Ga naar inhoud

Achterruit


napoje

Aanbevolen berichten

Zo... Eindelijk zit de nieuwe achterruit erin. En het viel best mee. Het lijkt ingewikkelder dan het is. Ik zal het stap voor stap proberen uit te leggen.

Benodigdheden:

Deze handleiding!

Kleine (mini) schroevendraaiers

grote schroevendraaier

(evt) Naald en draad

Achterruitje van BMW of andere leverancier zoals HIER

-Zet je kap een stukje open. Hierdoor is de spanning van het ruitje. (alleen klemmen losmaken dus)

-Piel eerst het het kapje van het klemmetje onderaan het ruitje los met een dunne minischroevendraaier. (dus niet zo'n joekel als op de foto). Best lastig want je hebt maar weinig werkruimte, vooral onderin.

pry1.jpg

- Haal het kapje los met de grote schroevendraaier

pry2.jpg

- Haal aan de BUITENKANT aan de midden-onderkant het doek los uit het rubber, lift het op en verwijder de andere kant van het klemmetje.

-Haal met een schroevendraaier of nog liever een plastic spatel de rits uit elkaar. (gewoon met je vinger werkte bij mij uitstekend).

- Duw zachtjes van BUITENAF tegen het ruitje, deze komt dan los. Haal hem er helemaal uit.

- Doe de sluiter aan de onderste rits van het nieuwe ruitje (ze overlappen elkaar ong. 4 cm)

- Leg het nieuwe ruitje op de achterklep met een handoek ofzo eronder.

Pas de sluiter van BINNEN in de rits van de kap. Officieël moeten ze precies gelijk beginnen (maar dat is soms niet waar merkte ik)

start.jpg

- Rits hem langzaam dicht met de klok mee! Volens de handleiding moet je dit met zijn twee-en doen maar ik deed het zonder probleem alleen. Laat de sluiter nog zitten. (niet helemaal naar het eind doorhalen dus

zipper.jpg

ruitje-open.jpg

----LET GOED OP DE VOLGENDE STAP! DIT STAAT NIET IN DE HANDLEIDING!----

- Sluit nu de kap (klemmen vastmaken).

Als het goed is mag je ruitje nu geen grote diagonale rimpels vertonen. Als dit wel het geval is zul je de hem moeten losritsen en het beginpunt van de rits aan het raampje iets naar links of rechts moeten verplaatsen t.o.v. de rits aan de kap. (ik heb het drie keer moeten overdoen voor ie mooi zat).

- Maak de kap weer los.

- Haal de sluiter eraf

- Doe het klemmetje van buiten weer terug waar ie zat (dus op de connectie)

Plaats het kapje van binnen er weer overheen en buig de pootjes terug.

Of, in mijn geval, met naald en draad de eindpunten van de rits vastnaaien (het kan ook allerbij als je zeker wilt zijn)

- moet je aan de BUITENKANT het ruit aan de kap vastplakken.

Bij de BMW oem versie zit dubbelzijdig tape. Haal het schutvel hiervan los en plak de kap eraan vast.

Bij mijn versie zit een soort rubbercement. Plak dat op het raamdeel buiten de ritsen, laat het even (5-10 min) drogen en plak de kapstof erop. Weer even laten drogen.

kap-plak.jpg

- Piel daarna de kapstof die nog los over het ruit zit onder de rubber rand.

Laat de lijm harden. Liefst 24 uur niet rijden, zeker niet met de kap open!

Ziehier het eindresultaat

eindresultaat.jpg

KLAAR!!!

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En nu 24 uur laten drogen, morgen de auto wassen, en wij horen of het zaakje waterdicht is. ^_^ B)

Nee, ik ga hem dalijk even helemaal doorlezen. Heb je nog evenveel zicht als voorheen?

meer.... veel meer. mijn ruitje is lichtgrijs en dat staat mooier dan dat groen.

Link naar reactie
Zo, even doorgelezen en lijkt mij toch wel een heel karwei  B)  Hoeveel uurtjes heb je er in totaal aan gewerkt? Op de meeting neem ik even plaats in je Z  :D

1 1/2 uur maar ^_^ wel eerst ff goed de BMW handleiding bestuderen.

Link naar reactie

Wat een fantastisch mooie B) handleiding :ok: !!! Bovendien heb ik er nu toch ineens weer vertrouwen in dat gewoon "te doen" is. Was eigenlijk van plan m'n ruit maar te laten zitten, omdat ik toch al met 2 reparaties in de kap zit agv een inbraakje ^_^ . Maar dit heeft me op heel andere gedachten gebracht :D .

Bedankt,

Michiel.

