Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Een korte update: wat Japanse souvenirs verwijderd... 😇

 

49992176236_c6b05415be_n.jpg

 

49992176136_1a530e2b59_n.jpg

 

De achterbank eruit voor een rondje Gliptone...

Een van de weinige écht makkelijke klusjes: 2 moertjes en twee kruiskoppen en zitting en rugleuning kunnen eruit!

 

49992176461_5293b0a50a_n.jpg

 

Achterbank weer op z'n plek:

 

49992420642_cc09435041_n.jpg

 

De bestuurdersstoel zit er ook weer in.

En dat was nog even worstelen met authentieke British Engineering...

De voorste stoelrailbouten schroef je niet zo maar vast: de 'torentjes' waar de rails op rusten hebben geen schroefdraad, in plaats daarvan liggen er losse plaatjes met een boutgat in het midden onderin die dingen. Zó diep dat je ze omhoog moet houden om de bout te laten 'pakken'.

Had Jaguar zó weinig vertrouwen in de eigen maatvoering dat ze die speling nodig hadden? 🤬🤬🤬

 

49991653373_98601c41ed_n.jpg

 

49992420467_b2a702b8c6_n.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Beide voorstoelen zitten er weer in, en na een kort verblijf in kokend water kon het nieuwe antennerubber in het rechterachterpaneel gewurmd worden.

De gloednieuwe Hirschmann-antenne past prima, nu nog even stoeien met de bedrading om alles helemaal te krijgen zoals ik het wil...

 

49997597376_19aa09cb81_n.jpg

 

49997597326_bacfe4f492_n.jpg

 

Het schiet nu allemaal lekker op, dus ben ik begonnen wat oude onderdelen op te ruimen.

Deze is nét niet meer goed genoeg voor hergebruik: 😇

 

49997597466_de42bc269d_n.jpg

 

Ook was het weer tijd om alle vloeistoffen rond te pompen.

Ergo: sleutel in het contactslot, een knik van het polsgewricht en de V12 kwam weer zonder mokken tot leven.

Bij starten ligt stationair rond 1500 rpm, dat al snel - en volgens het boekje! - zakte tot nét onder de 1000.

 

Tot slot een random bonusfoto als afsluiter voor vandaag...

 

49997074348_8ef68f3412_n.jpg

 

  • Like 4
Link naar reactie
  • 4 weken later...

En toen was m'n arme XJ-S ineens een paar centimeter korter...

 

Maar ik ben er niet rouwig om!

De plaatjes leggen hopelijk uit waarom:

 

1 - de twee bouten van de achterbumper lossen en het middendeel eruit schuiven:

50065509581_0b9faa1837_n.jpg

 

2 - er achter komen dat er een knaagdiernest in de bumperbalk huisde... 😱

50064952408_0095798b93_n.jpg

 

3 - mistachterlichten (hee, die waren er eerst niet! 🧐) opnieuw opbouwen: contacten schoonmaken, nieuwe lampjes en kabeltules

50065769277_2b6c567b33_n.jpg

 

4 - kofferbakbekleding in de hoeken losmaken, moeren lossen en de schokdempers van de bumper uit hun behuizing tikken...

50064951753_93ec92e6de_n.jpg

 

5 - EU-spec binnen- en buitenbumper schoonmaken en aan elkaar zitten met NOS veerclips

50065769027_25a5f831e6_n.jpg

 

(6 - dichte kabeltules in de carrosserie inboren, mistlampen in de 'nieuwe' bumper bouwen, adapterstangetjes aan de bumper bouten)

 

7 - kabels voor de mistlampen door de tules wurmen en de bumper proefpassen, met de adapterstangetjes door de stalen pijpen waar eerst de schokdempers zaten:

50072429662_bc13727b17_n.jpg

 

8 - et voilà!!!

50072429522_8f08a62f2e_n.jpg

 

50072182201_f942e8dd4b_n.jpg

 

En voor de 'maar waarom dan?'-vragers, zó zag het er eerst uit:

49181755596_524fe4cddd_n.jpg

 

Nu nog 'eventjes' de voorbumper verherverbouwen... 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Horus zei:

...steenmarters of ander gajes?

Ander gajes, praise the Lord hallelujah!

 

De openingen in die bumperbalk waren zelfs voor zo'n gluiperige  marter te klein, dus ik vermoed eerder iets muisachtigs...

't Nest zag er gelukkig uit alsof het al tijden onbewoond was, dat was geruststellend.

Net zoals het feit dat er aan die kant van de auto vanaf de buitenzijde geen kabels binnen knaagbereik zijn!

 

De voorzijde van de auto staat op een knaagdieronvriendelijk rooster, de motorruimte is voor alle zekerheid voorzien van gruwelijk ruikende antimarterferomoonblokjes: so far, so good...

Link naar reactie

Mooi werk!

 

En een muis die in een Jaguar gaat wonen... da's pas een lefgozertje zeg. Ik stel me zo'n muisje voor met een racehelmpje, die lekker zit te wachten tot hij met 180km/h over het wegdek flitst.

