Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Een uittreksel (pun intended) uit mijn nieuwe speelgoeddoos: de smalle stalen cilinder links perst de oude bus uit de draagarm, de 'dikke' cilinder rechts is hol en vangt de bus op.

Wat me niet helemaal duidelijk is: is dit nou een zelf gemaakt stuk gereedschap of een kant en klare unit?

Link naar reactie

...heb je een beoogde timing...

'Deze zomer', concreter ga ik het niet maken. :)

Als het meezit is-ie aan het begin van de zomer (juni/juli) klaar, dan wordt dat gevierd met een rondje 'geboorteland': Thuis-->IJmuiden-->Newcastle-->UK doorcrossen-->Dover-->Calais-->Thuis. Ik ken intussen genoeg Jag-afficionados langs de route om 'r op de weg te houden bij onverwachte verrasssingen, én heb dan het perfecte excuus om bij vrienden daar op bezoek te gaan. Als ik die deadline niet haal: ons doel is om dit jaar acht wielen aan de start te krijgen bij de Ride4Fun, wat me tot medio september de tijd geeft. :punk:

Laat ik de grap maar maken voor een ander het doet: dan kan in ieder geval één van beide vehikels als bezemwagen voor de ander dienen. <_<

...is dit nou een zelf gemaakt stuk gereedschap...

Je overschat mijn vaardigheden, Guido... Ik kom 'n eind met handgereedschap, maar hiervoor moet je meer van het begrip 'draaibank' weten dan alleen hoe je dat spelt. :) Te hoog gegrepen voor uw nederige verteller dus. 't Is een kant-en-klare kit, met cilinders van zoveel-en-veertig tot en met zoveel-en-tachtig millimeter, alleen voor de kleinste bussen moet ik (helaas) improviseren.

Mijn setje lijkt hierop (foto van de interwebs 'geleend'):

RA7003.jpg

Vandaag weer vooruitgang geboekt: de rechterveer, veerpan en zo nog wat zijn nu ook los. Ongeveer vier keer zo snel als hetzelfde verhaal aan de linkerkant; je leert veel, heel veel van een eerste keer hannesen...

Morgen gaat het stuurhuis er onderuit, dat moet namelijk los (fijn ontworpen!) om de onderste draagarmen eruit te krijgen. Daarna is het in-situ demontagewerk aan de voortrein klaar, eindelijk!

Daarna: roest uitslijpen, ophangingsbussen vervangen, afdichtingen van het stuurhuis nalopen, losse onderdelen ontroesten/primeren/coaten, en een afspraak voor het laswerk maken. Als 'de gaten' dicht zitten gaat het vlot: dan zit met een paar weekends elleboogstoom de voorkant weer in elkaar!

Link naar reactie

Mijn setje lijkt hierop

Ik wist helemaal niet dat dat soort setjes bestonden... best aardig.

Ik heb dan wel een draaibank, maar zoveel pasbussen maken is ook veel werk (en kost veel materiaal).

Misschien maar es rondkijken....

Link naar reactie
Misschien maar es rondkijken....

Ik ben bijna uitgestoeid met dat setje (for now, that is... :) ), geen probleem om 'm uit te lenen als je met ophangingsbussen wil gaan worstelen!

Een tekstuele update dit keer, foto's volgen later...

Eindelijk iets wat simpel ging: het stuurhuis kwam zonder gedoe los, en hoefde er niet helemaal uit: de hydrauliekslangen en -leidingen konden dus blijven zitten! De scharnierpen van de linkerdraagarm kwam zonder problemen en zonder beschadigingen los. Prettig, want een kostbaar onderdeel.

De rechterkant was een ander verhaal: de bout die de verbinding vormt tussen draagarm en pendelsteun (van de stabilisatorstang) zat vastgerot in de beide draagarmhelften, nummers 9 en 10 op het plaatje. Ook de scharnierpen (No.14) zat vast, dan blijft er weinig anders over dan 'gedoseerd geweld'. <_<

No8757_JLM11858.jpg

Ik ben al een tijd terug begonnen die bout te laten weken in WD40, maar helaas: ik kreeg er beweging in, maar dat was de kop die ik van de bout afdraaide... <_<

Grovere middelen dus: eerst geprobeerd om 'm met een zware hamer en een drevel naar buiten te tikken: behalve een pijnlijke pols geen resultaat. Het leek erop dat beide draagarmen aan elkaar gecorrodeerd zaten, daar iets tussen drijven was óók geen optie. Dan blijven er weinig opties over behalve uitboren, ook geen feest. Tijd voor een korte pauze en creatief nadenken: wat ligt er in de gereedschapskist waarmee ik die draagarmen uit elkaar kan drijven?

