Ga naar inhoud

Zuid Afrika (waarschuwing: z-loos)


Aanbevolen berichten

  • Administrator

Ik heb natuurlijk niet 3 weken alleen maar beestjes gekeken he. Ook paard gereden, bergen beklommen, 4000 km gereden, enorm lekker gegeten, wijn geproefd, op het strand gezeten, geshopt, gevaren, musea bezocht, etc., etc. Maar ja, de mooiste foto's zijn wel de beestjes ...

Link naar reactie

Maurits,

Idd de standaard regels. Dan is het er absoluut niet onveilig. Ik heb er wel vanaf geweken vwb Johannesburg, sloppewijken en snachts rijden, maar dat was allemaal onder begeleiding van mijn vrouw der familie. En dat is toch anders, die weten wat wel en niet kan. Hadden we daar geen familie gehad, had ik hetzelfde als jouw gedaan en dan is het een heeel mooi en ook veilig land. Ondanks sommige andere verhalen.

Geniet nog van het nagenieten

groet

Leon

Link naar reactie
  • Administrator

Dank je! Grappig dat je dat zegt; volgens mij refereer je aan het andere samenstellende deel van "2 brothers with a Z4"; ofwel mijn broer Jeroen (Individual). ^_^ Qua fotografie delen we alleen geen merkliefde ...

Link naar reactie

Het waren een parend mannetje en vrouwtje, die dan af en toe aan het daarvoor neergehaalde giraffeje gingen knabbelen ... Kans dat je dat ziet schijnt vrij klein te zijn ... En qua Franschhoek: eten bij Le Bon Vivant (Nederlandse Kok), Rueben, Grande Provence (restaurant op het wine estate), etc., etc. Overal superlekker!

Buiten de 'private concessions' is de kans op luipaarden/cheetahs minimaal, het spektakel dat jullie voorgeschoteld kregen is écht uniek! Dit was in Sabi Sands, neem ik aan?

Daarnaast in een paar van de beste restaurants van dat continent gegeten, chapeau! Le Bon Vivant en Rueben zijn 'oude bekenden'; jullie zijn goed verzorgd... :clapping:

En fotodingetjes: na veel dubben heb ik 'Bigma' omgeruild voor Sigma's minder flexibele 120-300, mis het enorme bereik soms nog...

Ik gebruik zelf een deurstatief of rijstzak, maar die 'clamp' is er een om te onthouden, ideaal bij open jeep-game drives!

Lees ik tussen de regels door dat je broer voor het N-merk als gereedschap heeft gekozen? Behalve oud Engels blik hebben we dan nóg een gemeenschappelijke interesse...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

@ Pim: inderdaad Sabi Sands. Voor iedereen die nog eens gaat: kies daar voor de Elephant Plains Lodge: helemaal fantastisch luxe, nieuwste auto's, goede gidsen, etc. (zij verkopen hun gebruikte Landcruisers aan de buurlodges daar ...).

Qua fotodingetjes: ik snap het omruilen heel goed: echt handzaam kun je die 50-500 nou ook weer niet noemen en de F2.8 die je nu hebt is natuurlijk heerlijk. Toen ik ging kijken heb ik ook gekeken naar de Canon 75-300 mm uit de (cremekleurige) L-serie ook met F 2.8. Fantastische lens, maar ik was bang dat 300 mm onvoldoende zou zijn. Toen maar de gok genomen van hogere F waarden en groter bereik. Voor deze trip geen spijt van gehad: ik heb hem ook best vaak op de volle 500 mm gebruikt.

Die clamp was top, want je komt altijd wel iets tegen waar die op past, omdat je de opening heel groot kunt maken. In combinatie met de "quick release" heel handig. Walvisfoto is bijvoorbeeld genomen vanaf een strandhek waar die ook zo op paste, krokodillen-close-up van de railing van de boot waar die op paste, etc., etc. Echt een topding. Voor "deurfotografie" vanuit het koekblik had ik een van de opvulkussentjes (cm of 3 dik) uit de lenskoker van de Bigma mee; dat ging ook echt prima.

En ja Jeroen doet inderdaad aan Nikon. Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik als compact een Nikon P310 erbij heb ... :blink:

@ Gsusivo: afgezien van de laatste 100 mm wel een hele vergelijkbare lens met de Bigma lijkt me. Lekker dus!

