Ga naar inhoud

Rogue Engineering Rear Shock Mounts


Mus

Aanbevolen berichten

Beste mede members,

Ik ben van plan mijn veerpootlagers te gaan vervangen. Ter informatie heb ik hieronder een stuk gekopieerd uit
het onderstel FAQ:

----------------------------

Het veerpootlager
Een rubbere verbinding tussen de carrosserie en de schokdemper. Dit is de meest voorkomende boosdoener van bonkende/piepende geluiden afkomstig van de achterzijde. Het rubber gaat scheurtjes vertonen over de jaren, en zal uiteindelijk losbreken van de metalen kern. Bij een losgebroken rubber kan de demper ook niet meer goed zijn werk verrichten. Er zijn versterkte versies op de markt die dit probleem voorkomen, en dus een langere levensduur hebben.
Normaal zal de binnenbekleding onder de softtop verwijderd moeten worden om het lager te demonteren. De meest "luxe" (lees dure) versies kunnen vanuit de wielkuip gemonteerd/gedemonteerd worden. Eenmalige demontage van het oude lager zal dan nog steeds vereist zijn natuurlijk. Eigenlijk alleen handig bij verstelbare dempers en circuitgebruik.

-------------------------

Na enige research, voornamelijk op bimmerforums.com, gaat mijn voorkeur uit naar die van Rogue Engineering
(vanwege de specificaties natuurlijk en vanwege de goeie ervaringen).

http://www.rogueengineering.com/rogue/S_BUSH/RSM.html

Past op Z3 én Z4

Kosten bedragen $99 per 2 stuks. Verzendkosten zitten voor een paar op ongeveer $60. Vandaar ook dit initiatief,

het zou mooi zijn als ik de verzendkosten met een paar mensen kan delen. Mocht er echt veel amino zijn dan
zal ik kijken of er ook nog wat van die $99 af kan.

Ik hoor het wel!

M.v.g. Jochem

rsm_full_550.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je kan ze volgens mij een stuk goedkoper bij bimmertune en powerflex krijgen.

bij usa aankopen komt vrijwel altijd btw+import bij. Das dus 24% en daar bovenop ook nog eens de handelingsfee van de vervoerder (ca.15euro oid)

Link naar reactie

Het volgende heb ik vertaald van de site van Rogue Engineering. Het is hun eigen informatie.
Daarnaast ga ik niet beweren dat de originele veerpootlagers niet goed zijn.

Probleem met originele veerpootlager:
-aan de zachte kant, daardoor niet optimaal bestand tegen aftermarket suspension of slechte wegen.
-rubber slijt vaak, waardoor de interne metalen ‘mouw’ (sleeve) kan gaan bewegen of zelfs losraakt van het rubber. Gevolg: piepen, ratelen, clunking (weet niet hoe ik dit precies moet vertalen) en afwijking, slechte onderstel performance en irritatie.

De meeste versterkte versies hebben een aangepaste stalen kern. Deze voorkomt dat de centrale kern scheurt, losraakt en door de bodem van de rubberen bevestiging valt (dat is wat de fabrikanten claimen). Volgens Rogue blijft het probleem echter bestaan dat het rubber gaat slijten en de gehele stalen kern los raakt. Je kunt deze versies niet repareren, en ze zijn niet bestand tegen corrosie. 12mm schokbrekers passen er niet op (Rogue biedt die optie wel).

Waarom Rogue?
6061-T6 Aluminium.
Ze gebruiken geen polyurethaan, omdat de schokbreker daardoor ‘niet meer kan bewegen’, waardoor de aanhechting van het onderste deel van de schokbreker onder spanning komt te staan.
In plaats daarvan gebruiken ze ‘Shore A 60 hardness rubber bushings’ (ongeveer 30% stijver dan de originele bussen/hulzen), zodat het ook nog comfortabel blijft voor straat gebruik.
Met originele 'stijl' bussen kan dit gebeuren:

rsm_fail_300.jpg

De Rogue RSM zijn zo geconstrueerd dat dit niet mogelijk is.
Wanneer de rubberen bussen aan vervanging toe zijn, is het ook daadwerkelijk mogelijk om dat te doen. Geloof dat je voor $10 een setje extra rubberen bussen hebt.
Oftewel, je hoeft dan niet een volledig nieuwe lager te kopen.
Verder zijn er nog 303 RVS onderdelen.
Tot slot: de eerste keer moet je voor montage wel de hele achterklep overhoop halen (van binnenuit installeren). Daarna is het mogelijk om de schokbreker te monteren/demonteren vanuit de wielkast.

