Ga naar inhoud

Autoradio met DAB+ gemonteerd


VROEM

Aanbevolen berichten

Eigenlijk nooit echt tevreden geweest met de geluidskwaliteit van de Z3.

Alpine, Pioneer, Clarion, het klonk gewoon goedkoop in vergelijking met de fabrieksaudio in meerdere auto's.

Recentelijk kon ik bij een vriendelijke lokale automaterialen shop kennismaken met een radio met DAB+.

In een test klinkt het natuurlijk allemaal geweldig, dus ik was sceptisch.

Toen het ding even los in de Z3 gezet, met de (speciale) antenne los.

Ik moet zeggen dat ik direct om was!

Een zeer helder, kraakvrij vol geluid uit de standaard speakers!

Ok, dat was in stilstand...

Rondje rijden dan maar.

Op plekken waar de andere radio's gaan kraken en ruisen nog steeds goed geluid.

Echter soms, een fractie van een seconde, valt het geluid, bij geen ontvangst, weg.

Dan hoor je dus niks. (Schijnt verbetert te worden, in het Noorden is de dekking ook niet gereed).

Verder in een woord f a n t a s t i s c h!

Ik had 'm op proef: niet goed, geen koop.

Maar het is een blijvertje.

Er zijn zeker andere merken/types die het ook goed doen, maar ik heb de Caliber RCD272DBTi die ook de kleur van de rode dashboard verlichting heeft (instelbaar).

Link naar reactie
  • 5 weken later...
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 maanden later...
  • 8 maanden later...

Heb je voor een DAB(+) radio een speciale antenne nodig? Zo ja, is het dan een kwestie van een nieuwe op de oude voet schroeven of moet er iets geheel nieuws geïnstalleerd worden?

Link naar reactie

^ Voor DAB+ heb je een aparte antenne nodig die afwijkend is van het BMW model. Er is wel een flexibel model, maar die is meer bedoeld voor de VW's ( schuinere hoek)

In de Ampera van ons zit DAB+, de auto is al diverse malen terug geweest i.v.m. storingen ( andere DAB module en antenne) en dan nog valt het signaal regelmatig weg, vooral als er veel hoogbouw in de buurt is vanwaar je rijdt.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Over enige jaren wordt er niet meer in AM en FM uitgezonden. Dan zullen we allemaal aan de DAB moeten. Daar baal ik gruwelijk van want ik ben zeer tevreden met de originele radio in mijn Z3. Ook wat betreft het uiterlijk.

Link naar reactie

Ik heb ook een DAB+ radio daarvoor zit een plak antenne op de ruit. Radio staat automatisch op dab+, soms zet ik hem op fm maar zogauw de zender er met sterker signaal op dab aanwezig is schakelt de radio vanzelf naar dab. En bij mij valt dab ook wel eens uit, waarschijnlijk omdatdab nog niet landelijk dekt. Wat ik erg prettig vind van deze radio is de bleutooth functie mbt de gsm, zogauw de radio aangaat en ik mijn gsm bleutooth aanzet de radio direkt kontakt maakt..

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Over enige jaren wordt er niet meer in AM en FM uitgezonden. Dan zullen we allemaal aan de DAB moeten. Daar baal ik gruwelijk van want ik ben zeer tevreden met de originele radio in mijn Z3. Ook wat betreft het uiterlijk.

Zoals het er nu uit ziet gaat de FM band pas in 2023 op non actief.

Dus we hebben nog ff de tijd. Maak ik me nu niet druk om.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Zet mijn vraag over DAB-antenne maar even in dit draadje:

 

Mijn autoradio beschikt over DAB+ en schakelt automatisch over van FM naar DAB+ als dit alternatief wordt ontvangen. Nu ben ik zeer tevreden over de geluidskwaliteit maar erger me aan het steeds wegvallen van signaal. Bij de nieuwe radio was zo'n plakantenne geleverd welke aan de binnenzijde van de voorruit is aangebracht. Op de kont zit een kleine -originele- BMW antenne ter vervanging van de 40cm spriet. Ziet er mooi uit maar ik twijfel erg aan de effectiviteit  van dat kleine ding...