Link naar reactie

@ Pim: inderdaad Sabi Sands. Voor iedereen die nog eens gaat: kies daar voor de Elephant Plains Lodge.

... Die clamp was top...

Ben héééél voorzicht weer plannen aan het maken, en deze gaat op de shortlist! Wij hebben 2 jaar terug bij Arathusa gelogeerd: kleinschalig maar topkwaliteit, zowel gidsen, auto's als (lees je mee, Ruud_19?) catering.

Heb jij alles zelf geboekt? Daar heb je met zo'n gevarieerd programma nog een aardige kluif aan gehad!

Die clamp gaat op de verlanglijst, soms weet je ineens dat je iets mist dat je eigenlijk al heel lang nodig had... :)

Goed te zien dat je 'm veel gebruikt hebt: al die lange-afstands-teleplaatjes zijn haarscherp!

Bij mij is Nikon 20+ jaar 'huismerk', met een 'sleep-jezelf-een-hernia' safariset die een [kuch] beetje uit de klauwen is gelopen: 2.8/300, 2.8/70-200, 2.8/120-300 en wat converters, plus bodies, accu's, laders, en ander spul. Als het eenmaal in je jeep ligt: prima, maar je moet lullen als Brugman om het als handbagage in te checken... :guitar:

O, en mijn 'altijd-bij-me' compact is een Fuji :lol:

6337206653_cb0b339a0c_z.jpg

Maar dat gezeul levert wél plaatjes op: deze scène was 3-400 meter bij ons vandaan...

Vorig jaar hebben we ruim drie weken met een 4X4-met-daktent door Namibië getrokken. Je moet wel tegen weinig mensen (en veel beestjes) om je heen kunnen, maar ik zou zó weer terugwillen!

6294329297_2eece50e25_m.jpg

En om dat heimweegevoel warm te houden: als je nóg meer plaatjes hebt...

Link naar reactie
  • Administrator

@pim: arathusa is volgens mij vlak bij elephant plains. Tenminste, ik meen dat wij er jeeps van zijn tegen gekomen... Hoe is het afgelopen met de dieren op jouw foto? Ziet er spannend uit!

@ jeroen: wit natuurlijk ;) hahaha...

Link naar reactie

Hoe is het afgelopen met de dieren op jouw foto? Ziet er spannend uit!

Het verhaal achter de foto: we zagen een koppel savannearenden een paar honderd meter van de weg vandaan ergens aan knagen. Net zoals in het 'publieke' deel van Kruger mag je hier niet van de weg af, dichterbij komen was dus geen optie.

We zijn gestopt om te kijken wat er aan de hand was, en met verrekijker erbij bleek hun prooi een kleine planteneter (jonge antilope, haas, of zo) te zijn. In een mum van tijd doken er vijf gieren op die de arenden wegjoegen: die bleven mokkend op een afstandje toekijken hoe de gieren er met 'hun' hapje vandoor gingen.

Toen de gieren nét lekker bezig waren dook deze jakhals in z'n eentje op, en wist ondanks het numerieke overwicht de gieren weg te jagen. Bijna onvoorstelbaar: een gier en een jakhals verschillen weinig in grootte, maar 5 enorme snavels en tien scherpe klauwen durfden het niet tegen 'm op te nemen. Nóg meer mokkende vogels, allemaal in afwachting van de restjes die overbleven....

Slimme jagers, die jakhalzen: een paar dagen later zagen we een vrouwtje in een mum van tijd een paar duiven te grazen nemen als ontbijt.

En je hebt gelijk, Maurits: op wat plattegrondjes neuzen bevestigt dat Arathusa in dezelfde hoek van Sabi Sands ligt als jullie lodge...

Link naar reactie

@ Gsusivo: afgezien van de laatste 100 mm wel een hele vergelijkbare lens met de Bigma lijkt me. Lekker dus!

Volgens mij heeft de bigma geen stabilisatie? Wat ik me kan herinneren heb ik vanwege die reden de Nikon genomen.

