Ga naar inhoud

vaag


Gast Gast_Bob

Aanbevolen berichten

Gast Gast_Bob

Na aanschaf van mijn Z3 had ik last van een behoorlijk trillend stuur. Na enig zoekwerk (velgen rond gemaakt, balanceren, uitlijnen etc) was toch de algemene conclusie dat het zou gaan om zgn cuppende banden.

Ik heb toen besloten om gelijk maar 4 nieuwe banden te kopen (Michelins PS2). Ik moet zeggen het is echt een hele verbetering. Toch is niet helemaal verdwenen en vroeg ik

mij af of er toch nog iets anders aan de hand kan zijn. Wat over is gebleven is een licht trillend gevoel en soms lijkt het alsof er iets aanloopt. Het is niet irritant maar ik weet nu eenmaal dat het er zit.

Soms denk ik wel eens dat er misschien iets aan de schokdemping mankeert. Kun je dit bijvoorbeeld laten onderzoeken? Van het weekend heb ik 140 km hard gereden en op dat moment had ik weer nergens last van.

Moet ik bijvoorbeeld rekening meehouden dat een M onderstel en de bijbehorende banden pas comfortabel gaan rijden als ik 140 of harder ga rijden?

Ik heb ooit in een Porsche gezeten en dat was ook geen rijden bij 80 km/uur.

Zelf denk ik niet dat het aan de aandrijving ligt want het geluid is niet weg als ik tijdens het rijden de koppeling indruk.

Elke suggestie is welkom...

Dank

Bob

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De Z3 staat erom bekend dat het een comfortabele roadster is die bij ongeveer elke snelheid rotsvast op de weg ligt. Zelf met het M-onderstel wat iets fermer is of met andere sportvering is hij wel stugger, maar gaat absoluut niet trillen. Je moet rustig met 50 kunnen rijden zonder irritante trillingen.

Als je je schokdempers verdenkt, dan zijn deze prima te testen. Veel bandenboeren en uiteraard ook de dealer kunnen dit zo doen en je kan een kaartje krijgen met daarom de werking van de schokdempers.

Is het altijd bij een bepaald toerental? Dan kan het ook een resonantie zijn. Elke auto heeft een zogenaamde eigentrilling (een bepaalde frequentie waarbij de koets iets gaat meetrillen) en dat kan soms op een ongelukkig toerental vallen (mijn oude toyota had het precies bij 100 in 5 :lmao: ). Daaronder en daarboven heb je nergens last van. Ik moet zeggen dat bij beide Z3 die ik gereden heb ik dit fenomeen overigens niet duidelijk heb kunnen merken.

Er kunnen natuurlijk allerlei oorzaken zijn die trillingen veroorzaken: speling in stuurhuis, motersteunen? Heeft de auto een keer (flinke) schade gehad?

Laat er anders eens wat monteurs in rijden; die kunnen (als je een goede treft) soms feilloos aanvoelen waar een probleem zit).

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Het is niet bij 1 bepaalde snelheid of toerental. Het lijkt er wel op dat wanneer de motor warm is, meer voorkomt bij de diverse toerengebieden.

De auto heeft wel een keer linksvoor schade gehad en dat is met originele onderdelen hersteld. De auto remt recht en wijkt niet af naar links of rechts wanneer mijn handen van het stuur haal. De auto trilt ook niet bij het remmen.

Bij het scherp insturen wordt het niet erger dus een kinetische koppeling is het ook niet dacht ik (heeft deze auto wel een kinetische koppeling....)

Er heeft een monteur in de auto gereden toen er nieuwe banden werden gemonteerd maar die hoorde niets. Lijkt wel of ik schizofreen ben denk ik dan.

Groet

Bob

Link naar reactie

als je stuurt trilt ergens tussen 90 en 110 km/u en het is bij andere snelheden niet aanwezig, dan denk ik aan simpele onbalans :lmao:

edit: sorry, te laat gezien dat het niet bij 1 snelheid is :lmao:

aangepast door Ivo
Link naar reactie
velgen rond gemaakt, balanceren, uitlijnen etc

Lijkt mij dan uitgesloten Ivo. Maar vermoed je echt het onderstel, of kan het ook aan trillingen van het interieur komen. Hier hebben heel veel Zetjes namelijk last van. Op de meeting zijn wij altijd bereidt een luisterend oor te leggen op je Z :lmao:

Link naar reactie
BTW: in de :lmao: is het altijd prettig rijden, zelfs bij 80 km/u :lmao:

zelf in de file... :lmao: :lmao:

Link naar reactie

Het verhaal klinkt als onbalans in het vliegwiel. Vervelend want als je tien mensen in de auto laat rijden zijn er zeven die niets voelen. Deze onbalans kan erger waarneembaar zijn bij afremmen op de motor bij laag toerental. Balanseren van het vliegwiel is een kostbare grap dus moet je zeker weten dat het dat is.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Gast Gast_Bob

Heb jullie advies opgevolgd as woensdag gaat er een monteur een stukje meerijden. Ben benieuwd.