Dit verhaal + alle positieve ervaringen heeft er voor gezorgd dat mijn keuze hierop is gevallen.

Wat is het verschil met de versterkte versie van Meyle die de meesten onder ons gebruiken?

Ik denk dat die alleen een versterkte kern hebben

Je kan ze volgens mij een stuk goedkoper bij bimmertune en powerflex krijgen.
bij usa aankopen komt vrijwel altijd btw+import bij. Das dus 24% en daar bovenop ook nog eens de handelingsfee van de vervoerder (ca.15euro oid)

Ik heb deze specifieke lagers daar niet kunnen vinden.
Goed punt wat betreft de importkosten. Zal er zsm even naar kijken.

aangepast door Mus
Link naar reactie

Ze hebben ze toch echt.
bimmertune moet je via ebay doen. Soms moet je even wachten voordat er weer een veiling voorbij komt, of een verzoekje indienen (daarom dus via ebay, beetje vage toko). Ik heb ze daar een paar maanden geleden gekocht. Wellcht is de productie gestaakt?
Ze zijn dan ongeveer 3x zo goedkoop als RE. Ik was 55 euro kwijt incl verzenden/btw etc. (daar komt dan nog 12 euro bij voor de z3 verstevigingsplaatjes).

powerflex kan ook goed via ebay, en de rubberringen daarin zijn natuurlijk van PU.
Het PU praatje van RE is overigens kolder.
het kan zijn dat normaal (synthetisch) rubber sterker of minder sterk is, maar dat ze met PU niet zouden kunnen bewegen slaat als een tang op een varken.

De bimmertune mounts hebben synthetisch rubberkernen (dus dezelfde constructie als RE en de meeste andere aanbieders) en powerflex is uiteraard PU. Voor de rest is de constructie gelijk: alu drager, rvs busjes en ringen.

Dat zijn globaal de keuzes die je uit de eu kan krijgen (en dus niet aan hoge transportkosten vastzit). In de US zijn vele aanbieders van mounts die allemaal een beetje hetzelfde concept volgen als dat van RE. De meesten zijn ook ongeveer hetzelfde geprijst.

Powerflex kost 77pond incl verzenden (en dus incl btw aangezien ze uit de uk komen):

10mm

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-3-Series-POWERFLEX-Rear-Shock-Top-Mount-Bracket-Bush-10mm-PFR5-5630-10-/191180425377?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c833dc8a1

12mm

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-3-Series-POWERFLEX-Rear-Shock-Top-Mount-Bracket-Bush-12mm-PFR5-5630-12-/191180425344?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c833dc880

Die powerflex units zijn nog maar enkele maanden op de markt, dus daar zijn waarschijnlijk nog nauwelijks reviews van.

Toen ik een half jaartje geleden aan het shoppen was hadden ze ze nog niet.

Met deze site kan je een goede inschatting maken als je iets uit de VS laat overkomen; incl inklaringskosten van de diverse pakketdiensten:

http://www.invoercalculator.nl/

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido,

Hartelijk dank voor de uitgebreide en heldere reactie :thumbup:!

Powerflex komt dus op ongeveer €100. En Rogue US volgens de calculator op ongeveer €165.
Gezien ik niet weet of ik op korte termijn de bimmertune versie kan kopen, wordt het waarschijnlijk powerflex.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Rogue, vanwege het feit dat je ze vanuit de wielkast kan monteren.
Ik heb een Engelse aanbieder gezien die de Rogues aanbiedt, heb ze gemaild en wacht nog op een definitieve prijs.
Er is zelfs een Nederlandse leverancier, gemaild, maar die is op vakantie.

