Ga naar inhoud

Zuid Afrika (waarschuwing: z-loos)


Aanbevolen berichten

Vandaar bus/taxi naar Hazyview, als 3 daagse uitvals basis voor lokaal te boeken excursies naar hotspots uit de Panorama route en andere activiteiten etc.

Daarna 3 nachten naar goed hotel voor de ingang van Krugerpark

Voordat het slotje erop gaat dan maar...

Mods/admins: geef maar een seintje als het tè off-topic wordt (of als ik Maurits' topic te veel vervuil...)

Hazyview ligt tegen Kruger aan, je zit hooguit een half uurtje buiten de poorten... Dan kan je de Panoramaroute (doen!) én Kruger vanuit één uitvalsbasis afwerken, lekker rustig! Kan je eventueel om-en-om stukken Panoramaroute en wildpark doen, houd je de afwisseling er lekker in...

Hippo Hollow in Hazyview kan ik aanraden, prijzen liggen rond de 150-200 voor twee personen. Daar vandaan hebben wij in 2009 een van onze 'rijkste' game drives tot nu toe gedaan, in één dag de Big 6 (en nog veel meer) gezien. Gewoon gevraagd wat ze konden doen bij aankomst in het hotel, was zó geregeld.

Port Elizabeth vond ik niet extreem opwindend, dan zou ik eerder naar Durban gaan (en eventueel net buiten Durban overnachten in Umhlanga Rocks).

Wil je 'boven langs' (door de binnenlanden) of langs de kust naar Kaapstad? De kust is een langere reis, maar kent veel mooie halteplaatsen. Plettenbergbaai/Plettenberg Bay en Knysna zijn allebei de moeite van minstens één overnachting waard. De verse oesters uit de Knysna-lagune zijn beroemd in heel ZA...

Kaapstad: naast de stad zelf ook tijd inruimen voor Franschhoek (Le Ballon Rouge is een goeie overnachtings-/eet-/drinkplek), Stellenbosch en omgeving, zeker als je niet vies bent van een glas wijn. Maurits noemde Boschendal al, een van mijn favorieten is Haute Cabrière.

Link naar reactie
  • Administrator

Zolas gezegd officieel hoort dit topic ....

...

Ps misschien gooit een moderator (Maurits?) hier nu wel een slotje op :lol:

Ja, dat zei je al eerder, maar die regel is er niet zoals Ron ook al zegt. Zolang het een reisverslag of een trip ideetje is valt het binnen de doelstelling. Helemaal als in de titel aangegeven wordt dat het zonder z is, kan iedereen die daar geen zin in heeft skippen.

Ten aanzien van je reis:

- ochtend gamedrives zou ik echt niet skippen; je ziet zeker zoveel als aan het einde van de dag;

- ik zat in Hazyview in de Chestnut Lodge (http://www.chestnutlodge.co.za/). Heerllijk gegeten;

- in het zuiden is Knysna ook nog een leuk (en makkelijk bereikbaar) stadje;

- Franschhoek is als "wijnstadje" veel leuker dan Stellenbosch. Pim gaf al wat tips, ik eerder in it topic ook. Wijn proeven moet je zeker ook ij Grande Provence doen; op loopafstand van het stadje;

- Slapen kan in Franschhoek heel goed in Realou guest house (www.realou.com);

- in Kaapstad zou ik in Parker Cottage overnachten; niet goedkoop, maar zelden zorgzamer mensen meegemaakt;

- zeker in het zuiden kun je echt makkelijk een auto huren. Wij hebben daar het leukste toch wel aan dust roads gezien waar geen OV komt.

Bij vragen mag je ook mij pm'en ;)

Link naar reactie

Henk ik denk dat je al een aardig beeld heb nu.

Gamedrives juist meteen beginnen als het park opengaat vanaf 06:00 uur dan zie je het meest en gewoon blijven tot je weer uit het park moet, de dag vliegt voorbij!

Wij hebben de eerste keer de treinreis gedaan naar Elizabethport maar dan wel de nachttrein, een ervaring op zich!

Rondom Kaapstad is genoeg te zien en te beleven, vergeet niet Robbeneiland, eigenlijk wel een must om eens gezien te hebben, de rondleidingen worden gegeven door ex- gevangen.

Het waterfront in Kaapstad is ook leuk met voldoende plekken om lekker te eten.

De laatste keer hebben wij een auto gehuurd in Kaapstad, echt heel goed te doen en dat links rijden is zo aangeleerd.

Succes verder met het uitstippelen van de reis.

Link naar reactie

Nou, bedankt voor de tips, die gaan we zeker gebruiken! ( En mss hebben anderen er later ook wat aan).