Ineens ging er een lampje branden: de krik! Met één hand heb ik de hydraulische krik in positie gebracht tussen de draagarmhelften, en met de andere hand de druk langzaam opgebouwd. Spannend: wat gaat eerder opgeven? Één van de armen? Die :muur: vastgerotte bout? Of de scharnierpen? Gelukkig was het de bout die het aflegde, met wat geduld en nòg meer WD40 heb ik de draagarmen eindelijk van elkaar gescheiden en van het subframe verwijderd.

Verder met de draagarmbussen: de voorste bussen (No.11 hierboven) kunnen niet zonder slag of stoot verwijderd worden: omdat hun bovenoppervlak net zo groot is als de draagarm zelf kan het stuk gereedschap uit m'n eerdere post geen druk opbouwen. Dus: in de bankschroef, rondom het rubber en staal wegzagen, zodat het tooltje grip kreeg. En ook dit is 'part of the design', de exacte procedure die het Jaguar-werkplaatshandboek adviseert... Twee minuten daarna was de bus eruit, en weer een paar minuten later was er wéér een draagarm klaar voor inbouw!

De achterste draagarmen worden een ander verhaal: aan beide kanten zit de bus voor de schokbreker (nummertje 13) muur- en muurvast. Die is te klein voor m'n setje speelgoed, dat wordt dus de 'ouderwetse' methode: het rubber uitboren, een beugelzaag door de opening en de bus van binnen uit stukzagen. Een klus voor later deze week...

Met de voortrein gedemonteerd begint het te knagen: zal ik het voorste subframe er ook maar uithalen? Dat geeft me de kans nòg een paar rubbers te vervangen, èn het motorblok van de onderkant te kunnen inspecteren. Er is één nadeel: de motor rust er deels op, dan moet ik op jacht naar meer steunen dan ik nu heb. Nog maar een nachtje over slapen dan...

Link naar reactie
  • Administrator

Er is één nadeel: de motor rust er deels op, dan moet ik op jacht naar meer steunen dan ik nu heb. Nog maar een nachtje over slapen dan...

ik heb 2 van deze - v ...maar dan blauw ipv oranje is dat een probleem :hypocritesmiley:

4698682353.jpg

Link naar reactie
ik heb 2 van deze

Dank voor het aanbod, Ruud! En ondanks dat het zal vloeken bij de rode steunen die er nu onder zitten kan ik me daar wel over heen zetten.

Ik ga eind deze week (komende paar dagen zitten ook de avonden vol) eens meten hoeveel 'hoogte' ik nodig heb.

We zitten goed in de 'verbouwingsrestanten', ik heb nog een strekkende meter of 6 aan zware eiken balken liggen, misschien dat ik daar iets mee ga doen...

Als het nodig is, weet ik je in ieder geval te vinden :)

Link naar reactie
...daar heb ik er ook nog 2 van...
...heb ik hier ook nog wel een setje...

Da's genoeg om nòg een project met z'n pootjes omhoog te krijgen.... :rolleyes:

Veel dank voor het aanbod :clapping: , zoals gezegd ga ik kijken of ik een veilige oplossing kan verzinnen met 'eigen materieel', anders laat ik zeker van me horen!

Link naar reactie

Mooi project en je komt nog eens wat tegen.

Zelf MGB gerestaureerd dus weet hoeveel werk je nog hebt.

Ii volg het project dus ook graag maar nu zag ik dat set met in/ uitpersbussen, kun je daar een naam of leverancier van geven.

Lijkt mij ideaal om zelf te hebben

Succes met de restauratie

Link naar reactie
...kun je daar een naam of leverancier van geven...

Wat voor uitvoering van de B heb je? Een B GT heb ik nog overwogen als 'project', vind ik persoonlijk nòg mooier dan de (ook fraaie) roadster.

Ik heb de set uiteindelijk via Marktplaats gekocht, omdat mijn vaste leverancier voor autogereedschap 'm niet op voorraad had (die kunnen 'm wel voor je bestellen, max. 2 weken levertijd). Hier het linkje naar de Martkplaats-advertentie, ik was inc. verzendkosten (want: zwaar!) zelfs iets minder kwijt dan bij m'n vaste adresje... NB: alleen de eerste foto bij die MP-advertentie hoort bij deze set, de andere plaatjes zijn van ander speciaalgereedschap. aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ik heb een b van 1966 en die ziet er ook nog zo uit.

Onderhuids is e.e.a aangepast en we rijden er mee door heel europa maar de voorkeur is op Zandvoort Assen en Francochamp in de Ardennen.

