZZZ een geweldige bolide, maaarrr . natuurrrlijk niet zonder problemen, want hij is op zijn minst 12 jaar oud ;-)

Link naar reactie

Batterij loskoppelen etc heeft allemaal niet geholpen.
De oorzaak zit/zat hem in de die airflow meter.
Bij de garage laten resetten, maar ik kreeg wel direct de opmerking dat het probleem zou terugkomen indien ik die K&N zou laten zitten. Hun advies was om terug om te bouwen naar de standaard luchtfilter.
Na een uurtje op de baan, jawel, het lampje was terug.
Omdat ik in de garage toch €20 betaald heb had ik niet direct zin om terug te keren. Dus heb ik in China maar zelf een OBD2 toestelletje gekocht.
Dat was slechts €7, incl levering.
Nu wachten op de levering en dan zelf terug proberen te resetten.
Ik heb inmiddels de K&N terug weggehaald. Als ik het kan resetten en het blijft weg, dan weet ik 100% zeker dat de luchtfilter de oorzaak was.
Kan ik het niet zelf resetten, dan moet ik toch nog eens langs de garage. Maar voor €7 kan ik het wel eens proberen.
Ik zal wel nog laten weten als het gelukt is.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Maar was dat een inlegfilter in de standaard luchtfilterbox, of had je de complete standaard luchtfilterbox vervangen door een "open air" konisch filter? In het eerste geval zou het me nogal verbazen, in het tweede geval kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Als het je gerust stelt: als ik hier naar BMW Amsterdam ga betaal ik ongeveer EUR 70,- a 80,- voor uitlezen + resetten en de mededeling dat het lampje ieder moement weer kan gaan branden ... :blink: Die EUR 20,- die jij hebt betaald valt dus nog best mee!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zoals beloofd, een update :

- Het ging inderdaad om een volledige open air konische filter. Ik ben er inmiddels achter dat ik het foute model had, waardoor er waarschijnlijk te weinig luchtaanvoer was.

- Mijn OBD2 (Bluetooth ELM327) toestel uit China heb ik vandaag ontvangen

http://www.dx.com/p/elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-126921#.VCrKtVfYhNc

Kostprijs, $8,81 inclusief verzending

- Op Android de gratis app Scanmaster Lite geinstalleerd

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.wgsoft.scanmaster&hl=en

De instelling voor het protocol aangepast naar ISO 9141, in plaats van automatische detectie, want dat werkt voor geen meter.

Bluetooth connectie gemaakt (code is 1234) en ik kon de fouten uitlezen.

Gelijk ook alle fouten gereset en voila, de MIL is weg :)

Probleem opgelost en nog goedkoper dan die €20

Een aanrader dus.

Ik heb ook Torque geprobeerd, dat is een app die veel gebruikt wordt en waar je nog veel meer mee kan.

Daarmee kon ik de connectie niet maken, hij bleef maar de verschillende protocols proberen. Ik heb in Torque geen optie gevonden om het protocol manueel in te stellen.

ISO 9141 zit er wel tussen, maar het lijkt wel alsof er in de timing iets niet klopt. Met die Scanmaster werkte het direct.

Hopelijk heeft iemand anders er ook nog wat aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.