Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, 2.5si zei:

Vooral die lumbar support zal een meevaller zijn geweest.

Het blijft nog even spannend: of het écht meevalt weet ik pas als ik de leidingen vervangen heb en zorg dat het pompje voeding krijgt... 

 

De ene stoel staat bij de bekleder, de ander moet ik nog uitbouwen, een klassiek ‘wordt vervolgd’-je dus!

Link naar reactie
53 minuten geleden, 2.5si zei:

Heb jij de Landrover meegenomen Ewout?


Haha nee zeg, heb net m’n Transit uit ‘83 opgeruimd. Pas als ik een boerderij met veel buitenruimte heb begin ik weer aan oude auto’s. Vriend van me heeft die Laro gekocht. Dus ik zag dat gele ding al op de app voorbijkomen. 

Link naar reactie
Op 9-5-2020 om 20:02, Maurits zei:

Heb jij de Landrover meegenomen Ewout?

 

Nee die staat inmiddels hier op de oprit naast de ZZZZ. Maar 2 auto's minder betekend niet dat Pim niet nog genoeg te doen heeft, er staan nog een paar snoepjes op aandacht te wachten daar 😄

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

 Er zijn weer wat kleine dingen van de lijst af...

 

De bekleder belde: de stoel, pookknop en pookhoes waren klaar!

Gelukkig is de daily zó onbeschoft ruim dat er makkelijk twéé XJ-S-voorstoelen op de achterbank passen.

 

49934112178_765d115e9f_n.jpg

 

De gesprongen bies is zó netjes gemaakt dat m'n wederhelft niet kon zien wat er aan de stoel gebeurd was! 😂

 

49934625776_1e06a18683_n.jpg

 

49934625541_e86e1d82e0_n.jpg

 

De pook-spulletjes zien er even goed uit:

 

49934930817_6eae786b86_n.jpg

 

49934625166_96e21252e9_n.jpg

 

Nu valt pas op dat 't plasticje met het schakelpatroon niet meer je-dat is, maar eens zien of ik de krasjes eruit gepolijst krijg...

 

Ook het wachten op het houtwerk was de moeite waard, dit zat in een pakketje uit UK:

49934973792_757001b69a_n.jpg

 

Ik hoefde alleen de veerclips van de oude paneeltjes op de nieuwe over te zetten, waarna wat nameten bevestigde mijn vermoeden dat LHD en RHD onderling uitwisselbaar zijn, mits je het aandurft om een en ander pas te maken...

49934973702_9ebd50f2c5_n.jpg

 

Omlijsting linker ventilatierooster:

49934678131_45279d232a_n.jpg

 

Het meest prominente paneel, midden op het dashboard:

49934678026_41f32c345f_n.jpg

 

En nóg een andere kleinigheid zat me dwars: een verticale barst midden over de linker buitenspiegel... 

Eerst maar het juiste onderdeel bestellen:

49934677301_b8d06d95fb_n.jpg

 

... dan het oude glas met haakjes eruit halen:

49934983192_f9d562e6a8_n.jpg

 

... daarna het binnenwerk schoonmaken en de verwarmingsdraadjes omleiden naar de rechterkant van het spiegelhuis:

49934983282_34b056ef6b_n.jpg

 

... de drie nokjes waarin het glas hoort te klikken oplijnen was even puzzelen:

49934983027_5d7e03a3da_n.jpg

 

... maar na een paar minuten prutsen was ook dát leed geleden:

49934982922_4130b3792c_n.jpg

 

Het laatste afgeronde klusje is de originele radio. Na LANG zoeken kon ik eindelijk aan een werkende veiligheidscode komen om het ding weer tot leven te brengen.

49937331961_c02e71e659_n.jpg

 

Dat moest gevierd worden!

Met het originele cassettebandje, natuurlijk...

49937637047_4c50af447d_n.jpg

 

Kort filmpje daarvan hier.

 

De volgende klus ligt al klaar: het verherbeslangen van de 'lumbar support'...

49937636032_ee70bd8fa4_n.jpg

 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, pimgmx zei:

De volgende klus ligt al klaar: het verherbeslangen van de 'lumbar support'...

 

Goed bezig Pim, en "verherbeslang" ze!

