Ga naar inhoud

z4 3.0i compressor project


M3tje

Aanbevolen berichten

Na wat testen op de weg uiteindelijk uitgekomen op 302 PK en 351 NM.

Er zat nog meer potentie in maar dit was het beste resultaat dit komt voornamelijk door de automaat er gaat veel vermogen verloren in de aandrijflijn.

Op de wielen blijft van de 300PK maar 200PK over

IMG_0086.JPG

Link naar reactie

Ik zie dat dat een maha bank is, en ik heb wel vaker gezien dat die banken extreem laag op de wielen meten. Dat was een meting van een z4m coupé op een maha bank (dezelfde, lps3000 pkw) en die deed 256pk op de wielen. Dus dat lage nummer ligt niet alleen aan de automaat (al heeft een automaat per definitie wel wat meer verlies). Die banken meten de wielpk's ook laag. Gaat ie op een dynojet oid, dan zal je qua wielpk's wellicht meer meten en dus minder verlies in de aandrijflijn aantreffen.

Die z4 zal dus meer dan 200pk op de weg zetten (afhankelijk met welke bank je dat meet :lol:)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ruud, het ziet er strak uit, 302 pk lijkt me een mooie uitkomst.

Wedden dat je het binnen de kortste keren toch weer iets te weinig vindt? :lol:

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

Ik zie dat dat een maha bank is, en ik heb wel vaker gezien dat die banken extreem laag op de wielen meten.

waar zou hem dat in zitten?

puur de berekening van het verlies in aandrijflijn ?

je zou denken dat 1 pk 1 pk is en dat je daar niets aan kunt verrekenen.

het vermogen word naar ik aanneem van de draaiende wielen af gemeten of werkt zoiets heel anders?

Link naar reactie

Vermogen kan je sowieso op meerdere manieren aan draaiende wielen meten. Massatraagheid, wervelstroom etc. Die wielen moeten afgeremd/tegengehouden worden natuurlijk anders valt er weinig te meten.

Maar dat die maha banken extreem (onmogelijk) laag meten aan de wielen was mij dus al eerder opgevallen.

Het is namelijk onmogelijk dat je 100pk (ca. 75KW) verlies in je aandrijflijn hebt. Dat verlies kan namelijk alleen maar omgezet worden in warmte (wet van behoud van energie geldt natuurlijk óók hier), en dan zou de olie in je versnellingsbak of je diff al lang koken. Het oppervlak van deze onderdelen is namelijk veel en veel te klein om zoveel warmte weg te voeren. Ook het kleine warmtewisselaartje van een automaat extra heeft is hier veel te klein voor

75kw verlies is ongeveer wat een moderne 2 liter dieselmotor heeft op vollast (rendement van zo'n motor is ongeveer 50%), en kijk wat voor lummel van een radiator daar voor zit. Als die radiator daar niet zou zitten: hoe heet denk je dat de motor dan wordt? Datzelfde zou nu dus met de bak en diff moeten gebeuren natuurlijk.

Meestal wordt aangehouden dat een fwd auto 10% verlies in de aandrijflijn heeft, een rwd auto 15% en een 4wd auto 25%.

Dat zijn natuurlijk ook schattingen, omdat verlies in een aandrijflijn niet lineair schaalt. (dezelfde auto met 300pk heeft een ander percentage verlies dan diezelfde auto met 200pk). Maar het is een richtlijn, en een ongeschreven afspraak (dan gebruikt iedereen iig dezelfde richtlijn).

Er zijn wel manieren om een wat nauwkeurigere schatting te doen: bijvoorbeeld door de massatraagheid van de bank te gebruiken bij de uitloop en met de koppeling ingetrapt meten hoe snel de toeren afnemen. Maar ja, dàt is ook een schatting. De tandwielen lopen dan sowieso op het verkeerde contactvlak bijvoorbeeld (en zo zitten er nog wel meer haken en ogen aan)

Maar ja, is motorvermogen belangrijk? Het zijn uiteindelijk de pk'tjes op de wielen die je voortbewegen. Op veel tuningsfora worden dan ook alleen grafiekjes geshowed met wielpk's.

Voor tuning/afstelling van de motor is het sowieso niet belangrijk, want dan kijk je toch per instelling wat het effect van de toename is. Het is daarvoor alleen van belang dat je dus verschil ziet/meet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nou, vandaag eindelijk de Z opgehaald bij Ruud, wat een feest, de compressor zorgt voor lekker wat extra vermogen waardoor de trekkracht enorm toeneemt, na nog wat laatste aanpassingen is ie nu goed, blijkbaar zit in de software een beperking die bij 380 Nm de motor in een noodloop zet, maar dat is er nu ook vanaf dus al het vermogen is ter beschikking.

Ik heb nog niet echt de gelegenheid gehad om even los te gaan maar in een paar tussensprints werd al duidelijk dat deze opzet de Z " hardcore" maakt.

Natuurlijk zijn er legio auto' s die je niet zoek kunt rijden maar het zijn er nu wel een stuk minder.

Overigens kan je nog steeds ook gewoon rustig rijden, de compressor levert zijn extra Pk's alleen bij een stevig intrappen van het gaspedaal.

Zodra ik tijd heb zal ik een videoverslag maken.

Link naar reactie

Haha, nou ik wil ook geen half werk afleveren, ik heb een mooi HD filmpje geschoten maar daarop komt er bijna een vrachtwagen naar binnen geschoven op een rotonde?? Zat mijn vrouw er doorheen te gillen!! Niet geschikt voor publicatie.

Ik ga van het weekend met de Z op een rustig stukje de acceleratie vastleggen en de motorsound opnemen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.