  • Haha 1
Link naar reactie

oh, je hebt hem gekocht met die huisdiertjes er in en die hebben inmiddels een ander/beter onderkomen gevonden. Al dat getrek ook om hen heen, veel te onrustig.......

Maar goed geen steenmarters; ik hoef de ZZZZ maar buiten te zetten of ze zitten er in. Met de daily op de dezelfde plek geen probleem, ook niet zo veel ruimte als in de ZZZZ onder de kap.

Link naar reactie

Wij hebben jonge marters gespot in de tuin, en mijn ZZZZ staat nog geen 20 meter verderop onder een carport. Tot op heden geen probleem maar toch maar eens kijken of ik iets preventiefs kan doen. Wat doen ze met jouw ZZZZ? Bougiekabels knagen?

 

Verder is zo'n oudere Jag toch ook wel een heel erg mooi apparaat zeg. Gelukkig heb ik niet een hal met capaciteit voor 20+ auto's, die zou namelijk veel te snel vol staan. Ik vind heel veel auto's leuk.... Diverse oude BMWs zoals een oude 6 serie, een 850i, een Isetta, E12, paar Z3/Z4 opknappers, dan een Citroen DS, 2CV, HY en een XM, een oude Jag, en wie weet nog zo'n prachtige (&slechte) oude Lambo... oude schattige Renaultjes en Peugeotjes ook welkom... er is zoveel moois!  

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Mooie (EU) upgrade PIm! Als je de voorbumper ook hebt gedaan, zijn er dan nog uiterlijke kenmerken die verraden dat de XJS oorspronkelijk non-EU spec was?

Link naar reactie
11 uren geleden, Horus zei:

ik hoef de ZZZZ maar buiten te zetten of ze zitten er in. 

Hier had er eentje 1 winter geleden verzonnen dat onze Z3 een mooie kampeerplek was, gelukkig viel op een opgevreten motorkapisolatie na de schade mee...

 

En dat was eigenlijk nog niet het vervelendste: dát was namelijk de hele marterfamilie die een @#$@%^&$% winter lang boven het plafond van onze slaapkamer bivakkeerde. 🤬🤬🤬

Snapshot van de zoldercamera:

 

marter.thumb.jpg.8c3909f56452fa59a13641b6bcda5d16.jpg

 

Gelukkig vonden die al ons renovatiegedoe vervelend, en zijn ze 'm vroeg in de lente erna gesmeerd, om niet meer terug te komen.

 

10 uren geleden, timewa zei:

Tot op heden geen probleem maar toch maar eens kijken of ik iets preventiefs kan doen. Wat doen ze met jouw ZZZZ? Bougiekabels knagen?

Er zijn allerhande kunststoffen/rubbers waarin een fractie visolie gebruikt is, daar zijn ze dol op...

Voor ons was de schade beperkt tot een motorkapisolatie (maar misschien primair als nestmateriaal?) en wat elektronicakabels, gelukkig allemaal op plekken die goed vervangbaar/reparabel waren..

Bij de platte Kever van iemand verderop in de straat ook wat bekabeling én de verdelerkap, heeft-ie door de dealer laten maken en was vier cijfers lichter na afloop.

 

Gelukkig heeft de buitenslapende daily zó veel afdekplaten aan de onderkant dat ze dát nog niet geprobeerd hebben.

 

Elektronicaverzendgigant Conrad heeft een heel hoekje met spullen om die haarballen op afstand te houden, 't kan geen kwaad daar een keer een kijkje te nemen.

 

Ik zou sowieso je geliefde blik met de vooras op een rooster zetten (daar lopen ze liever niet overheen) en zorgen voor geurblokjes in de motorruimte. 

Die maatregelen heb ik voor al mijn auto's een paar jaar terug genomen, en die zijn nog steeds gevrijwaard (fingers crossed!) van marterbezoek.

 

IMG_7493.thumb.JPG.99e0c156864df3ca22e15ad737951343.JPG

 

En hierna weer quasi-on-topic: morgen ga ik beginnen aan de de-Amerikanisering van de voorbumper... 😉

Link naar reactie
2 minuten geleden, Maurits zei:

Als je de voorbumper ook hebt gedaan, zijn er dan nog uiterlijke kenmerken die verraden dat de XJS oorspronkelijk non-EU spec was?

De grotere zijknippers op de voorschermen, maar die laat ik zo.

Enige oplossingen daarvoor  zijn óf de gaten met plaatjes dichtlassen zodat de Europese knipperlichten passen, óf op zoek gaan naar vrijwel-zeker-niet-bestaande roestvrije EU-spec zijschermen.

Huidige zijschermen zijn origineel en roest- en schadevrij, dus ik vind het wel best zo.

 

Verdere US-spec dingen zitten in het interieur en onder de motorkap: een blok met iets lagere compressie vanwege de derdewereldbrandstof die daar gangbaar is, een 'air pump' voor emissie die nog gaat verdwijnen en natuurlijk de elektrische veiligheidsgordelautomaat. Dat laatste is zó een hilarische feature dat-ie mag blijven...