 

Bijkomend voordeel van jouw kijkje in de kattenkeuken is dat onze oude Z bakken weer hypermodern lijken. No pun intended.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator
44 minuten geleden, pimgmx zei:

 Met het originele cassettebandje, natuurlijk...

49937637047_4c50af447d_n.jpg

 

 

Dat is toch wel fantastisch! Staat er ook nog muziek op het bandje, of werd de XJ-S nieuwkoper van weleer geacht deze ronkende promo telkens af te spelen bij het wegrijden voor het juiste gevoel in de auto?

  • Like 1
Link naar reactie
40 minuten geleden, Maurits zei:

Staat er ook nog muziek op het bandje...

Kant A is een kalmerende herenstem die je door de features van de auto heen praat, en zou ik zelfs bíjna praktisch durven noemen.

Zelf had ik niet verzonnen dat de PRG-toets van de radio een dubbelrol heeft, en je de cassette ermee kan 'omdraaien'. Fijn dat die anonieme meneer me dat toch even vertelde! 🙂

 

Met aan het einde van zijde A zelfs een waarschuwing dat-ie zo gaat autoreversen naar de B-kant.

 

En die waarschuwing is er niet voor niks...

 

... op de B-zijde krijg je iets waarvan ze dachten dat de Amerikaanse markt het wel kon waarderen. 🙄

Dus als één van de openingskrakers de geheel niet bombastische Ritt der Walküren van Richie W.

Lekkere binnenkomer!

 

Daarna vooral niks-aan-de-hand-middle-of-the-road-country-achtige-dertien-in-een-dozijn-meuk.

Prima om met de golftas achterin en het dak naar beneden naar je country club te rijden, maar daar ben ik niet WASP genoeg voor.

Ergo: niet per se voor herhaling vatbaar.

 

Gelukkig heeft het seriematig aanschaffen van oude auto's een aardige bandjesverzameling opgeleverd, én kan ik er sowieso voor kiezen het ding uit te laten en naar de V12-soundtrack te luisteren!

 

Intussen is de verherbeslanging van de bestuurdersstoel klaar, zo even een 12V-bron opscharrelen om het ding te testen voor het achterpaneel weer op de stoel gaat.

49938209526_9b1aa002f3_n.jpg

 

49937695573_ef94d95451_n.jpg

 

49937695648_c043d1dbe2_n.jpg

 

Daarna de bekleding schoonmaken en in de leercrème zetten, en nog eens in de leercrème zetten, en nog eens, en nog eens.

Z'n stilstand in het Japanse zonnetje heeft de boel behoorlijk uitgedroogd...

Pas als het leer weer goed gevoed is neem ik de beslissing of ik bijkleuren wel/niet nodig vind.

 

Link naar reactie

Geweldig om te zien dit. Gewoon rustig stap voor stap dingen aanpakken. Maar wat is er een hoop stuk zeg toch wel. Aan de ene kant jammer aan de andere kant heb je wel steeds wat te doen. Ik heb eens iemand gezien die echt oude stoelen gewoon met creme met de hand aan het in masseren was. Hij zei het is tenslotte toch ook huid dus... maar als je zo minutieus alles aanpakt ontkom je niet aan bijkleuren straks. Anders is het net als wat ik helaas zo vaak op shows zie, prachtig gerestaureerde auto maar nog met oude gescheurde raamrubbers. Dat kan gewoon niet. Maar dat is mijn mening. 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Ewout zei:

Maar wat is er een hoop stuk zeg...

Ik vrees dat we daarover van mening verschillen, Ewout... 😉

 

Deze auto is 31 jaar oud, waarvan-ie meerdere jaren in de felle zon buiten heeft gestaan.

Écht 'stuk' waren de blanke lak, raamrubbers, fineerdelen en bestuurdersstoel; primair te wijten aan een combinatie van gangbare-jaren-tachtig-materiaalkwaliteit én een overdosis zonneschijn.

Iedere andere automobiele leeftijdsgenoot had van zo'n behandeling te lijden gehad, en herstelwerk nodig gehad.

 

Álle elekrische gizmo's (climate control, boordcomputer, gordelrails, ...) werken, aan de mechanische kant was er -behalve mods & upgrades - niets meer nodig dan nieuwe vloeistoffen en filters.