Link naar reactie
Wat een fantastisch mooie  B) handleiding :ok: !!! Bovendien heb ik er nu toch ineens weer vertrouwen in dat gewoon "te doen" is. Was eigenlijk van plan m'n ruit maar te laten zitten, omdat ik toch al met 2 reparaties in de kap zit agv een inbraakje ^_^ . Maar dit heeft me op heel andere gedachten gebracht :D .

Bedankt,

Michiel.

als ie er eenmaal mooi inhangt kan er bijna niets meer fout. hem er plooiloos inkrijgen kost ff moeite

Link naar reactie
Knap werk Napoje! Hopelijk is ie ook waterdicht!

als je bang bent dat zoiets niet waterdicht is is er een goede oplossing. IPV lijm/tape gebruik je gewoon transparante butyleenkit. Of je zet er naast de lijm/tape een dun laagje tegenaan voor je hem onder de rubberrand pielt. Werkt gegarandeerd!

Link naar reactie
  • 2 weken later...
n.a.v. die butyleen kit:

Ik heb goede ervaringen met Sikaflex kit.

Komt o.a. uit de watersport. Het is flexibel, droogt juist beter in natte omgeving en je kunt er mee lijmen. 't is alleen beetje duur :blush:

Het moet ook niet te hard plakken. Anders krijg je hem er nooit meer uit of de resten er nauwelijks af.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Seit zwei Jahren hat meine Firma mit grossem Erfolg 500 Heckscheiben produziert und vermarktet.

Hij heeft gemerkt dat er steeds meer vraag naar komt, en dus aangedurfd om in grotere oplage's te gaan produceren. Gevolg: prijs zakt. Zijn dit dezelfde (donkere) ruitjes die jij ook hebt Napoje?

Link naar reactie
Seit zwei Jahren hat meine Firma mit grossem Erfolg 500 Heckscheiben produziert und vermarktet.

Hij heeft gemerkt dat er steeds meer vraag naar komt, en dus aangedurfd om in grotere oplage's te gaan produceren. Gevolg: prijs zakt. Zijn dit dezelfde (donkere) ruitjes die jij ook hebt Napoje?

dat stond er al toen ie € 80 koste dat verhaal :blink:

Link naar reactie

Op zijn amerikaanse site (www.emiata.com) kosten ze nog steeds $ 85 + $ 13 verzendkosten. (ik betaalde toen € 77) Dus zo veel goedkoper is ie niet geworden.

Hij heeft gewoon heel lang gewacht met het doorberekenen van de lage dollar koers.

Link naar reactie

Tja, en nu? Ik heb afgelopen winter een nieuw achterruitje laten plaatsen en zou hem nu al wel weer willen vervangen omdat hij nogal krasserig wordt van het openklappen van de kap. Hoe voorkomen jullie dit? In het begin was ik héél zuinig op mijn nieuw raampje en deed er een handdoek tussen maar écht handig is dit niet. Hoor graag jullie "trucjes".

Groetjes,

Cora

Link naar reactie
Tja, en nu? Ik heb afgelopen winter een nieuw achterruitje laten plaatsen en zou hem nu al wel weer willen vervangen omdat hij nogal krasserig wordt van het openklappen van de kap. Hoe voorkomen jullie dit? In het begin was ik héél zuinig op mijn nieuw raampje en deed er een handdoek tussen maar écht handig is dit niet. Hoor graag jullie "trucjes".

Groetjes,

Cora

Tja, hier is geen een trucje voor te bedenken :huh:

Ik had mijn ruitje echt splinternieuw maar na één enkele rit Zonder de originele bescherming,

[het doek met BMW erop] en vóila, daar was in het knikpunt van de ruit een blijvende krassenboel. Niet meer weg te polijsten :D

Dat is ook iets wat 'elektriesche' kapbediening Zo'n dubbel gevoel geeft bij mij.

Je Zult om het ruitje te beschermen toch 'even' uit moeten stappen voor het doekje. Hmmm...

Wat dat betreft mocht het van mij wel het systeem van de Z4 Zijn, echt glas en geen irritante haken die je eerst los moet trekken, om van die :skull: softtopcover nog maar te Zwijgen.

Dus ALTIJD even het doekje ertussen is het beste wat je kunt doen.

Link naar reactie

Ok ok Zedri .. het is me duidelijk. Zorgen dat Rolf dus écht een profvoetballer wordt zodat ik ook een Z4 met normaal glas kan rijden! En voor nu? Gewoon weer wachten tot het kouder dan -5 graden is, kap open, raam stuk, nieuw raampje er in en vanaf dan ALTIJD met een doekje in de weer .. dusssssssss ... :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.