Ga naar inhoud

Spoorverbreders


Aanbevolen berichten

Nou ze zitten erop.

Voor 10mm per kant: (voor-na)

voor8su.jpg

Achter 15 mm per kant: (voor-na)

achter6ul.jpg

Verbreders zijn in bruikleen, (thx 2 Pierre) en het gaat nu even om het idee. Aan de voorzijde ligt hij nu wel heel erg mooi in de kast, alleen ben ik bang dat het in combinatie met een verlagingssetje toch fout gaat.

Aan de achterzijde mag hij 15mm makkelijk hebben per kant. Misschien zelfs nog 20mm maar dat moet ik nog even bekijken.

Link naar reactie
  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ziet er goed uit Sledge, puur theoretisch zou het voren moeten lukken, ik heb immers 8,5*19 ET32 jij komt nu uit met de 10mm op ET 27 dus 5mm meer naar binnen, ik zag echter ook bij het wegrijden dat je behoorlijk veerweg hebt, je moet hem anders ff linksachter opkrikken dan duw je hem als het ware rechtsvoor het spatbord in dan zie je of ie ergens aanloopt bij vol inveren.

Achter ziet er idd naar uit dat 20mm ook nog passen gaat :sleepy:

Link naar reactie

Dat zou eigenlijk nog wel moeten lukken ja, maar ik ga het niet overhaasten.

Zou ze graag zelf willen monteren maar volgens de verhalen op diverse forums kost het voren nogal veel moeite. Achter zou geen probleem moeten zijn. Iemand die hier een beknopte samvatting van kan geven, en of het mogelijk is om het zelf te doen? Ik hoorde MarcZ3 ook al zeggen dat hij zelf zijn veren er onder ging zetten. :sleepy:

Link naar reactie

Sledge, Ik ben lui en dom ( :sleepy: ), zou jij een brug kunnen regelen en een setje veren voor mij en dat we iets afspreken? De prijs is dan aan jou :smart:

Oh, en wat betreft die verbreder, zeker 20mm, als het kan iedere millimeter opvullen!

Link naar reactie

Brug is altijd te regelen, als het moet 4 stuks :smart:

Op zondag het ik een hele werkplaats inclusief materiaal tot mijn beschikking, zolang alles maar weer netjes achter gelaten wordt. We kunnen natuurlijk kijken of we na de meeting nog tijd over hebben. Een setje veren monteren zal ook flink tijdrovend zijn. Degenen die hun Z van onder willen zien, zijn dan ook welkom.

Ik zeg nog niks met zekerheid, maar het moet het wel te regelen zijn. :sleepy:

Link naar reactie
Dat zou eigenlijk nog wel moeten lukken ja, maar ik ga het niet overhaasten.

Zou ze graag zelf willen monteren maar volgens de verhalen op diverse forums kost het voren nogal veel moeite. Achter zou geen probleem moeten zijn. Iemand die hier een beknopte samvatting van kan geven, en of het mogelijk is om het zelf te doen? Ik hoorde MarcZ3 ook al zeggen dat hij zelf zijn veren er onder ging zetten. :lmao:

Voren is idd het moeilijkste maar als je een brug en een veerspanner hebt moet het makkelijk kunnen :lmao:

Link naar reactie

Klopt Rob, ik wacht nog even met verbreden aan de voorzijde.

@ Hybride: Als je het juiste systeem kiest is er weinig kans op onbalans in het wiel. Het enigste waar je mee moet opassen (daar doelt Rob ook een beetje op) is dat het wiel niet te ver naar buiten komt. Wanneer je auto volledig inveert komt het wiel tegen je spatbord rand waardoor het kan breken. Maar dat is alleen in zeer extreme gevallen.

Kies dus voor een van de volgende systemen, die bij iedere tuningshop te koop zijn. Ik weet niet waar je woont, maar mensen op het forum kunnen je vast wel vertellen waar er eentje in de buurt ligt

Met centreerrand. Met verlengde bouten.

System2.gif

Met centreerrand. Verbreder wordt op de as bevestigd, en het wiel op de verbreder.

System3_7.gif

Nooit een syteem kiezen zonder centreerand. Het wiel steunt dan volledig op de bouten waardoor onbalans juist wel kan plaatsvinden.

Link naar reactie

Bedankt voor de goede uitleg en visualisaties!

Ik woon in Goes. Kan ik gewoon in een willekeurige autoshop vragen naar

'spoorverbreders voor een Z3 met centreerrand'?

Wat is maximaal haalbaar achter, want daar vind ik het het mooist. Ik heb een orginele auto, niet verlaagd ofzo.

Link naar reactie

Als ze verstand van zaken hebben, moet het wel lukken. Hoever je wilt gaan met verbreden is aan jezelf. Gelijk met de wielrand is imho het mooiste. Leg een liniaal tegen je band aan, en kijk loodrecht naar beneden langs de wielrand af. Weet je precies hoeveel je wiel naar buiten kan.

Nog even terugkomend op het verlagings gebeuren, lijkt mij toch verstandig dit aan de vakman over te laten, tenzij er hier mensen zijn die denken dat wij het ook zelf kunnen met het juiste materiaal? :lmao:

Link naar reactie
Klopt Rob, ik wacht nog even met verbreden aan de voorzijde.

@ Hybride: Als je het juiste systeem kiest is er weinig kans op onbalans in het wiel. Het enigste waar je mee moet opassen (daar doelt Rob ook een beetje op) is dat het wiel niet te ver naar buiten komt. Wanneer je auto volledig inveert komt het wiel tegen je spatbord rand waardoor het kan breken. Maar dat is alleen in zeer extreme gevallen.