Ik denk dat ik er in vergelijking met een 6- of 7-serie uit die periode (vraag ons aller Ruud_19 maar eens wat-ie is tegengekomen bij zijn E24-project) helemaal niet slecht vanaf ben gekomen.

 

Dat ik de rare afwijking heb om dingen beter/strakker/luidruchtiger/sneller te willen dan OEM (om nog te zwijgen over handbakescapades) is een ander verhaal... 😇

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Het is ook zeker geen kritiek op jouw auto, maar als je alles beetpakt zie je dat er aan heel veel dingen toch iets is. Maar jij pakt ook heel veel beet! Een ander had het misschien wel geloofd en zal er vrede mee hebben. Overigens mijn Daimler Double Six die ik in het jaar 2000 had en toen pas 21 jaar oud was was in een nog veel slechtere toestand! De Transit (‘83) die ik 16 jaar heb gehad heeft eigenlijk in de laatste 5 jaar dat ik hem in een kas had gestald nog het meest te verduren gehad. Inderdaad de zon en hitte waren killing voor rubbers en interieur. De body was daarentegen blij eens niet in de regen te staan.

 

Overigens heb ik al mijn auto’s bijna altijd voor langere periode, waarbij je ze toch ook wel achteruit ziet gaan, de een harder dan de ander.

  • Like 1
Link naar reactie

Respect hoor, was eerst even bang dat alle onderdelen er doorheen geglipt waren zonder “poes pas” maar gelukkig....

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
  • Administrator
Op 26-5-2020 om 17:19, pimgmx zei:

Ik denk dat ik er in vergelijking met een 6- of 7-serie uit die periode (vraag ons aller Ruud_19 maar eens wat-ie is tegengekomen bij zijn E24-project) helemaal niet slecht vanaf ben gekomen.

😬 denk dat het geheugen van de server dan vol is maar om een idee te geven lijkt het mij het makkelijkste om aan te geven wat ik niet hoef aan te pakken.


- nieren voor

- knipperlichten voor

- motorkap en spatborden voor

- glaswerk (ramen)

- spiegels

- sierlijsten

- plastic kappen achterlichten 

- voorlopig niet in de planning revisie   motor en versnellingsbak 

Denk dat ik het dan wel heb 🙈

oh en alles op stiptpolish niveau 

een fotootje voor er een beeld bij te geven en om Pims topic niet te vervuilen 

3EA483ED-4E5F-4F85-8151-95FE14D7DC6E.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie

 Ik bleek nog een weeshuisvoorraad aan spullen van Gliptone in m'n stash te hebben.

Al het leer (stoelen, middenconsole, armleuningen) is volgens het Gliptone-boekje behandeld: eerst hun Gentle Cleaner, dan uitwrijven, uurtje wachten, Leather Conditioner aanbrengen, uitwrijven, uurtje wachten, ...

Na drie rondjes conditioner vind ik het voor nu méér dan goed genoeg: de kale plekken zijn vrijwel onzichtbaar, het leer is voelbaar soepeler en het leer glimt nu in donkerblauw, in plaats van het doffe blauwgrijs van vóór de behandeling.

 

Stap 0: stoelen eruit!

49969985468_1972fdf4a0_n.jpg

 

Stap 1: cleaner

49966879917_2c69930b12_n.jpg

 

Stap 2: conditioner

49966603506_eda5bfc88a_n.jpg

 

Stap X: laatste laag conditioner aangebracht...

49970767907_69425c4cbb_n.jpg

 

49970499126_2b2502361d_n.jpg

 

Ook bij de passagiersstoel zijn alle luchtleidingen vervangen

49970768042_4937b1e61a_n.jpg

 

Er waren genoeg kleine klusjes op de lijst om me niet te vervelen...

Nieuwe badges voor het kofferdeksel, bijvoorbeeld.

 

49969985083_10840ac2fa_n.jpg

 

49970498701_e1ef79a431_n.jpg

 

49970767222_721200845a_n.jpg

 

En natúúrlijk worden sommige kleine klusjes een stuk groter als je ze in de harde werkelijkheid uitvoert...

Zoals het monteren van de pookhoes.

Daarvoor moest 'even' een plaatje uit staal gemaakt worden, om de hoes op de middenconsole te fixeren.