In Hazyview geen groot hotel geboekt, maar deze B&B (vnl om de uitstekende recensies). http://dreamfieldsguesthouse.com 108 Euro/ kamer

Daarna ca. 50 km oostelijk in de Bush! : Protea hotel aan de Sabi rivier. 120 Euro/kamer.

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Protea hotel aan de Sabi rivier

Goeie keuzes, en keurige prijzen. Het Kruger Gate Protea dus? 't Is dat het niet mag, maar daarvandaan kan je bij wijze van spreken lopend de bush in...

En je kan dan zowel Sabi Sands als het 'normale' park in, ik denk dat ik deze maar op m'n eigen shortlist moet zetten. :)

Ik herhaal Ferry's en Maurits' opmerking nog maar eens (en ik heb een bloedhekel aan vroeg opstaan): een of meerdere ochtendgamedrives zou ik zeker doen, de beste tijd om 'klein wild' en roofdieren te kunnen zien.

En als je in bent voor wat meer avontuur: daar vandaan is een uitstapje naar Mozambique (als dagtocht) goed te overzien. En dan ben je absoluut in het voordeel ZONDER huurauto...

Link naar reactie

Zijn wat geschrokken van de Skyline van kaapstad en willen wat langer in de natuur blijven.

3 nachten geboekt in een kleine lodge , gerund door een jong Nederlands stel.

E-mail contacten komen heel leuk over.

Lange lijst met "Things to do/Natuuractiviteiten" toegestuurd gekregen. Hier hun facebook (boott http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.1030712930428.2004989.1303505950&type=3

Eventueel aanvliegen op Phalaborwa of Hoedspruit.

Hierbij onze camera : cameral.png

Link naar reactie

Ps. We zijn niet bang voor links rijden, maar hebben weinig zin om na een aanrijdinkje een jaartje op Robbeneiland te verblijven.

Kan me nog de beelden herinneren wat de (amerikaanse)vrouwelijke bewakers in Irak met hun gevangenen deden <_<

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Even een oud topic wakker schudden...

Nogmaals dank voor je tip over de Manfrotto-klemmen, Maurits!

We zijn net terug en druk doende alle foto's uit te zoeken. De combinatie bootrailing/Proclamp/zwaar balhoofd leverde o.a. dit op:

9432950933_83bfe32abe_c.jpg

Bonte ijsvogel aan de oever van Kazinga Channel, Queen Elizabeth NP, Oeganda.

En een paar kilometer verderop kwamen we deze ruziemakende zwaargewichten tegen...

9241206516_f04cccf4f8_c.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Er is vast meer ;-)

Voorzichtige schatting: 50-70GB, als ik de RAW-data meereken. :)

Nog eentje dan om het af te leren, een foto die wat ons betreft het absolute hoogtepunt van de reis belichaamt.

Oog in oog met een 'zilverrug': een Berggorillamannetje van een slordige 200kg...

9203575470_01e24dbf08_c.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

^ Dat is omdat het geen gorilla is, maar Ivo Opstelten die te vroeg met reces was gegaan. :lol:

De foto's van Pim zijn wel een hele mooie aanvulling op de foto's van Maurits. :thumbup:

Link naar reactie

Dank, allemaal!

Dit was een van onze bijzonderste reizen tot nu toe, en met de juiste spulletjes is mooie foto's maken dan alleen nog maar een kwestie van timing en vooral geduld.

Lijkt wel of die gorilla een zwart balkje voor de ogen heeft...

Die diepliggende ogen + slagschaduwen door alle begroeiing maakten het niet makkelijk...

Maar: de ervaring om oog in oog met die beesten te staan is hoe dan ook uniek, zelfs al had ik er nul foto's van gehad!

Dan nog maar wat plaatjes, omdat het weekend is :party:

9222616322_416ff5c6c0_b.jpg

Dezelfde silverback, nu zònder censuurbalkje...

9248089726_82bd1566cf_c.jpg

Oudere broer moet babysitten, Maasai Mara.

De rechter is 2-3 maanden oud, de linker ongeveer één jaar. Naarmate ze ouder worden verdwijnt het 'stipjespatroon' op het onderlichaam.

9258928787_258917b8bc_c.jpg

Gekroonde kraanvogels: het nationale symbool van Oeganda.

9367018797_058fcaff11_c.jpg

Wie riep daar "beter flossen"?

Gapende fluweelaap, Lake Nakuru National Park

9342722280_8b05ac0f6c_c.jpg

"No need to go all red in the face"...

Rotsagama, Lake Nakuru NP.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.