Ga naar inhoud

How to: zelf reviseren injectoren 4 en 6 cilinder


Gast gsusivo

Aanbevolen berichten

Hallo,

zoals velen van jullie wellicht weten ben ik bezig met de ombouw van mijn inlaatspruitstuk. Alle rubbertjes en slangen werden vervangen die ik onderweg tegenkwam. Tijdens mijn project liep ik ook tegen het volgende aan wat misschien nog interessant is voor andere forumleden.

Ik wilde graag de O-ringen van mijn 6 injectoren vervangen. Inmiddels was de kwaliteit ook niet meer je van het. Een en ander voelde al aardig stug aan. Het leek mij niet verstandig alles terug te plaatsen zoals ik het er uit gehaald had, vanwege de kans op vacuüm lekkages. Dus onderdeelnummers opgezocht in ETK en dealer gebeld.

Zoals mijn biologieleraar altijd zei: gebruik rubber nooit twee keer ;)

In mijn geval heeft de injector 2 verschillende O-ringen. Boven en onder zitten O-ringen. De bovenste verdwijnt in de injector-rail/brandstofrail, de ander verdwijnt in het inlaatspruitstuk. Dit kan per motortype echter verschillend zijn. Ik heb een M52TUB28.

De altijd vriendelijke dealer, die altijd blij is als ik zijn dagomzet goed ga maken middels het bestellen van O-ringen deelde mij mede dat hij ze enkel per 10 kon leveren. Daar ze een 3,60 euro het stuk kosten, was ik daar niet echt blij mee. Ik zou er dan 20 aanschaffen terwijl ik er slechts 12 nodig had.

Toen maar eens even gaan zoeken op mijn startpagina: eBay.com

Uiteindelijk vond ik een aanbieder die complete revisie-sets aanbood voor injectoren.

http://www.ebay.com/sch/m.html?_odkw=&fits=Make%3ABMW%7CYear%3A2006&item=270889990553&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&_osacat=0&hash=item3f124d3999&vxp=mtr&_ssn=dimarmotorsportsllc&_trksid=p2046732.m570.l1313&_nkw=bmw+z3&_sacat=0&_from=R40

Zoals te zien is er ook voor de 4 cilinders een kitje verkrijgbaar.

Daar sommige motoren van de Z3 ook in de Z4 voorkomen, geldt dit natuurlijk ook voor de Z4. Geef je chassisnummer bij bestelling even door zodat hij het kan controleren. Er zijn namelijk verschillende soorten injectoren van verschillende fabrikanten. In mijn geval gaat het om de Siemens injectoren (142kw), de oudere 2.8 (141kw) heeft de Bosch injectoren.

Besteld, totale kosten inclusief verzenden: iets meer als 25 Euro :clapping:

In mijn geval bestaat het setje uit 12 O-ringen en 7 filtertjes en een schroef. Verzending was binnen 4 dagen geleverd vanuit de VS.

Ik ga in deze how to gemakshalve ervan uit dat de brandstofrail al verwijderd is.

  1. Allereerst de clip uit de rail verwijderen zodat de injector los komt uit de rail;
  2. Injector verwijderen;
  3. Beide O-ringen eraf halen en even met een doekje en wat remreiniger schoonmaken, werk van boven naar beneden zodat er geen vuil in de injector komt, dan kun je hem namelijk weggooien. Doe er voorzichtig mee, injectoren zitten nieuw op 120 euro het stuk…
  4. Vervolgens pak je een langere schroef (niet bijgeleverde schroef, deze is te kort) en steekt die in de bovenkant van de injector. Draai hem er een slag in zodat hij stevig in de injector zit, maar op een dusdanige manier dat je niet de injector vernielt.null_zps4766d19a.jpg
  5. Wiebel een beetje heen en weer, zet een beetje kracht en het filter komt eruit;
  6. Nieuwe rubbertjes erop zetten;
  7. Pak een glazen snijplank, leg het filtertje in de bovenste opening van de injector en duw het filter erin totdat je ‘klik’ hoort door deze met de bovenkant naar onder op de snijplank te drukken. Wederom voorzichtig met de injector.
  8. Doe bovenstaande nog 5 maal. Vervolgens terugplaatsen en borgclip van injector monteren. Monteer hem op dusdanige wijze dat er boven de borgclip nog een sleufje vrij is. Indien je dit niet doet, zit de injector te diep in de rail.

Even wat ondersteunend beeldmateriaal.

Oud (links) en nieuw (rechts):

null_zps5693e0dd.jpg

Duidelijk aan vervanging toe:

null_zps7c5e5dde.jpg

Rubbers verwijderd:

null_zps74acb000.jpg

De klus is geklaard, de injectoren zitten er weer in:

null_zpsae3d9a93.jpg

De restanten (2 filters gingen stuk):

null_zps985bfa34.jpg

Indien er vragen zijn, dan hoor ik het natuurlijk :)

Groetjes Ivo

  • Like 3
Link naar reactie

Bovenste is 7,52mm x 3,52mm onderste is 9,2mm x 2,8mm.

Op zich is 25 euro geen geld voor deze kit, daar nu ook de filtertjes vervangen kunnen worden.

Bij de dealer zijn ze 3,60 het stuk. Dus met 20 stuks tikte dat wel aardig aan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.