Ga naar inhoud

Motortuning 3.0i doen of niet doen?


M3tje

Aanbevolen berichten

Eerlijk gezegd ben ik toch wel benieuwd wat nu de uitslag op een rollenbank zou worden, ik stel mijn tuningresultaten open voor dé wetenschap.

Dus ik zou er wel bij willen zijn als er meerdere auto,s gemeten worden, daarna kun je zeker met meerdere autos wel iets zeggen over zin of onzin.

Link naar reactie

Zo werkt de sportknop in mijn Z niet en in de vorige evenmin.

M3tje heeft een automaat, en dan schakelt schakelt de bak later dan normaal. Dat scheelt blijkbaar ca. 1000 toeren.

Verder wordt het hier een beetje zinloze discussie want iedereen denkt de waarheid te kennen, ook zij die nog nooit met een gechipte 3.0i hebben gereden. Het verschil in de karakteristiek van de motor kun je niet meten, alleen voelem. De pk's en Nm'er natuurlijk wel, en het zal blijken wat die doen op de rollenbank.

  • Like 1
Link naar reactie

Getest en gemerkt ik dus en velen die het ook zelf hebben ondervonden, ook hier op het forum.

Kan ik beamen, altijd Ron98 getankt met mijn Z4 3.0i en haalde altijd wel gemiddeld zon 1 op 11.5 in de zomer en 1 op 10.7 in de winter.

En mijn rijstijl is bekend hier.

Overigens had Ruud mijn Z4 3.0i ook gechiped en hoewel je het qua top niet merkte (mijn bak had mogelijk wel wat meer vermogen verloren door z'n hogere km stand) kon ik wel perfect bijblijven tijdens de knalrit met Walter zijn veel nieuwere (lagere km stand) 3.0i. Verder liep het blokje iets lekkerder en ging de toerenbegrenzer geloof 500rpm hoger.

Link naar reactie

Ik kon jou ook makkelijk bijhouden met die knalrit, en jij reed weer achter Walter.

Conclusie: Walter liep gewoon de boel op te houden met z'n opa rijstijl :schater:

Link naar reactie

Ik kon jou ook makkelijk bijhouden met die knalrit, en jij reed weer achter Walter.

Conclusie: Walter liep gewoon de boel op te houden met z'n opa rijstijl :schater:

Wel beiden auto's met een veel lagere km-stand.

Maargoed ... 90% zal tussen de oren zitten, 10% sneller. Nooit head2head geraced... maar dan nog ... heeft iemand de CDV eruit gehaald scheelt het al wat en gewicht van persoon + hoe kan hij schakelen ook.

Maar één echt antwoord: Rollerbank.

Maar ik was content met de tuning. (en gezien de nieuwe eigenaar hier nog af en toe op het forum zit zouden we er achter kunnen komen ;))

Link naar reactie

Vanavond even de schuif opengetrokken, ik moet zeggen dat bij het toppen ik niet veel verschil heb gemerkt t.o.v. Voor de tuning.

Na 220 op de teller geraakt te hebben loopt het niet echt vlot meer, ik las in een andere topic iemand die ook een volledige sportuitlaat eronder gehad gegooid en toen pas het grote verschil merkte??

Verder is inderdaad de gasresponse beter dus de rollenbank wordt toch wel interessant om nou te weten wat we precies erbij hebben gekregen.( of niet)

Link naar reactie

Bij dat soort snelheden merk je echt niet meer of je 10 of 20pk oid meer hebt hoor.

Of je 5km wind mee of tegen hebt maakt dan veel meer uit.

Mee eens, maar opzet van deze topic was zo duidelijk mogelijk in beeld krijgen wat de verschillen zijn, nou die zitten dus niet aan de rechterkant van de teller,

Blijft een feit dat de auto sportiever aanvoelt, ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet of dat de extra pk's hiervoor zorgen of een wat andere motorkarakteristiek.

Ik heb tot nu toe het idee dat "HET" beter is geworden dus nog geen spijt van de ingreep.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Dag mannen

Wat is de status momenteel?

Ook ik heb een z4 3.0 automaat. En rij altijd op sportstand en ben ook geïnteresseerd in tuning

En dan denk jk Aan

* luchtfilter

* chiptuning.

* evt andere nokkenas

Ben benieuwd wat het advies is van Roodkapje en of zo een chiptuning dag al is geweest of staat gepland ?

Grtj

Link naar reactie

Tja, ik ben ook begonnen met chippen, maar echt heel veel scheelde dat niet,althans merkbaar,

Dat komt ook door de automaat denk ik,als je het onderste er uit wil halen moet je hem met de hand schakelen,

De elektronische bak schakelt over op andere momenten dan dat jij zou willen.

Het scheelt allemaal wel wat tuning filtertje, nokkenas maar echt duidelijk merkbare vermogenswinst vraagt om een compressor.

Het blijft met een automaat toch allemaal wat anders uitpakken omdat die electronica eigelijk ook aangepast zou moeten worden.

Ik ga volgende week weer naar een andere tuner om te kijken wat ik er nog extra uit kan halen,

Misschien kan hij wel met alleen een chiptuning genoeg extra uithalen. Ik zal dat ff vragen wat hij te bieden heeft.

Ik moet wel zeggen dat chippen natuurlijk wel goedkope extra pk,s zijn,

Compressors e.d zijn een dure aanvulling.

Wat je ook laat doen, laat de auto voor en na de tuning op een rollenbank draaien andërs blijf je altijd twijfelen of het echt wat uit heeft gehaald.

Link naar reactie

Nokkenassen (van schrick althans) kosten ongeveer 950 euro/paar. Vergeet niet dat je ook het nodige speciaalgereedschap nodig hebt. Dat is ook niet gratis :wink:

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

als ze het al kunnen :wink:

(er worden altijd veel foutjes gemaakt bij dit soort klusje, je moet 'mechanische feeling' hebben)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Moeilijk om te zeggen, maar ik denk vrij weinig.

Het uitlaatspruitstuk is een behoorlijke bottleneck, en als je geen compressor of turbo hebt om lucht geforceerd je cilinder in te blazen, dan heeft een grotere opening van je klep ook niet zoveel zin.

Zie het als een kraan. Als je aan het eind maar een hele kleine uitstroomopening hebt, dan helpt een grote leidingdiameter niet zoveel. Je kunt dan alleen de druk verhogen.

Dus nokkenassen zonder je uitlaatspruitstuk aan te pakken is imo zonde van de investering.

Let erop: je kan geen nokkenassen die voor atmosferische motoren zijn samengesteld ook gebruiken voor geblazen motoren.

Nokkenassen zijn ingewikkelde materie.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.