 

Tijdens mijn zoektocht op het www kwam ik actieve splitters tegen die het traditionele signaal gebruiken om naast FM ook DAB+ te leveren aan de radio uit één en dezelfde antenne.

 

Ik overweeg nu terug te gaan naar de originele 40cm spriet, de antenne op het glas te verwijderen en een actieve splitter in het vooronder te plaatsen. Heeft er iemand ervaring mee of is er kennis van betere alternatieven? Hoor graag. Groet, Jan.

 

Update:

 

Zojuist contact gehad met www.mbcaraudio.nl en uitstekend van advies voorzien. Aanrader dus. De oude 40cm spriet wordt vervangen door een DBA+ type van Calearo. Past met de M5-draad op de originele voet. Er is ook een 20cm versie maar deze is dan wel weer dikker. In het vooronder komt een splitter zoals in de bijlage. Plakantenne op de ruit kan weg. Alles bij elkaar voor € 59,90 een goede investering ben ik zeker van.

 

Schermafdruk 2018-09-26 09.29.39.png

Schermafdruk 2018-09-26 09.33.04.png

Schermafdruk 2018-09-26 09.33.22.png

aangepast door HUB
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vanmiddag de radio uitgebouwd en de splitter in het circuit opgenomen. Uiteraard ook de nieuwe spriet geplaatst. Het resultaat is boven verwachting: eindelijk een goed DAB-signaal en een signaal dat ook tijdens de rit wordt vastgehouden. Spriet is niet zo sexy als dat korte FM-stompje maar past wel bij de oorspronkelijke lijnen. En functie gaat voor de vorm hier. DAB-plakantenne kan dus van de voorruit af.

 

20181004_195627.jpg

20181004_195522.jpg

aangepast door HUB
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ben van het weekend bezig geweest met de inbouw van mijn nieuwe Kenwood DAB+ radio. Heb daarvoor ook een splitter, AM/FM/DAB+ antenne en verloop kabel aangeschaft (zie groen omcirkelt).

 

Mijn DAB+ signaal is niet optimaal, ik ontvang maar een paar zenders en vaker niet dan wel (omgeving Amsterdam). Heeft de Z3 een actieve of passieve antenne en weet iemand waar ik de rode (12-volt) kabel  van de splitter op aan moet sluiten? Is dat de blauwe draad (met ‘ant cont’ erop) vanuit mijn radio. Of werkt dit op een andere manier.

 

Foto’s: de splitter die ik heb gekocht, afbeelding uit de handleiding van mijn radio en de kabelboom en aansluiting in de auto.

 

 

 

4FF0CDEC-CAC5-4F2F-A007-ABD54CFF7E31.jpeg

C4051618-D728-4F38-B696-72D641BAF9E2.jpeg

3C903831-554F-488C-B2E2-D03BF3B57C96.jpeg

aangepast door Yasper
Link naar reactie

Je zou even kunnen meten of er spanning komt op de blauw/wit kabel (ant/cont) bij het inschakelen van de radio. Bij b. in je documentatie zie ik dat deze aansluiting voor de spanning op de antenne is. Daar kan je rode kabeltje met de zwarte zekeringhouder  er in op aangesloten worden.

De oorspronkelijke antennekabel (groen omcirkeld) daar komt de splitter op. De andere kant van de splitter (3 aansluitingen), daarvan gaat er een in de antenne aansluiting van de aanwezige radio. Gezien de aard van de aansluiting kan dat niet missen. Nu is in feite de splitter in de originele antennekabel van je auto opgenomen. Je hebt nu nog de antenne aansluiting voor je dab ontvanger met dat dunne pennetje in de midden en de hierboven al genoemde rode aansluiting van de 12V. spanning (+), die op het blauw/witte kabeltje van je radio komt.

Zonder de 12 V. spanning (rode kabeltje) aangesloten te hebben, maar ook zonder de antenne met je oorspronkelijke radio verbonden te hebben zal het hele verhaal waarschijnlijk niet werken, omdat de negatieve aansluiting via de antenne kabel gaat.

