Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

heb je een goede verstandhouding met je buren Pim?


Da's een lang en niet auto-gerelateerd verhaal. :guitar:
Zij hebben geen uitzicht op 'de werkplaats', alleen een geblindeerde ruit. Ik kan daarentegen vanuit m'n woonkamer van m'n eigen werk genieten:

8316727243_e0410dbfcc_k.jpg aangepast door pimgmx
Link naar reactie
zo te zien (door een leek) gaat ie nu al wel de goeie kant op

Dat zie je goed, veel meer nare verrassingen kan ik niet meer tegenkomen! De komende tijd kan ik weer dingen 'opbouwen', in plaats van uit elkaar halen, verheug ik me nu al op!

Respect, je bent wel een doorzetter.

Dank, Yangkie!

Maar veel keus is er op een gegeven moment niet meer: het is òf doorzetten, òf blijven zitten met een garage vol roestige onderdelen... ^_^

Link naar reactie

Hoi Pim,

Zag dat je jouw avatar vervangen hebt maar je moet je roots niet verloochenen.

Ik heb je avatar (gratis & subtiel) voor je aangepast zodat deze precies weergeeft wie Pim is.

Zoek de verschillen :lol:

jaguarpim.jpg

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Vandaag was het te mooi weer om te klussen, gisteren daarentegen...

Linksvoor is de ophanging nu bijna volledig 'weg', met veel creativiteit is de veer er veilig uitgekomen, en kon ik daar verder met demontage. In telegramstijl:

  • links en rechts: bovenste draagarmen los
  • 4 oude draagarmbussen uitgeperst
  • 4 nieuwe draagarmbussen gemonteerd
  • linkervoorveer en veerpan gedemonteerd
  • gedemonteerde onderdelen schoongemaakt
  • alles herbruikbaar, op de rubber bussen na

Links zit nog maar één van de vier draagarmen op z'n plek, ik moet even op zoek naar een sleuteltje [kuch] 40(!) om die los te krijgen...

Jaguar adviseert om de bouten voor de veerpan (een geperste staalplaat die de onderkant van de veer op z'n plek houdt) altijd te vervangen na demontage. Staat nogal wat kracht op, dus kan ik me wat bij voorstellen! Met een [ahum] vriendenprijs van € 4.65 per stuk ex BTW en 6 PER WIEL een leuke investering... <_<

Maar ja, gestage voortgang, geen nieuwe roestplekken gevonden én kunnen stoeien met m'n nieuwe lagerbussenmontagedingesen (niet goedkoop, maar hun geld waard!): het gaat de goede kant op...

En de onvermijdelijke plaatjes:

8353377129_33c7bbf111_z.jpg

Voorveer in een dwangbuis: ik had twee sets veerspanners nodig...

8353369477_9d606ba2bb_z.jpg

Draagarm, met verse rubberbus: lijkt simpel...

8353373513_f2d228a282_z.jpg

Pim versus draagarmen: 4:0! Bovenzijde is klaar voor inbouw...

8353365567_aab20203f4_z.jpg

Het wordt lekker leeg, linksvoor...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

8360049373_bbc4a50e3d_z.jpg

Een uittreksel (pun intended) uit mijn nieuwe speelgoeddoos: de smalle stalen cilinder links perst de oude bus uit de draagarm, de 'dikke' cilinder rechts is hol en vangt de bus op. Montage van een verse draagarmbus volgt de omgekeerde logica: een cilinder die net iets smaller is dan de bovenzijde van de bus zelf perst deze -op de foto van rechts naar links- in de draagarm. De toolkit bevat draadeinden van M12-M18 en cilinders van 40 mm tot 80 millimeter doorsnede, voor de allerkleinste (<40mm) bussen moest ik improviseren. In combinatie met een M12 draadeind werken doppen uit een halfduims (een haartje grotere opening dan M12) doppenset redelijk als workaround.

Er is nogal wat kracht nodig om zo'n oude bus te overtuigen in beweging te komen: voor smallere bussen kon ik maximaal een M12 draadeind gebruiken (het draadeind op de foto is M16), en dat begint langzaam maar zeker een zigzagvormpje aan te nemen...

Net heb ik (eindelijk!) twee 'reconditioned' remklauwen voor de vooras op de kop kunnen tikken, wat betekent dat van de vooras straks alleen nog de asstompen en draagarmen 'oud' zijn... Ik ben héél benieuwd hoe-ie straks zal rijden na deze make-over, zelfs met 18 jaar oude rubbers en dempers viel het me niet tegen!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

zelfs met 18 jaar oude rubbers en dempers viel het me niet tegen!

Dus toch nog een beetje kwaliteit ;)

Link naar reactie
...beetje kwaliteit...

't Is niet alleen maar ellende, Ruud!

De zetels (met het woord 'stoelen' doe ik ze te kort) zijn ware kunstwerkjes en in ongelooflijk goede conditie. Ja, daar heb je weinig aan als ze door de roestige bodem heen vallen, maar toch...

Als ik iets gewild had dat èn beroerd in elkaar was gezet èn er niet uitzag èn de rijeigenschappen van een manke mammoet had, dan had ik voor de 'Zapor' gekozen: in de sovjettijd net zo duur als 1000 flessen wodka. Dat zegt overigens meer over hoe goedkoop de wodka was dan over de kwaliteit van dit vehikel...

Uit het optiepakket viel er bijna niks te kiezen, behalve een luik in de bodem om vanuit je auto te kunnen ijsvissen! :blink:

Link naar reactie

Wat een leuk project, ik vind het altijd weer leuk als je een stapje verder komt..... Respect hoor

Link naar reactie

Ik had het voorrecht om als eerste in de 'stash' van een mede-Jaguraforumlid te mogen neuzen en ben daar niet met lege handen weggegaan...

Onderdelen uit de categorie "heb ik sowieso nodig" (nieuwe thermostaat, buitenspiegel ter vervanging van beschadigde exemplaar), "beter dan wat ik nu heb" (chroomstrip voor de kofferbak, achterlichten) en "je weet maar nooit" (o.a. brandstofpomp) liggen nu te wachten op een schoonmaakbeurt. Helaas voor ons beiden had-ie een boel onderdelen voor oudere XJ40-modellen, anders was de buit nog groter geweest :)

Na de schoonmaak gaan ze bij de gestaag groeiende berg onderdelen in de schuur, dit weekend eerst maar eens verder met het ontmantelen van de voorwielophanging!

8370266646_708c86ff47_z.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.