Ga naar inhoud

Motortuning 3.0i doen of niet doen?


M3tje

Aanbevolen berichten

Pfff, dat is dus nog een aardige investering dan, nokkenassen, uitlaatspruitstuk, als ik dat bij mijn auto tel zit ik al bij een M//.in de buurt.

Dus moraal van het verhaal, het loopt qua kosten snel uit de hand als je op jacht bent naar die extra PK,s

  • Like 1
Link naar reactie

Valt wel mee. Mijn spruitstuk+kats waren minder dan 700 euro. Minder dan OEM spul dus. Daar moest wel een beetje aan gelast worden (maar minder dan sommige eindstukken die ik hier langs zie komen), dus dat valt nog wel mee voor een ervaren uitlaten bouwer.

Het is wat dat betreft goedkoper dan een eisenmann geluidje.

Je hebt nog wel wat geneuzel met de herlocatie van je sec. lambda's, maar ook dat is oplosbaar.

Ik was voor nokkenassen, complete vanosrevisie en uitlaat denk ik iets van 2000 euro kwijt, en dat is een schijntje vergeleken met sommige spullen.

Ter vergelijk: supersprint headers+cats is alleen al 2500 (zonder montage).

Maar goed, hoe 'duur' iets is, is natuurlijk betrekkelijk en afhankelijk van je beurs. Ik weet niet hoeveel jij uitgegeven hebt, maar een /m is ook nu altijd nog ca. 12 mille duurder dan een 3.0i. Voor dergelijk geld kan je heel veel doen.

Link naar reactie

Ik zit rond de 5 k maar ik ben nog niet tevreden, nu overstappen naar een M zou ik als het mee zit nog Ongeveer 8k/10k bij moeten lappen,

Maar dan heb ik met nog chippen rond de 370 pk, dat gaat met deze 3.0i niet lukken, althans niet zonder er ook nog 10k tegen aan te gooien.

Link naar reactie

Als je naar zoveel vermogen wilt dan had je een andere supercharger moeten nemen, of wellicht een turbo (technique tuning). In dat laatste geval kan je voor ca. 430pk gaan voor $7000 (ex btw ex verzenden). Da's wel bijna 100pk meer dan een z4m :wink:

Maar goed, tunen kost altijd geld. Mag ook wel, want het is een hobby :)

Wil je veel vermogen voor weinig geld en gelijk klaar zijn, dan moet je een (gebruikte) m6 oid kopen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Probleem voor mij is de automaat bak, die heeft een (nog onbekende) invloed op tuning,

Daardoor twijfel ik of ik nog door moet gaan met upgraden,

Zoeken naar meer is natuurlijk een hobby en niet alleen gerelateerd aan kosten, maar voor mij spelen er nog wat andere praktische zaken, zo zitten in de M gelijk sportstoelen en vind ik de 4 uitlaten erg mooi, zaken die ik natuurlijk ook aan mijn wagen kan toevoegen maar je, dat kost ook wat, ik heb er al aardig wat aan uitgegeven en elke keer loop ik weer tegen het keerpunt aan van de wel/ geen M keuze.

ik heb nu in Duitsland gezien dat de M z4 daar voor redelijke prijzen weggaan dus dan slaat het getwijfel weer toe.

Link naar reactie

Denk je dat het tunen stopt als je een z4m koopt?

Ook daar valt genoeg aan te upgraden. Daar is wellicht nog meer voor te krijgen dan voor een m54 blok (èn tegen hogere prijzen....)

Kijk eens op zpost, daar is bijna geen enkele z4m meer standaard: Superchargers, turbo's, schokdempers, remmen, diffs, nitro, oliepompen, brandstofpompen etc etc etc.

Bij mij gaat het meer dat als ik een bepaald doel heb bereikt, ik mezelf een nieuw doel stel en daar naar toe werk. In m'n eigen tijd. En dat is ongeacht welke auto je hebt. Het gaat mij vooral om de bezigheid en het verleggen van je eigen intellect in de materie. Uit een kleine modificatie kan ik evenveel genoegdoening halen als uit een grote. Zeker als ik alles zelf heb moeten bedenken en bouwen.

En als je een z4m koopt, dan stel je wel weer ferrari of lamborghini achtige prestaties (of m6 prestaties) als doel.