Nogmaals dank en wordt vervolgd!

Link naar reactie

Ja ik wou eerst ook rogue, maar ik kon geen goedkoop adresje vinden en vond de factor 3 in prijs te veel (dus gerelateerd aan die bimmertune dingen). Maar je moet je ook vragen hoe vaak je je schokdempers los gaat maken. Ik monteerde het met een nieuw schroefsetje (oude steunen waren nog prima, maar alles ging er toch onderweg), dus ik verwacht dat ze de eerstkomende 10 jaar niet meer los gaan.

Ook is dat loshalen niet zo'n hele tour hoor, je moet even onder in de koffer wat zooi los maken, maar het is te doen.

Het moet sowieso nu los.

Voor bimmertune moet je gewoon die gast via ebay een berichtje sturen. Krijg je geen antwoord, dan moet je het over laten gaan.

Toen ik ze kocht stonden ze geloof ik op de australische? ebay en de engelse ebay. En daar zat nog aardig prijsverschil tussen ook (dus een makkelijke keuze)

Die gast verkoopt ook van die adapterplaten voor gaskleppen (voor zo'n z3 inlaatspruitstukconversie), dus ik denk dan sommige anderen ook wel eens wat bij 'm gekocht hebben. Maar ik zou alleen zaken met 'm doen via ebay (meer zekerheid).

Powerflex was toen nog (net niet op de markt), misschien had ik dan voor die gekozen. Al waren die bimmertune dingen nog steeds 30 euro goedkoper voor eigenlijk dezelfde constructie en materialen als RE (behalve dat daar 2 boutjes vastgelast zitten op een steunplaatje). Maar dat is een relatief klein prijsverschil als je moet kiezen tussen 1 van de vele aanbieders op ebay (genoeg grote shops die ze leveren), of een vage aanbieder uit letland oid.

En dat paarse Powerflex rubber ringetje zou heel mooi kleuren bij de paarse stelring van m'n KW schroefset. Dat zou ook geweldig zijn :lol::wink:

Sowieso heb ik goede ervaringen met powerflex.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Die gast verkoopt ook van die adapterplaten voor gaskleppen (voor zo'n z3 inlaatspruitstukconversie), dus ik denk dan sommige anderen ook wel eens wat bij 'm gekocht hebben. Maar ik zou alleen zaken met 'm doen via ebay (meer zekerheid).

Ik heb geen ervaring met die veerpootlagers, maar wel met de eBay-verkoper die je noemt: hij heeft een aantal van m'n emails in zeer acceptabel Engels beantwoord vóór ik de knoop doorhakte en bij hem zo'n adapterplaat plus een BBTB gekocht heb.

De adapterplaat was van uitstekende kwaliteit en netjes afgewerkt, het gasklephuis was niet alleen uitgeboord maar ook gestraald en volledig gereviseerd, die zag er als nieuw uit. De boel werd snel verzonden en was keurig verpakt, ik was erg tevreden!

Link naar reactie

Bedankt voor de input wederom!

En dat paarse Powerflex rubber ringetje zou heel mooi kleuren bij de paarse stelring van m'n KW schroefset. Dat zou ook geweldig zijn :lol::wink:

Dit soort dingen mag ik graag horen :clapping:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Update:

Ben toch voor de Rogues gegaan, heb ze via CA-automotive (nu CA technologies international) gekocht,

een Engelse leverancier van allerhande BMW tuning onderdelen. Ook al bestelt CA ze gewoon bij Rogue,
het was wel iets goedkoper, €153 inclusief alles. Wel ff op moeten wachten omdat ze uitverkocht waren.
Kwalitatief ziet het er allemaal heel goed uit. De installatiehandleiding was ook duidelijk (genoeg).
Contactpersoon bij CA was erg vriendelijk en behulpzaam.

Ik ben tevreden :)

Link naar reactie
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.