Samen met mijn Maat genieten we hier ontzettend van.

Wel hebben we hierdoor veel onderhoud maar ja het is fun.

Bedankt voor de link.

Link naar reactie

Dit weekend volgt er weer een geïllustreerde update, met voornamelijk plaatjes van het gestripte en langzaam-weer-opgebouwde onderstel...

Ik heb de knoop doorgehakt: het subframe gaat eronder uit. De bijbehorende dempers en rubber bussen zijn besteld, dit weekend proberen de demontage af te ronden!

Hier wat visueel vermaak voor tussendoor, met intussen bekende acteurs in de hoofdrol:

8389981036_6c8d64a51c_z.jpg

Goedgekeurd!

De set gereviseerde remklauwen is binnen, dit weekend maar eens verder met het onderstel: strippen, schoonmaken, coaten, bussen vervangen, remsysteem weer opbouwen...

8389980720_6e88593c51_z.jpg

En ook door inspecteur No.2: goedgekeurd!

Nog een sfeerplaatje tot slot, van de dag dat Nederland krakend tot stilstand kwam:

8389990266_5be6cf16be_z.jpg

Link naar reactie

Dank je!

Ben benieuwd hoe (on-)warm het dan in mijn onverwarmde garage is, maar extra stevig doorwerken om warm te blijven, gok ik... :cold:

Of die zes cilindertjes nog even laten draaien om de omgeving te verwarmen, sleutelen rondom een warm motorblok ben ik sinds een niet nader te noemen benefietrit ook wel gewend. :)

Link naar reactie
  • Administrator

Haal zo'n hete luchtkacheltje bij de gamma voor een paar tientjes ben je klaar werkt super.

Nou klus of bibber ze ;)

Link naar reactie

Tot nu toe (laatste keer was het net boven 0) bleek een kacheltje niet nodig, ingeklemd tussen 2 huizen koelt die garage nooit erg ver af.

Maar... Na een paar dagen vorst, wie weet? Voor noodgevallen staat een elektrische unit al te wachten om ingezet te worden!

Link naar reactie

De werktemperaturen bleken behapbaar dit weekend, jammer dat de draagarmbussen niet wilden meewerken...

Daardoor iets minder kunnen doen dan ik hoopte, maar zonder een dringende deadline geeft dat niet.

De draagarmbussen gingen redelijk, met twee uitzonderingen: van één zat het stalen binnenwerk vastgerot op de onderste draagarmpen. Dat laatste is een kostbaar en relatief zeldzaam onderdeel, dus heel, heel voorzichtig met een slijpschijf de bus onderhanden genomen, net zo lang tot de bus van de pen los kwam. Dat duurde wel even, maar geduld werd beloond! Na een beetje stoeien met ScotchBrite ziet die pen er weer prima uit.

8399618024_49a4b91fc1_z.jpg

Draagarmbus versus slijpmachine: 0-1...

8399594800_46e6c66af1_z.jpg

Opluchting: draagarmpen heeft de operatie overleefd!

Probleempje nummer twee was de laatste bus die ik onder handen nam: ook een van de onderste draagarmen. Deze was te smal in diameter voor mijn 'setje', en zat zó vast dat-ie zelfs na inzagen niet los wilde. Oplossing: een stalen vuistje, een staalbeitel, en geduldig doorrammen tot er beweging in kwam. Heeft al met al ruim een uur gekost, maar nu zijn alle tien ophangingsbussen eruit!!

8399623382_24db5b1436_z.jpg

De restjes... Op deze bussen heb ik gedoseerd geweld moeten toepassen om ze eruit te krijgen

Aan de voorzijde heb ik dan alleen nog de bussen van het subframe te gaan, maar die zijn 'maatje XXL', en krijg ik zonder gedoe met m'n toolkit eruit en weer erin.

Tussen het meppen, hakken, zagen en beuken door heb ik ook nog wat andere kleine klusjes gedaan, als ik morgen op tijd terug ben ga ik daar mee verder:

Veerpannen en beugels van de remklauwen door de (jawel!) vaatwasser gehaald. De beugels krijgen nog even een beurt met een staalborstel, en gaan daarna in de Hammmerite; de veerpannen worden gestraald vóór ze een nieuw laagje krijgen:

8398549083_ff2d4cffb9_z.jpg

De remveren een schoonmaakbeurtje gegeven met ScotchBrite:

8398524057_dbb0436484_z.jpg

Evenals de ophangingsbouten die ik recycle. Een aantal vond ik te slecht voor hergebruik (te veel roestschade), daar komen uiteraard nieuwe voor. Ook de schroefdraad schoongemaakt, mocht ik (god verhoede!) de ophanging weer willen demonteren, dan zal dat een stuk makkelijker gaan dan de eerste keer.

