Ga naar inhoud

Ergonomie, stoel, binnenspiegel


toyz

Aanbevolen berichten

Is er iemand met ervaring in modificatie stoel/stoelverstelling om een paar cm beenlengte en/of hoofdruimte te winnen?

In mijn 2.8 roadster (1999) kan de zitting wellicht nog 2cm naar achter, maar dit forceert de leuning in te verticale positie. Ik dacht dat met verwijderen/modificeren van de harde achterschaal van de rugleuning wellicht nog een paar cm te winnen. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan, of een andere wijziging voor een soortgelijk resultaat?

In het zicht naar voren, ontneemt de binnespiegel een aanmerkelijk deel van het blikveld, speciaal moeilijk mbt verkeer van rechts. Moet dus voordurend onder de spiegel doorkijken. Dacht om de spiegel op een voet op het dashboard te monteren, zoals ook bij wat oudere autos (Frans) vaak het geval was. Moet dan wel de bedrading (centrale vergrendeling?) omleggen. Ook hier de vraag, is er iemand met ervaring/oplossing zichtprobleem naar voren?

Bij voorbaat dank voor suggesties.

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Lengte is weinig aan te veranderen, maar voor de binnenspiegel zou je ook een M versie kunnen overwegen, deze is ovaal en een stuk kleiner.

Er zijn op het forum wel plaatjes van te vinden, CV ontvanger kan dan in de spiegel blijven zitten.

JCK

Link naar reactie

Die tip uit dat Duitse forum klinkt heel interessant! Achter de stoel zit een soort bochel van styropor, van wel 5 cm dik. Die verhindert net dat je je rugleuning lekker achterover kunt zetten. Ik ga dat ding er beslist uitslopen! ^_^

"Heute sind bei mir auch die Styroporteile rausgekommen. Geht auch ohne den Sitz komplett rauszuhohlen:

- Sitzverschraubung vorne lösen (SW13)

- Sitz nach vorne und nach oben fahren

- Sitzverschraubung hinten lösen (SW16)

- Gurtverschraubung lösen (SW16)

- Einstiegsleiste abmontieren

- 2 SPAX-Schrauben an der untere B-Säulenverkleidung lösen

- Sitz nach vorne manuvrieren

- Teppich unter der außere Sitzschiene und Kabel durchziehen

- Teppich hochklappen und von oben draufdrücken. Jetzt löst sich der Styroporblock auch ohne Teppichmesser. Bischen Kraft und technik!

- Alles wieder zusammenbauen.

Für beiden Seiten habe ich eine Stunde gebraucht.

Bringt echt super viel. Ein ganz anderes Fahrgefühl! "

Link naar reactie
Die tip uit dat Duitse forum klinkt heel interessant! Achter de stoel zit een soort bochel van styropor, van wel 5 cm dik. Die verhindert net dat je je rugleuning lekker achterover kunt zetten. Ik ga dat ding er beslist uitslopen!  ^_^

"Heute sind bei mir auch die Styroporteile rausgekommen. Geht auch ohne den Sitz komplett rauszuhohlen:

- Sitzverschraubung vorne lösen (SW13)

- Sitz nach vorne und nach oben fahren

- Sitzverschraubung hinten lösen (SW16)

- Gurtverschraubung lösen (SW16)

- Einstiegsleiste abmontieren

- 2 SPAX-Schrauben an der untere B-Säulenverkleidung lösen

- Sitz nach vorne manuvrieren

- Teppich unter der außere Sitzschiene und Kabel durchziehen

- Teppich hochklappen und von oben draufdrücken. Jetzt löst sich der Styroporblock auch ohne Teppichmesser. Bischen Kraft und technik!

- Alles wieder zusammenbauen.

Für beiden Seiten habe ich eine Stunde gebraucht.

Bringt echt super viel. Ein ganz anderes Fahrgefühl!  "

wel ff een d-h-z handleiding plaatsen hier hè B)

Link naar reactie
wel ff een d-h-z handleiding plaatsen hier hè ^_^

Het ding is eruit! Het verhaal is eigenlijk nog simpeler dan onze Duitse vrienden beschreven. De truc is dat je moet zorgen dat je van de zijkant achter je tapijt kunt komen met je hand. Dan kan je het piepschuim blok lospeuteren tussen het tapijt en de schuimrubber laag daarachter vandaan.

1. Maak met één schroef de plastic bekleding van de binnenkant van de achterste deurlijst los.

2. Trek die bekleding uit het rubberprofiel. Langs dat profiel kun je nu bij de zijkant van het tapijt.

3. Steek je hand erachter en je kunt bij het piepschuim blok komen.

4. Lastigste is nu dat het blok helemaal is vastgeschuimd aan het tapijt. Je moet dus de schuimrubberlaag stuk snijden of krabben om bij het blok te komen. Een plamuurmes kan helpen om het blok van het tapijt los te wrikken.

5. Verwijder het blok. Je houdt er een paar onooglijke stukken piepschuim en wat gescheurde stukken schuimrubber aan over.