 

Zie hieronder voor een filmpje van een leeftijdsgenoot, vanaf 01:20

 

Link naar reactie

Nog 1 keer over de steenmarter; hij liet alles in tact, maar je kon zijn spoor precies volgen over het blok heen naar de hoek achter de ABS pomp. Daar is veel ruimte en is een mooi hoekje. Veel haar daar.

We gaan er van uit dat Pim zijn bolides gevrijwaard blijven met die springende katten op voor- en achterzijde.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator
2 uren geleden, pimgmx zei:

... natuurlijk de elektrische veiligheidsgordelautomaat. ...

 

Dat is fantastisch! Ik wist niet eens dat het bestond ...

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik ben weer te druk met klusjes thuis bezig geweest (en wat cursussen, maar da's een verhaal op zich...) voor een serieuze knutsel-update.

 

Daarom maar een update van het pakketjesfront...

 

En het is een upgrade-update: de besturing/ophanging voor de XJ-S was af fabriek geoptimaliseerd voor de Amerikaanse markt, wat onder meer resulteerde in een naar Europese smaak overbekrachtigd stuurgevoel. Gelukkig was ik niet de enige die liever meer stuurgevoel heeft en minder bekrachtiging: Rob Beere Racing heeft een kit ontwikkeld waarmee je zélf de 'sterkte' van je stuurbekrachtiging kan regelen...

 

50176125471_dd08427324_n.jpg

 

Link naar reactie

Hah, da's gaaf!

 

Werkt dat op basis van het variëren van de stroomsnelheid? Dus middels vernauwen of verwijden van de leiding, simpel gezegd?

 

Of zit er een heel ander principe achter..?

 

Link naar reactie
4 uren geleden, ericvanb zei:

Werkt dat op basis van het variëren van de stroomsnelheid?

Precies: met het regelventiel rechts op de foto kan je de doorstroom regelen.

 

Eigenlijk is ‘t allemaal recht-toe-recht-aan hydrauliekhardware, en is met een lokale Pirtek of aanverwant zo’n setje ook wel samen te stellen.
Maar da’s makkelijk praten achteraf én zou geen recht doen aan de techneuten die dit verzonnen, getest en geproduceerd hebben...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Met de hittegolf stel ik sleutelen nog maar even uit: onder het zo-goed-als-platte dak van de stalling is het windstil en dus niet heel aangenaam...

 

Tóch heb ik weer een excuus voor een update: vandaag is na een paar maanden geduld een pakketje aangekomen waar ik al lang op zat te wachten.

 

50213969566_2d8934dd3e_n.jpg

 

AJ6 Engineering is een eenmanszaakje, en de eigenaar kan sinds covid het werk nauwelijks meer aan. Het heeft een paar maanden geduurd voordat ik eindelijk eerste in de wachtrij was. 😉

De ECU is nu op maat 'geschreven' voor mijn setup met handbak, vrijer ademende uitlaten en geoptimaliseerd inlaattraject. Er is niet alleen omgeprogrammeerd voor performance, ook 'snapt' de ECU nu dat bij een 'overrun' (met minder belaste motor bergaf, bijvoorbeeld) de brandstofvoorziening wordt afgeknepen.

 

Inbouw is plug'n'play, ik vermoed dat dit de minst tijdrovende mod van het hele project wordt! 😇

 

De liefhebbers van de harige pakketjesinspectie moet ik teleurstellen: haarbal en haarbal draaien sinds het begin van de hittegolf alleen nog op het waakvlammetje...

 

50214289152_38fbefc3f6_n.jpg

 

50213497278_4a5ac0b08d_n.jpg

 

 

  • Like 4
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Tsja...

 

En ik had me zó voorgenomen om even niet meer aan upgrades voor m'n XJ-S te doen... 🤷‍♂️

Totdat ik erop gewezen werd dat DIT setje wielen te koop werd aangeboden:

 

50315143886_c878bc98f9_n.jpg

 

De 15" Lattices die ik nu heb vond ik al aan de bescheiden kant, en ik speelde met het idee die te vervangen door m'n X300 XJR-wielen, alleen moesten die dan nog 'even' gerestaureerd worden. Dat idee heb ik laten varen toen ik deze Ardens tegenkwam, met Lister waarschijnlijk de meest zeldzame period correct wielen voor Jaguars uit de periode...

 

Ze zijn niet 100% 'mint', maar in zeer goede conditie voor hun leeftijd.

Nu wordt het nadenken: geef ik ze een goede schoonmaak- en polijstbeurt voor er nieuw rubber omheen gaat, of laat ik de binnenzijdes in carosseriekleur spuiten, zoals Arden met hun AJ3 had gedaan?

 

29838659251_1340bc81a1_n.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Mooi man! Ik denk dat de binnenzijde in carrosseriekleur - bij jouw carrosseriekleur - prachtig staat. En als Arden dat zelf ook deed, is het kennelijk hemelaal period correct!

  • Thanks 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.