8399600710_f9986e1531_z.jpg

ScotchBrite: vóór en na

En om eens een keer niet met roest bezig te zijn heb ik ook maar gestoeid met nieuwe, glimmende spulletjes: na inspectie van de naven (lagers en vet waren nog OK) de remschijven en borgschroeven op de assen gezet.

8399613052_268decbd77_z.jpg

Zodra de beugels van de remklauwen 'gedaan' zijn, worden ook de remklauwen en slijtage-indicator gemonteerd, dan gaat de hele boel er straks in één keer onder. Is dat per se handiger? Misschien niet, maar de voldoening van een paar kilo glimmend staal in m'n werkplaats wilde ik niet laten lopen!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

Blijft een mooi project , om te lezen.

Ik stel dan nu al voor om tussendoor een nieuw project te gaan zoeken voor als deze klaar is..........

Link naar reactie

Is een emmer warm water met soda of opgelost vaatwasmiddel niet beter voor je vaatwasser.

Ik weet dat een vaatwasser best wel veel schoon krijgt zoals kapjes van schakelmateriaal enzo, maar

om er nu roestige onderdelen in te stoppen.

Wel ff goed nakijken of er geen rommel rond je filter is blijven zitten, anders krijg je straks vreemd roest op je bestek.

aangepast door coot
Link naar reactie

Ik heb de set uiteindelijk via Marktplaats gekocht,

Ik heb toch nog wat vragen over dat bustrekkersetje.

Waren het alleen de kleine rubbers (te klein voor de kleinste pasringen van het setje) die je met wat ouderwets sloopwerk eruit kon krijgen? (dus alle rubbers waarvoor je wel passende bussen had: die kreeg je er gewoon allemaal uitgedraaid?).

Had je ook het idee dat je de trekkers (schroefdraden of lagertjes) wel eens stuk zou kunnen draaien? Of is het allemaal zo sterk dat dat niet snel zal gebeuren?

Ik vind het echt een mooi systeem/setje namelijk. Op ebay heb ik al hele leuke prijsjes gezien ;)

Link naar reactie
Wel ff goed nakijken of er geen rommel rond je filter is blijven zitten

Deze onorthodoxe methode is vooral snel, en zorgt dat ik verder geen vieze handen krijg... Voordeel van het (corrosieve) vaatwasmiddel is dat je meteen ziet waar je materiaal nog wat [ahum] aandachtspuntjes heeft. En inderdaad: wat fanatieker het filter schoonmaken hoort óók bij de procedure. :hypocritesmiley:

Ik heb toch nog wat vragen over dat bustrekkersetje.

Alleen <44mm (uit het hoofd, kan er 2 mm naast zitten :)) heb ik met de hand moeten doen, die hebben dan ook meer tijd gekost dan 'de grote' bij elkaar. :muur:

Had ik dat eerder geweten, was ik ook nog op jacht gegaan naar een setje voor de kleine maatjes.

Ik heb alles van te voren preventief met WD40 ingespoten (baat het niet...) en alle bussen kwamen er vrijwel heelhuids uit. De eerste millimeter induwen is het lastigste:als zo'n bus maar eenmaal beweegt weet je dat het goed gaat. Maar daar is wél wat mechanische overtuigingskracht voor nodig, bij mij in de vorm van een stalen pijp van ruim een meter...

De smallere draadeinden kunnen vanzelfsprekend wat minder hebben: de M12 heb ik redelijk om zeep geholpen (maar M12 draadeind heeft zelfs de Praxis op voorraad). Dat lag er meer aan dat ik die 'misbruikt' heb voor de kleinere diameters dan dat-ie niet 'up for the job' is. Voor de grotere bussen heb ik draadeinden tussen M14 en M18 gebruikt, die geven geen krimp. Er komt ontzettend veel kracht op de schroefdraad te staan natuurlijk, dus na een paar keer gebruik heb ik ze opnieuw ingevet, om slijtage door 'staal op staal' minimaal te houden. De 'schroefdoppen' met kogellagers houden zich goed, alles is verder nog heel... :clapping:

Zoals ik al eerder schreef heb ik een aantal smallere bussen los gekregen door 'vals te spelen' en de juiste maat dop uit een halfduims doppenset (daar past M12 precies door) als perscilinder te gebruiken. Verdient geen schoonheidsprijs, maar is in ieder geval minder arbeidsintensief dan het scenario 'hakken en zagen'...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.