'n Beetje knippen, plakken, zagen, boren, vijlen, schuren én een paar passessies later kon de ski slope met pookhoes eindelijk het interieur in: wat een verbetering!

 

49969984848_64daa2e3ab_n.jpg

 

49969984688_e8ac0c0cef_n.jpg

 

49970498221_cf1b95a390_n.jpg

 

49970766417_5d76d7eef2_n.jpg

 

49970498021_ddcb3d13c1_n.jpg

 

49970766252_3c66d37662_n.jpg

 

Volgende halte: de rest van het interieur terugbouwen...

  • Like 1
Link naar reactie

Ik gebruik ook Gliptone voor de stoelen in de Z. Ruikt ook zo lekker vind ik. Kreeg van de detailer een compliment voor de staat van m’n interieur. Maar ik doe dat dan ook 6x per jaar. Zou zeggen blijf dat herhalen, laat het niet bij deze ene actie blijven.

  • Like 1
Link naar reactie
4 uren geleden, Ewout zei:

Ik gebruik ook Gliptone voor de stoelen in de Z. Ruikt ook zo lekker vind ik. Kreeg van de detailer een compliment voor de staat van m’n interieur. Maar ik doe dat dan ook 6x per jaar. Zou zeggen blijf dat herhalen, laat het niet bij deze ene actie blijven.

 

Klinkt goed!

Heb je een speciaal adres waar je die Gliptone koopt, of is het breed verkrijgbaar?

 

Link naar reactie

Ik heb de laatste keer een literfles conditioner gekocht bij Waxworld. Maar ik ben daar geen vaste klant ofzo, ik google altijd even. Maar als je Gliptone niet eerder hebt gebruikt adviseer ik eerst een kleine fles te proberen, de lucht die ik lekker vind, die vinden anderen afschuwelijk. Lees de reviews maar.

  • Thanks 1
Link naar reactie
3 minuten geleden, Ewout zei:

Nou hij’s leuk hoor, de gele laro. 

We hebben ‘m met gemengde gevoelens weggedaan, maar de moddersporen tot bovenaan de zijspiegels suggereren dat-ie in goede handen is! 

Link naar reactie

Het interieur begint op te schieten!

 

De ski slope & middenconsole zijn afgebouwd en zitten op hun plek. De schroefdraad op de schakelpook was wat beschadigd, die heb ik met een M8x1.25 snijplaat onderhanden genomen. Om het zo veel mogelijk OEM te houden wordt de pookknop op z'n plek gehouden door de locknut van de pook uit m'n X300-sloper. 😉

 

Ik ben méér dan tevreden met het resultaat: de pookknop- en -hoes-op-maat passen uitstekend bij het Isis Blue interieur, en door het al eerder gemonteerde Momo/JaguarSport stuurwiel is al het leer in het interieur nu in dezelfde kleur.

 

49986709623_6fbccd069d_n.jpg

 

49986709523_93333531eb_n.jpg

 

49987473262_169511d85b_n.jpg

 

De achterbank moet nog 1 of 2 keer in de leerconditioner, dan kunnen de voorstoelen weer op hun plek!

Link naar reactie

Grappig dat je specifiek het draad snijden en de maat benoemt, maar hoe steekt de XJS in elkaar? Mijn Daimler Double Six Serie 2 was nog een lekkere mix van Engels aan de body en metrisch voor de remmen en de brandstofinjectie (Bosch kloon door Lucas). Is de XJS ook een mix of hebben ze eindelijk vrijwillig de overstap naar metrisch gemaakt? Dat speelde wel in de zeventiger jaren.

Link naar reactie
1 uur geleden, Ewout zei:

.., hoe steekt de XJS in elkaar?

Grosso modo metrisch.

Ik heb (handbakombouw, uitlaatsysteem) tegen mijn gewoonte in nogal wat sleutelwerk uitbesteed, alles wat ik zelf ben tegengekomen is metrisch.  

De stoelrailbouten zijn zelfs al keurig Torx, maar dan zó gemonteerd dat je ze alleen loskrijgt met een Torxbitje in een 8 mm steeksleutel. Natuurlijk... 😡
 

De enige non-metrische uitzondering die ik ben tegengekomen is de badge op de motorkap. Zowel het boutje dat ‘m op z’n plek hield als het boutje dat bij de NOS badge zat was 1/4”...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.