6. Tapijt weer terugduwen onder de lijst. Lijst vastzetten in het rubber profiel en met de kruiskopschroef. Klaar.

Let wel: de functie van het piepschuimblok is waarschijnlijk dat daardoor de rugleuning vrij wordt gehouden van de rolbeugelkast. Zonder het blok heb je wel iets meer mogelijkheid om je stoel achterover te zetten, maar je hoofdsteun komt al gauw in contact met de rolbeugelkast. Dat schuurt en piept als je het er te strak tegenaan zet.

Kortom: verwacht geen wonderen! B)

Link naar reactie
Let wel: de functie van het piepschuimblok is waarschijnlijk dat daardoor de rugleuning vrij wordt gehouden van de rolbeugelkast. Zonder het blok heb je wel iets meer mogelijkheid om je stoel achterover te zetten, maar je hoofdsteun komt al gauw in contact met de rolbeugelkast. Dat schuurt en piept als je het er te strak tegenaan zet.

mmm. ik heb ook zo'n blok en im 96 was een rolbeugel nog niet mogelijk. Waarschijnlijk pas daarna na gezeur van klanten. Dus of het zo is...

Link naar reactie

Ik noemde het de rolbeugelkast, ook al zit daar bij mij ook geen rolbeugel. Hoe noem je die unit waar je rolgordels en je opbergkastjes in zitten en waar in latere modellen rolbeugels kunnen zitten? ^_^

Duidelijk is in ieder geval dat de bovenkant van de achterkant van je stoel tegen die unit aan kan komen, als je de stoel helemaal naar achter zet. Door de flexibiliteit van de rugleuning kan dat geschuur en gepiep opleveren. Gevolg: slijtplekken in het leer. Het styroporblok onder het tapijt in de achterwand voorkomt dat door het achteruitzetten van de stoel zodanig te begrenzen dat er altijd enige ruimte overblijft achter de bovenkant van je rugleuning. Dat lijkt mij een logische ontwerptechnische reden voor het aanbrengen van dat blok. Het is dus ook iets waarmee je rekening moet houden als je het wilt verwijderen.

Wie het piepschuimblok eruit haalt, moet dus gewoon zelf iets ruimte overlaten bij het stellen van de rugleuning.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Handig om te weten dit... Ik moet mijn rugleuning ook altijd ver naar achter zetten omdat ik anders rugpijn krijg (zwakke rug) en zo kan ik met m'n onderrug tegen de leuning aan zitten.

M'n bekken is dan achterover gekantelt: geen rugpijn

nadeel: ruimte voor nodig.

Toen ik ging proefrijden in de Z3 was dat het eerste waar ik op lette. Ik meet 1.79 en dat ging maar NET goed. Zit ik alleen iets dicht op het stuur. Maar dat kan ik nu verhelpen dus... mooi

Overigens dacht ik dat die kast waar het tegenaan komt inderdaad beugels inzitten. Die springen er toch uit als ie omkiepert? Dat hebben ze mij vertelt n.l.

Link naar reactie
Die tip uit dat Duitse forum klinkt heel interessant! Achter de stoel zit een soort bochel van styropor, van wel 5 cm dik. Die verhindert net dat je je rugleuning lekker achterover kunt zetten. Ik ga dat ding er beslist uitslopen! :D

"Heute sind bei mir auch die Styroporteile rausgekommen. Geht auch ohne den Sitz komplett rauszuhohlen:

- Sitzverschraubung vorne lösen (SW13)

- Sitz nach vorne und nach oben fahren

- Sitzverschraubung hinten lösen (SW16)

- Gurtverschraubung lösen (SW16)

- Einstiegsleiste abmontieren

- 2 SPAX-Schrauben an der untere B-Säulenverkleidung lösen

- Sitz nach vorne manuvrieren

- Teppich unter der außere Sitzschiene und Kabel durchziehen

- Teppich hochklappen und von oben draufdrücken. Jetzt löst sich der Styroporblock auch ohne Teppichmesser. Bischen Kraft und technik!

- Alles wieder zusammenbauen.

Für beiden Seiten habe ich eine Stunde gebraucht.

Bringt echt super viel. Ein ganz anderes Fahrgefühl! "

Kijk hier eens. zie je hoe het gaat:

http://www.waycoolinc.com/z3/02/100602/shish09.html

Link naar reactie
Kijk hier eens. zie je hoe het gaat:

http://www.waycoolinc.com/z3/02/100602/shish09.html

Mooie foto's, maar het is beslist niet nodig om je stoel eruit te halen. Deurstijlbekleding loshalen, achter tapijt grijpen, blok lospeuteren. Zie mijn beschrijving in een eerdere post. En: je wint maar een paar centimeter!

Link naar reactie
Kijk hier eens. zie je hoe het gaat:

http://www.waycoolinc.com/z3/02/100602/shish09.html

Mooie foto's, maar het is beslist niet nodig om je stoel eruit te halen. Deurstijlbekleding loshalen, achter tapijt grijpen, blok lospeuteren. Zie mijn beschrijving in een eerdere post. En: je wint maar een paar centimeter!

goede bescrijving met foto's

http://www.guicide.com/z3/RemoveTheHump/index.html

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.