Link naar reactie
Op 12-5-2020 om 19:29, Horus zei:

Je zou even kunnen meten of er spanning komt op de blauw/wit kabel (ant/cont) bij het inschakelen van de radio. Bij b. in je documentatie zie ik dat deze aansluiting voor de spanning op de antenne is. Daar kan je rode kabeltje met de zwarte zekeringhouder  er in op aangesloten worden.

De oorspronkelijke antennekabel (groen omcirkeld) daar komt de splitter op. De andere kant van de splitter (3 aansluitingen), daarvan gaat er een in de antenne aansluiting van de aanwezige radio. Gezien de aard van de aansluiting kan dat niet missen. Nu is in feite de splitter in de originele antennekabel van je auto opgenomen. Je hebt nu nog de antenne aansluiting voor je dab ontvanger met dat dunne pennetje in de midden en de hierboven al genoemde rode aansluiting van de 12V. spanning (+), die op het blauw/witte kabeltje van je radio komt.

Zonder de 12 V. spanning (rode kabeltje) aangesloten te hebben, maar ook zonder de antenne met je oorspronkelijke radio verbonden te hebben zal het hele verhaal waarschijnlijk niet werken, omdat de negatieve aansluiting via de antenne kabel gaat.

Dank Horus. Gisteren de rode 12 volt kabel aangesloten op de blauw/witte kabel van mijn radio. Het bereik voor DAB+ lijkt nu iets beter (FM was al gelukt). Heb nu aantal B-radio stations maar nog niet de grote populaire stations zoals Radio538, Sky en 100%NL. Dat vindt ik zelf apart.

 

Ik zal van de week een spanningsmeter van iemand lenen. Meestal werkt het andersom eerst meten dan aansluiten 😅.

Link naar reactie

Mocht je de plakantenne voor het dab signaal gebruiken ....deze moet ook massa maken ...zie de gebruiksaanwijzing van de bijgeleverde antenne . , vanaf de te plakken strip . Veel mensen vergeten dit , met als gevolg weinig dab ontvangst .

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vandaag een Continental TRD7412ub-or radio ingebouwd samen met de antenne en de splitter die HUB had genoemd. Werkt erg mooi en de ontvangst lijkt prima, zonder een lelijke plakantenne te hoeven gebruiken 🙂

 

 

@Yasper heb je wel de schroefantenne vervangen door zo'n Calearo model? De originele FM antenne is niet geschikt voor DAB.

PSX_20200620_200358.jpg

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 20-6-2020 om 20:12, MadMarky zei:

Vandaag een Continental TRD7412ub-or radio ingebouwd samen met de antenne en de splitter die HUB had genoemd. Werkt erg mooi en de ontvangst lijkt prima, zonder een lelijke plakantenne te hoeven gebruiken 🙂

 

 

@Yasper heb je wel de schroefantenne vervangen door zo'n Calearo model? De originele FM antenne is niet geschikt voor DAB.

Bedankt voor de inspiratie, heb afgelopen weekend hetzelfde gedaan, ook gebruikmakend van de eerdere tips over antenne en de splitter. Werkt prima!

PNG-afbeelding.png

Link naar reactie

Ben nogal conservatief cq van 'origineel houden', maar dit ziet er echt heel mooi uit!

2 minuten geleden, MadMarky zei:

@Danielvb Top! En nu snel die lelijke oude Parrot eruit, de belkwaliteit van je nieuwe radio is dik in orde 🙂

Oei! Dat maakt hem nog interessanter; goede keuze.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Hoewel de Continental radio goed is en ook netjes past, heb ik toch voor de Blaupunk Frunkfurt RCM 82  gekozen. De verlichting past nog beter bij de originele verlichting. Ik heb geen boardcomputer, maar zeker als je die wel hebt staat het heel fraai.

Hieronder een plaar plaatjes.

 

Je hebt ook de vergelijkbare Blaupunkt Bremen SQR 46, maar die vind ik zelf iets minder qua vormgeving.

 

20230206_200522.jpg

20230212_151706.jpg

20230212_151730.jpg

aangepast door RobDirk
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.