Ga naar inhoud

z4 3.0i compressor project


M3tje

Aanbevolen berichten

Voor de geinteresseerden, het is een infinitas compressor stage 3.

Tegenwoordig onder de naam G-power.

Levert op de 3.0 motor zonder aangepaste software +/- 286 Pk met software aanpassing +/- 305 Pk.

Na inbouw wordt de software op maat gemaakt en uiteraard tot het max, daar komt een uitdraai van. (ik ben ook benieuwd, het is ook nog eens een automaat)

Er is ook een stage 2 met 320 Pk en een stage 1 met 340 Pk.

De stage 1 heb ik ook een keer overgebouwd en naar software aanpassing op max. 360 Pk kunnen krijgen kon nog verder maar dan is een verdere aanpassing gewenst van grotere injectoren en benzinepomp die een grotere opbrengst kan geven, dus dit geeft al aan wat met drukvulling je ver kan komen met vermogenwinst.

Ik wil er ook bijvertellen dat het in de praktijk geen ///M wordt, met diverse testen uitgeprobeerd moet de compressor het toch afleggen.

Ander verhaal met de E89 die een turbo heeft, na software aanpassing( rond de 400 Pk ) zijn die echt snel.

Link naar reactie

Dit is dus de eerdere versie van wat nu de sk plus 'sporty drive' heet bij g-power begrijp ik dat goed?

Dus zonder intercooler?

Dat lijkt me een makkelijk setje om in te bouwen (in vergelijk met turbo's ;))

Op zich denk ik dat de automaat alles wel kan trekken. Een centrifugaalcompressor geeft pas druk bij hogere toerentallen en is dus geen 'koppelbeul'.

Wat dat betreft is een centrifugaalcompressor meer geschikt voor een automaat dan een twinscrew of turbo.

Wat doet dat ding eigenlijk met de carterventilatie? Gaat dat rechtstreeks de inlaat van de compressor in of zit daar iets van een catch can tussen oid? Of blijft de originele olieafscheider (volgens mij is dat een soort drukventiel?) etc gewoon zitten?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik had het gevoel (nergens op gebaseerd... :)) dat de automaten dat vermogen niet konden hebben.... maar misschien is het ook het koppel geweest.

Hoe veel koppel gaat je ZZZZ naar schatting krijgen?

aangepast door Toink
Link naar reactie
  • Administrator

Terug van een dagje of wat vakantie: mooi project. Ik heb er ook nog even over nagedacht, maar te lang ;) Ben heel benieuwd naar wat de compressor je gaat brengen!

Link naar reactie

Dit staat er op de site van G power.

G-POWER supercharger system SK Plus RS "Sporty Drive"

Basis: Z4 2.2i/M54, 170 hp (125 kW) increased to 215 hp (158 kW)/ 245 Nm

Basis: Z4 2.5i/M54, 192 hp (141 kW) increased to 240 hp (176 kW)/ 290 Nm

Basis: Z4 3.0i/M54, 231 hp (170 kW) increased to 306 hp (225 kW)/ 360 Nm

consisting of:

Belt Drive:

ultra stiff CNC shaped supercharger bracket system made from cast aluminium including an extended support-aggregate belt drive for the supercharger´s drive;

Air Intake Manifold:

racing air filter;

flow optimized clean air intake with large diameters made from cast aluminium;

standard throttle valve is positioned in front of the supercharger inlet;

-> this layout of the air mass control in partial load improves the fuel consumption

Forced Induction:

ASA T3-313 supercharger;

supercharger lubrication through bypass from motor oil circuit;

flow optimized tubing with large diameter made from cast aluminium;

boost level approx. 5.8 psi rel.;

Fuel Management/Electronics:

adaptation of the software of the standard electronic engine control unite (BMW OBD remains fully preserved).

Link naar reactie
  • Administrator

Je zou in ieder geval ook nog even moeten nagaan of de huidige Gpower versie wel 1:1 overeenkomt met de Infinitas versie die er bij jou op gezet gaat worden om te weten wat de specs van "jouw" compressor zijn.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De inbouw is begonnen, dit is de compressor die er in gaat, zonder aanpassingen in de motormanagement zou ie 285 PK leveren maar na inbouw wordt ie op de rollenbank ingeregend en zou er 305 PK gehaald kunnen worden,

Vrijdag weet ik meer en zal ik mijn eerste rijimpressie geven!

2zpje3o.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.