Link naar reactie

stabilisatie

De laatste versie van de Bigma heeft 'OSM' (Sigma's term voor beeldstabilisatie), vroegere versies hadden dat niet. Die Nikon 80-400 heb ik nog even gehad: ik vond de scherpstelling te sloom (geen AF-S), rondrennende beestjes ging er lastig mee. Wel een mooi compromis in zoombereik en gewicht, voor minder beweeglijke onderwerpen een fijn objectief!

Link naar reactie
  • Administrator

^ Mijne heeft - hoewel licht tweedehands gekocht - twee varianten beeldstabilisatie: 1 "overall" en 1 voor voorwerpen die zich horizontaal ten opzichte van de lens bewegen (wat bij de meeste diertjes zo zal zijn). Overigens Pim: een Zuid Afrikanase struisvogelboer vertelde mij dat "beesten" in Zuid Afrika slechts runderen en een paar aanverwante dieren zijn en dat "dieren" daar de overkoepelende term is. Een Zuid Afrikaan zal bijvoorbeeld een walvis dus nooit een beest noemen ;)

Link naar reactie

Overigens Pim: een Zuid Afrikanase struisvogelboer vertelde mij dat "beesten" in Zuid Afrika slechts runderen en een paar aanverwante dieren zijn

Onze souvenirs bestaan doorgaans behalve uit idioot veel foto's meestal ook uit etenswaar.

Goeie 'droë wors' of biltong (what's in a name?) zijn prima borrelhapjes, alleen kijken sommige gasten een beetje vreemd als er op de verpakking '100% bees' staat... ^_^

Link naar reactie

waarvan 9 dagen safari. Toen van Mombasa-Nairobi met een Jeep gereden en onderweg alle wildparken aangedaan. :lol:

We zijn er 6 jaar geleden geweest, heb er nog nachtmerries van. 5-6 uur/dag over werkelijk verschrikkelijke wegen. Zitten je nieren alweer op hun plaats?

Ik bedoel de eerste giraf is leuk, de tweede ook nog wel, maar de tachtigste maakt waarschijnlijk weinig indruk meer.

Het maakt wel indruk die dieren in een weids landschap te zien. Overigens sloeg ik de ochtend game om 05.00 uur(!) lekker over. :party:

Dit topic hoort natuurlijk helemaal niet op dit forum :rant: , maar maak er dankbaar gebruik van :petje: om met de informatie :book: die hier staat, een trip in december uit te stippelen.

Link naar reactie

Zolas gezegd officieel hoort dit topic .....enz

Aan de andere kant...., er zou mss wel een groep opgestart kunnen worden waar "frequent lezers" hun bijzondere prive verhalen kwijt kunnen. Geboorte aankondigen en zelf georganiseerde reizen.

(Of kan dat wel gewoon onder de "praatgroep"?)

Ik vindt het gewoon leuk om te lezen (Zo ook de eerste geboorte aankondiging van Martijn en toen Willie en Diana met piloot Ad(vliegende Hollander) naar Afrika zijn geweest, soms kun je de informatie gebruiken om zelf iets te doen.

Wist vaag iets zat de route langs de zuidkust naar Kaapstad mooi is. Jullie hebben me op het spoor gezet naar Sabi Sand.

Heenreis gaat naar johannesburg. Ik ga in "dat soort landen" geen auto huren. Dus binnenlandse vlucht naar Nelspruit. (130 euro) = 500km over de weg.

Vandaar bus/taxi naar Hazyview, als 3 daagse uitvals basis voor lokaal te boeken excursies naar hotspots uit de Panorama route en andere activiteiten etc.

Daarna 3 nachten naar goed hotel voor de ingang van Krugerpark (Lodges van 400- 800 euro/nacht vinden we wat te duur). Daar kunnen we game drives boeken.

Resterende week is nog "open". Naar Port Elizabeth met vlucht en/of nachttrein? Een comfortabele treinreis door een mooi landschap is ook niet verkeerd.

Vandaar (als ouwe backpackers) met Greyhoundbus of Blue-bus naar Kaapstad.

Ik contacteer je nog wel voor tips rond kaapstad!

Ps misschien gooit een moderator (Maurits?) hier nu wel een slotje op :lol:

aangepast door mohikaan
Link naar reactie
  • Administrator

Ps misschien gooit een moderator (Maurits?) hier nu wel een slotje op :lol:

Foutje Henk, Maurits is admin......dus misschien krijg je nu wel een ban ^_^

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.