Verder ben ik wel erg nieuwsgierig naar onbelans in vliegwiel. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Het is een kostbare reparatie maar was is kostbaar????

Als uit een bezoek van de garage niets komt zou ik graag van de gelegenheid gebruik maken om op een meeting langs te komen...

Dank en groet

Bob

Link naar reactie

Nou, je kan langskomen op de "uitdeuk en klusdag" daar zijn als het goed is ervaren klussers aanwezig, maar zowieso een "echte" monteur. Die dag is in principe gratis. We weten alleen nog niet wanneer die wordt gehouden. Zoals het er nu uitziet ergens in de zomer. Maar ik denk dat je zo lang niet kan wachten.

Overigens weet ik niet of het wel zo logisch is dat het aan het vliegwiel ligt. De trilling werd immers minder toen er betere banden onder kwamen. Een trillend vliegwiel zou geen hinder moeten ondervinden van slechte banden. Ik denk eigenlijk eerder aan b.v. speling in het stuurhuis. Iets wat bij Maseratis nogal eens voorkomt. Dat zou ook verklaren waarom het met hoge snelheid weg is. De frequentie is dan zo hoog dat het stuur niet meer mee kan resoneren. Het is immers indirect resonantie. Bij een vliegwiel heb je te maken met directe resonantie dus zou het juist erger moeten worden bij hogere snelheid.

Ik klets natuurlijk ook maar wat :) maar denk er eens over na. Ik zou me nog even niet blind staren op het vliegwiel en daar veel geld aan uitgeven zonder dat je zeker weet dat dat het is.

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Bedankt voor je bericht.

Met name de klusdag vind ik leuk. Ik heb geen verstand van auto's maar vindt het erg leuk om te kijken hoe of wat. Zo leer ik soms ook nog wat. Ik ging altijd naar de technische dagen van de Mx5 club.

Je verhaal van het stuurhuis klinkt logisch. Zo heb ik ook al gedacht dat bij hoge snelheden de frequentie zo hoog is zodat je niets meer voelt.

Is dit makkelijk te verhelpen???

Dank en groet

Bob

Link naar reactie

Ik heb geen idee hoe dat zit bij een Z3. Mijn kennis vanautotechniek is zuiver theoretisch. Ik zou je aanraden ff te bellen met Detmar of Tim van Autobedrijf Detcars Dat zijn vrienden van mij, die altijd bereid zijn met je mee te denken. De klusdag wordt ook bij hen gehouden. Ik denk dat een stuurhuis reparatie daar wel buiten valt hoor. Bel ze en dan maken ze een prijsje voor je.

Link naar reactie
Een perfect excuus om het vliegwiel in te wisselen voor zoiets:

http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/LFWLE36SH.htm

:)

Het komt niet ten goede aan de soepelheid van schakelen.... Je kan dan alleen nog maar "sportief schakelen" Als je je gas los laat valt het toerental bijna meteen terug naar staionair. Het lijkt me dat je daar een keer genoeg van krijgt.

Link naar reactie
Een perfect excuus om het vliegwiel in te wisselen voor zoiets:

http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/LFWLE36SH.htm

:lol:

Het komt niet ten goede aan de soepelheid van schakelen.... Je kan dan alleen nog maar "sportief schakelen" Als je je gas los laat valt het toerental bijna meteen terug naar staionair. Het lijkt me dat je daar een keer genoeg van krijgt.

Och ja dat is inderdaad zo, als ik afga op wat gebruikers erover zeggen. Maar power = power he. :)

Heel toevallig heb ik zelf geen excuus om een lightweight flywheel aan te schaffen! :lol:

Link naar reactie

Wacht ff. het gaat hier om een pakket inclusief sportkoppeling. Ja, dat anders want dan wordt een gedeelte van het gewicht verplaatst naar de koppelings platen. waardoor het effect van de middelpuntvliedende kracht in feite nagenoeg hetzelfde blijft. Veel van die sjonnies draaien alleen het vliegwiel af. Dan krijg je bovengenoemd effect.

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Heel erg bedankt voor de info.

Zoals gezegd ga ik as woensdag naar de garage en rijdt er iemand even met mij mee. Ik zal zeker de klusdag in de gaten houden en ook de garage die je noemt even noteren.

Bedankt en ik houd jullie op de hoogte.

Groet

Bob

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Leonardo,

Heb net Detcars gebeld en inderdaad gewillig oor gevonden. In ieder geval ga ik daar ook even langs van de week. Heel goede indruk gekregen.

Bedankt alvast

Bob

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Tja mooi inderdaad..

En dan te bedenken dat mensen naar de dealer gaan om geen prutsers aan hun auto te laten sleutelen. Ik hoor steeds vaker dat de echte prutsers juist bij de dealer rondlopen. Als je alleen auto's kan verkopen, beperk je daar dan ook toe zou ik zeggen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.