En zo lang ze lambo's tunen tot 1700pk, kan je vanaf dat punt weer genoeg doelen voor ogen stellen :lol:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Tja, dat klopt wel want ik reken al dat die Z4M minimaal gechipt moet zijn en dan kan alles weer verder gaan ook,

Het enige is dat ik al die motorische upgrades niet zelf kan doen, ik zou het graag willen maar dat zit ff niet meer in.

Mijn lol moet dus meer komen uit wat het doet, niet om het zelf werkend te krijgen.

Dat is ook leuk maar toch net even anders.

Link naar reactie

Vergeet ook niet dat zo'n Z4M een bepaalde meerwaarde heeft en ook houdt. Een Z4 3.0i kun je tunen tot hetzelfde niveau, maar het blijft in die vorm altijd een projectauto waarvoor je op termijn een hele beperkte kopersgroep vindt.

Niet dat je aan je auto laat sleutelen voor de volgende eigenaar... soms moet je gewoon doen waar je zelf zin in hebt :).

Link naar reactie

Ik zou geen motortuning doen. Het standaard vermogen is prima. In het onderstel en de remmen is meer winst te behalen en dat maakt het rijden ook leuker. Vermogen went heel snel en dan is het niet meer speciaal/leuk.

Ik heb overigens een sportknop in mijn Z4 coupe met handbak. Geen idee wat het doet. Ik merk niet of nauwelijks verschil. Misschien een tikkeltje betere gasrespons maar ik zou zonder te kijken het verschil niet merken.

aangepast door glnk
Link naar reactie

Ik zou geen motortuning doen. Het standaard vermogen is prima.

Mooi dat jij tevreden bent over het standaard vermogen, ik vond 230 pk weinig voor een sportieve auto, wat voor mij rijden leuk maakt is het gegrom van de sebring uitlaat en het gefluit en gesis van de compressor, ik heb bigbrakes voor en daar heb ik nog nooit iets van gemerkt( behalve dat ie goed remt. Onderstel is zeker wel belangrijk maar juist i.c.m vermogen heb je daar rendement van.

De sportknop zorgt er voor bij mijnZ automaat voor dat ie wat langer doorloopt in zijn toeren, ik heb ook zo' n knop in mijn 328i daar kan je dan kiezen voor eco comfort sport en sport +, die heeft wel meerwaarde, want daar is echt een verschil tussen de standen,

In een Z met handbak kon ik het verschil ook niet echt merken.

En iedereen die tuning maar voor de gewone man vind raadt ik aan een bentley te kopen( en dan liefst geen continental, want die is weer voor patsers gemaakt)

aangepast door Ruud_19
FQVWD
  • Like 1
Link naar reactie

^ 190kg lichter dan de normale m3, dus ongeveer even zwaar als een standaard z4 :wink:, al zijn de bronnen daar over verdeeld (soms lees je ook dat hij 110kg lichter is ipv 190kg)

Niet heel zwaar, maar natuurlijk nog steeds niet vergelijkbaar met een lotus of een TVR.

Die zijn ècht licht.

Maar goed, dan kan je wel zien wat gewicht doet. De CSL wordt gezien als de leukste bmw op het circuit, maar moet je eens indenken als je nòg een keer dat gewicht bespaart (een tvr als de sagaris is ruim onder de 1100kg en heeft meer vermogen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

M3 Csl was echt een walvis op wielen....

1385kg... Dat kan ik niet echt lichtgewicht noemen, sorry.

Eerlijk is eerlijk de M3 CSL was nog wel M-waardig. Hoewel die wel overrated is.

Een kennis van mij noemde het een luidruchtige BMW en verder weinig speciaals. ;)

Haha en dat is dan een leichtbau. Lotus had ik nog bijna gekocht, niet gerden want ben in eens voor de Z gegaan.

Maar zou dan voor de performance voor de Opel speedster turbo gaan. Uit een turbo blok valt immers meer te halen.

Performance... een Lotus is perfect in balans met de 192 pk atmo motor. Het zijn geen rechtuitbranders hoewel acceleratie meer dan prima is. Een auto met turbo geeft een heel andere beleving wat niet echt bij het type auto past. Niet dat een Speedster Turbo niet leuk is, in tegendeel.

aangepast door glnk
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.