Kies dus voor een van de volgende systemen, die bij iedere tuningshop te koop zijn. Ik weet niet waar je woont, maar mensen op het forum kunnen je vast wel vertellen waar er eentje in de buurt ligt

Met centreerrand. Met verlengde bouten.

System2.gif

Met centreerrand. Verbreder wordt op de as bevestigd, en het wiel op de verbreder.

System3_7.gif

Nooit een syteem kiezen zonder centreerand. Het wiel steunt dan volledig op de bouten waardoor onbalans juist wel kan plaatsvinden.

FF in aanvulling op het verhaal van Sledge:

De spoorverbreders verbreden je spoor dus je krijgt meestal een betere wegligging, en kunt dus harder de bochten door. Nadeel is dat het controleerbereik van de auto smaller wordt, hij is dus lastiger op te vangen als ie uitbreekt.

Verder hebben spoorverbreders door de verfraaiing die ze opleveren door de wielen verder naar buiten de wielkast uit te drukken een slechtere aerodynamica op dus theoretisch een minder hoge top en hoger benzineverbruik. Soms kan er ook een hogere gevoeligheid voor sporen in de weg optreden.

Ergo: Wie mooi wil zijn moet (een beetje) pijn lijden :lmao: :lmao:

Link naar reactie
Bedankt voor de goede uitleg en visualisaties!

Ik woon in Goes. Kan ik gewoon in een willekeurige autoshop vragen naar

'spoorverbreders voor een Z3 met centreerrand'?

Wat is maximaal haalbaar achter, want daar vind ik het het mooist. Ik heb een orginele auto, niet verlaagd ofzo.

Er nog op letten dat je alu verbreders koopt deze leveren nm. minder gewicht op.

Verder zijn de merken SCC, H&R en Powertech aan te bevelen.

Als je niet wil verlagen zou ik niet de spatbordrand opzoeken, krijg je al gauw een big-foot idee. Dus ietsje binnen de spatborden blijven.

Bij originele wielen is aan de voorkant 5-10mm per kant en achter 15mm een veilige verbreding. :lmao:

groet,

Pierre

Link naar reactie
Als ze verstand van zaken hebben, moet het wel lukken. Hoever je wilt gaan met verbreden is aan jezelf. Gelijk met de wielrand is imho het mooiste. Leg een liniaal tegen je band aan, en kijk loodrecht naar beneden langs de wielrand af. Weet je precies hoeveel je wiel naar buiten kan.

Nog even terugkomend op het verlagings gebeuren, lijkt mij toch verstandig dit aan de vakman over te laten, tenzij er hier mensen zijn die denken dat wij het ook zelf kunnen met het juiste materiaal? :lmao:

Kun je aan de vakman overlaten maar kun je ook zelf, als je normaal gereedschap incl een veerspanner hebt is het goed te doen.

Echter mijn ervaring is dat als je ergens goed onderhandeld over de prijs je beter een compleet pakket incl montage en uitlijnen kopen.

Heb je ook meteen de teruggeefservice als het resultaat tegenvalt.

Ik ga altijd bij reifen-meertens in laurensberg. Moet je anders een prijs opvragen.

Misschien kun je via Heuts nog de BTW terugkrijgen weer 16% verdiend,

Weet echter niet of je ze zelf met korting nog goedkoper krijgt en de montage los doet :lmao:

groet en suc6,

Pierre

Link naar reactie

Montage is normaal gesproken wel gratis, maar ik vind het veel leuker zo'n klus zelf te doen. :lmao:

Ik ben wat internet pagina's afgegaan, en zo tezien valt het wel mee. Alleen lijkt het me voor Ivo minder geschikt, aangezien je de boel nog moet uitlijnen na montage. Dat kan ik weer niet zelf. :lmao:

Link naar reactie

Plaatje komt niet geheel over met de werkelijkheid, maar de bematingen kloppen wel. Let er op, in TOTAAL is er 20mm verbreding, dus dat is per as-zijde 10mm.

Een setje verlengde slotbouten komt ook goed van pas. Of je gaat voor de aluminium types zoals Pierre voorsteld, is aan jezelf.

Nog even terugkomend op het installeren van de veren. Waar kan ik terugvinden hoeveel Nm op de bouten moet worden gezet?

EDIT: Pierre was me voor ;)

Link naar reactie

Ok, dus eigenlijk net zoals bij wielbouten. Er zijn officiele aanhaalmomenten maar vast is vast zullen we maar zeggen. ;)

Heb nu het een en ander doorgenomen, en ik moet zeggen dat de klus moeilijker lijkt dan dat hij is. Wie weet volgt er een deze weken een nieuw DHZ-topic ;)

Link naar reactie

Ik heb vandaag deze en deze spoorverbreders gemonteerd. Voor 20mm (as) en achter 40mm (as). Pasten precies en fluitje van een cent. Imho ziet 't er stukken beter uit.

Alleen zijn de bouten voor nu metaalkleur en wil ik ze eigenlijk (origineel) zwart. Slotbouten liggen ook in de garage...

Hier wat fotootjes:

Set.JPG

Voor:

Voor1.JPG

Voor2.JPG

Na:

Na1.JPG

Na2.JPG

;)

En Rob, Pierre en alle andere verlagingsenthousiasten: Nee, hij wordt niet verlaagd... ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.